Byggahus.se

Mått badrum

1. M
    Nybyggare · 103 inlägg

mensjueii

Nybyggare
    Vi bygger badrum men funderar lite kring hur tight vi kan placera tvättställ och toalett utan att det känns som att ens axel ska nudda tvättstället. Mått från centrum av toalettstol till kant på handfat dvs. Både toaletten och handfatet blir ganska minimalistiska vägghängda modeller.

Synpunkter?

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 840 inlägg

BirgitS

Medlem
    Man brukar räkna med minst 80 cm bredd för toaletten för att man ska få plats med knäna och luta sig i sidled samt komma åt att städa, alltså minst 40 cm från toalettens centrum till en vägg eller en kommod/tvättställ.

3. K
    Medlem · 384 inlägg
    Precis, alltså minimum 80 centimeter från toalettens centrum till tvättställets centrum. Här kan du se några exempel på tillåtna upplägg med tillhörande mått... http://archileaks.se/databas/fil/261/

4. B

BirgitS

Medlem
    Det beror väl på hur brett tvättstället är?
    Det finns ju tvättställ som är 40 cm breda likaväl som det finns 80 cm.

5. K
    Medlem · 384 inlägg
    Jo men toaletter är sällan mer än 40, så även med 80 brett handfat skulle det endå finnas 20 cm kvar emellan. Däremot var ju syftet inte att endast uppfylla kraven utan att det skulle finnas rum, så då kan det ju vara klokt att ta lite extra om man har en bred komod eller brett handfat.

6. F
    Medlem · 2 862 inlägg
    Eller 120 cm...

7. B

BirgitS

Medlem
    Ja men med 40 cm brett handfat blir det med ditt sätt att bestämma avstånd hela 40 cm mellan handfat och toalett och det är onödigt mycket. TS frågade ju trots allt "hur tight vi kan placera tvättställ och toalett".

8. M
    Nybyggare · 103 inlägg

mensjueii

Nybyggare
    Hmm, klurigt. Som sagt blir både handfat och toalett ganska minimalistiska vägghängda historier. Handfatet i fråga blir troligen Globo Classic 80 cm brett. Mätt från ytterkant på handfatet till centrum på toaletten får vi troligen 37-39 cm, kan gå? Avståndet åt andra håll blir bra större än 40 cm och är mot duschvägg så handikappsanpassningen löses.

9. B

BirgitS

Medlem
    Det går nog bra det. Har själv 75 cm brett mellan väggarna där toaletten är på gästtoaletten och axeln kan komma nära väggen men inte störande.

Glöm inte bort att bestämma var toalettpappret ska vara :)

10. B
    Medlem · Uppsala · 646 inlägg

bakterie

Medlem
    Vi har en toalett i ett skrymsle som där toastolen står endast är 60cm brett. Jag tycker det funkar bra. Det är skönt att kunna luta huvudet mot väggen när man är trött. Lite tajt vid städning, men det går.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20171011_085516.jpg

11. K
    Medlem · 384 inlägg
    Vad jag förstår så är det ändå inte tillåtet att ha handfat och toalett närmre än så. Kolla länken jag skickade istället för att ta det med mig. Finns det undantag från det så vet du helt enkelt mer än jag, jag pratar alltså inte om vad man själv kan finna praktiskt. Som jag minns det från när jag inredde är minimimåtten 190x170 cm, mindre än så finns inga godkända varianter på. Har man allt på rad, längs än vägg blir det ca 230 cm minimått. Bredden får inte vara mindre än 170, detta för att en rullstol ska komma igenom. Det måste alltså vara handikappanpassat. Om man å andra sidan inte ska göra några större ändringar i vatten och avlopp (vad stora ändringar nu betyder) så behöver man vanligtvis inte göra bygganmälan och då spelar det väl inte någon jätteroll hur noga man är med centimetrarna, så länge det passar ens behov.

12. B

BirgitS

Medlem
    Okej, om man behöver uppfylla tillgänglighetskraven så finns det ju en del annat att ta hänsyn till. Jag vet inte om det gäller i TS fall, det kan ju lika gärna vara ett badrum en trappa upp.

13. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    Huj, där var det ju så trångt så man får gå ut när man ska byta åsikt :crysmile::rofl:

• Laddar…
  14. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 888 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Skitsnack!
    Det här är ingen humortråd ;)

15. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    Ok då spolar vi det! :crysmile::rofl:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.