Har badrummet i ett tillbyggt rum på plintgrund. Dessvärre är golvbrunnesns placering illa valt (det var kanske en gång korrekt?) samtidigt som det är bakfall i bakrummet och vattnet rinner till motsatt hörn än där golvbrunnen är.
Tid och resurser finns inte idag för att göra om badrummet så som jag önskar, men jag har fortfarande ett problem som jag behöver lösa.

Problemet: dushkabinen är placerad rakt ovanför golvbrunnen som ju blir grymt jobbig att rensa. När det då blir stopp i brunnen rinner vattnet över och vattnet rinner till andra änden av rummet.
Från tvättmaskinen går avloppsröret längs väggen till golvbrunnen ihop med röret under dushkabinen.

Att komma åt och montera fler anslutningar på avloppet under plintgrunden är inga större problem alls.

Det bästa (förutom total badrumsrenovering som inte är på tapeten än på ett tag) hade varit att montera en till golvbrunn bredvid dush-kabinen och sen på samma sätt som idag möta rören från kabinen och tvättmaskinen ner i denna. Fördelen då blir en rensningsmöjlighet innan detta vatten kommer till trekammaren.

Fråga 1: Hur installerar man lämpligast en golvbrunn på redan lagt golv med plastmatta? Ja, det är såklart önskat att förstärka runt brunnen med reglar men det är inte möjligt att lösa då det innebär att man får bryta upp golvet vilket ju är oönskat. Finns det någon smart produkt á la "golvbrunn light" för ändamålet? :) Kort sagt, en avloppsgenomföring med rens-funktion.

Fråga 2: Vilket väl då är "lösning 2", snarare; Dra rören rakt genom golvet med vanligt vattenlås. Ett för tvättmaskinen och ett för dush-kabinen.
En sån genomföring tätad med silicon eller liknande - vad säger regler om det? Den någon gång godkända och korrekt installerade golvbrunnen (som ju dock är helt meningslös ur funktionssynpunkt då vattnet rinner bort från den) kommer sitta kvar, fast med en slang så man kan fylla på vattenlåset då och då.
Denna lösning innebär ju dock ingen vidare rensningmöjlighet - om ingen vet någon smart/produkt lösning?

Fråga 3: Vad är egentligen ett "våtrum" och vad är en dush-kabin klassad som? Idag är det platmatta på golvet och sen vävtapet (skikten bakom är okända). Ett toalettrum behöver ju ingen golvbrunn då ju detta endast innehållet en toastol och handfat, eller? En dush-kabin är ju, egentligen, också bara ett stort handfat (även fast man ju gärna såklart våtrumssäkrar pga ånga). Vatten skall dock med denna aldrig komma på golvet - även om man ju såklart bör vara beredd på att så kan ske på samma sätt som med en vanlig toalett. Kort sagt, behövs egentligen en golvbrunn över huvud taget om det man har är: Toalett, handfat, dush-kabin och tvättmaskin?

Som sagt och åter igen - någon gång i framtiden skall väl badrummet göras om ordentligt men det är inte riktigt på tapeten i dagsläget. Just nu vill jag bara lösa ett problem så enkelt (billigt) och korrekt som möjligt.

Oavsett vad du hittar på, så blir det ju ingen lösning som är godkänd enligt dagens branschregler.
Som jag tolkar det, så behöver du ju ingen ytterligare golvbrunn, utan ett rör anslutet till avloppet med vattenlås (det du är inne på i fråga 2). Ett sådant vattenlås går ju att ta bort och rengöra. För monteringen är väl det bästa förslaget att se om det går att borra underifrån och bara ta upp ett litet hål i plastmattan, som man sedan försöker värma samtidigt som man försöker pressa upp röret underifrån. På så sätt får man förhoppningsvis ett litet uppvik på mattan.

Ett våtrum är ett rum avsett för bad/dusch med golvbrunn. Duschkabin är bara en typ av möbel precis som exempelvis själva badkaret. I en toalett finns ju normalt bara en WC och ett handfat och då krävs endast tätskikt på golvet. Det samma gäller en tvättstuga. Det finns branschregler framtagna om vad som anses som fackmannamässigt utförande, och det är dessa regler som försäkringsbolagen sedan lutar sig i sina regelverk och skadebedömningar.

GoForIt GoForIt skrev:
Oavsett vad du hittar på, så blir det ju ingen lösning som är godkänd enligt dagens branschregler.
Som jag tolkar det, så behöver du ju ingen ytterligare golvbrunn, utan ett rör anslutet till avloppet med vattenlås (det du är inne på i fråga 2). Ett sådant vattenlås går ju att ta bort och rengöra. För monteringen är väl det bästa förslaget att se om det går att borra underifrån och bara ta upp ett litet hål i plastmattan, som man sedan försöker värma samtidigt som man försöker pressa upp röret underifrån. På så sätt får man förhoppningsvis ett litet uppvik på mattan.

Ett våtrum är ett rum avsett för bad/dusch med golvbrunn. Duschkabin är bara en typ av möbel precis som exempelvis själva badkaret. I en toalett finns ju normalt bara en WC och ett handfat och då krävs endast tätskikt på golvet. Det samma gäller en tvättstuga. Det finns branschregler framtagna om vad som anses som fackmannamässigt utförande, och det är dessa regler som försäkringsbolagen sedan lutar sig i sina regelverk och skadebedömningar.
Tack för svar!
Är dock inte helt med på om en dush-kabin kräver våtrum eller får installeras i ett toalett-rum? Dushkabinens funktion, som jag ser, är ju att hålla vattnet innanför dess väggar och leda bort vattnet genom golvbrunnen i kabinen. Lite som en diskmaskin, denna sprutar vatten inom sitt utrymme och leder bort det utan att köket behöver göras om till våtrum. En duschkabin avger ju dock vattenånga, så oavsett så vill man ju ha denna i ett våtrum - men vad säger lagar och regler? För mig är ju dusch-kabinens funktion att vara sitt egna våtrum som därför kan placeras lite mer frikostigt - t.ex. på en toalett eller i en källare. :)
Detta är dock meta-diskussion gällande huvudfrågan, men jag har inte funnit några riktiga svar på vad som gäller.

Söker du svar på frågan ur ett försäkringsperspektiv, så vänd dig till ditt försäkringsbolag. Frågan kan säkert ha lite olika bedömningar. Ibland förekommer det ju att det finns en duschkabin i en tvättstuga/groventré, så det kan ibland hamna i en gråzon/tolkningsfråga.
Men rent generellt så anses väl duschkabinen som en möbel, precis som badkaret (som jag beskrev tidigare).
Lagar kan säga en sak, men sedan utvecklas detta ofta idag i branschregler. Och det är dessa som man ska följa för att ex. en renovering ska anses vara fackmannamässigt utförd.
Så det finns säkert inget lagligt hinder att installera en duschkabin utanför ett våtrum, men om du skulle få en vattenläcka så skulle troligen ditt försäkringsbolag inte villa ersätta skadan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.