Dagvattnet är inte kopplat till reningsverket.

Nej, sa jag det? :)
Men reningsverkets bakterier jublar inte över att få avfettningsmedel i kloakvattnet.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Högtrycksshampot som länkas till tidigare i tråden är inte avfettningsmedel även om den som nämnde det kallar det avfettning.

Men vad har det med att tvätta på gatan att göra?

tensiden tensiden skrev:
Jag hade helt otroliga avlagringar i en lägenhet en gång. Jag var faktiskt så drastisk att jag (för att säkerställa mig om att det var just avlagringar) hackade loss bitar med en skruvmejsel. Detta rekommenderar jag inte.

Det jag däremot gjorde var att jag spolade varmvatten en längre stund för att värma porslinet. Hällde på kokhett vatten och rejält med citronsyra. Det fick sedan stå en vecka medans jag var bortrest. Sedan rejält med skrubbande. Den blev som ny. Kokhett vatten i porslinsstolen kan ju debatteras om den skulle spricka eller inte, men för mig gick det bra.

Tömde nog en flaska klorin i dessutom. Det låter som nåt jag skulle kunna göra.
Problemet är att påverkar man ytan genom att skrubba massa så kommer den bli matt och när den blir matt, även lite så kommer all smuts att fastna på den ytan och på nolltid kommer den bli missfärgad och ev. värre än innan!

Testa klorin, låt det vara i några timmar och får man ej bort efter det så är det bara och byta stol. I framtiden bör man rengöra toaletten regelbundet så slipper man detta. Ett tips är att köpa dessa färgbollar som man stoppar i vattenbehållaren, dessa tar bort avlagring i stolen och man slipper missfärgningar.

Och varför skall man försöka lösa upp kalkavlagringar med Klorin (natriumhypoklorit) som är basiskt?

Naturligtvis använder man en syra.
Hur stark syra man vill gå på med kan man ju välja själv.
Den fege och försiktige kör kanske citronsyra.
Den beslutsamme utan gjutjärnsavlopp kör koncentrerad saltsyra och har koll på sin SIV regel och sina skyddsglasögon.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ättika över natten löser det mesta, men du får la stoppa ner handen med en svamp (ej grön yta, den med vit.. Så du inte repar) och skrubba lite på hörnet därnere..problemet är ju att komma åt det ..toan är ju uppenbarligen skinande annars (y)

(24% ättika.. - Inte den vanliga 12%)

G
E eftertänksam skrev:
Och varför skall man försöka lösa upp kalkavlagringar med Klorin (natriumhypoklorit) som är basiskt?

Den beslutsamme utan gjutjärnsavlopp kör koncentrerad saltsyra och har koll på sin SIV regel och sina skyddsglasögon.
Rätt svarat. Klorin bleker möjligtvis skiten bara :)

Billigaste alternativet torde vara en större påse citronsyra på närmaste ICA eller liknande. 10-15 kr. Häll i och låt verka över natt. Borsta bort med toaborste. Som ny. Garanterat.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Jag har tabletter som man släpper ned i vattnet, med syror som brusar där nere... det löser upp det mesta. Tror det är Änglamark som har dem, så det är ok för reningsverket också.

Kan även lägga i en diskmaskinstablett och låta stå över natten. Funkar även bra på t.ex. termosar

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
V viceman skrev:
Kan även lägga i en diskmaskinstablett och låta stå över natten. Funkar även bra på t.ex. termosar
Och kaffe perculatorn ;)

E eftertänksam skrev:

Jag har testat med saltsyra! Det gick inte. Därför tror jag det var annat än kalk... Då klorin fungerade.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.