Hej!
Jag måste renovera mitt badrum - men jag vet ingenting. Jag vill ha kontakt med en vänlig själ som jag kan rådfråga om hur jag kan/ska gå tillväga.
Jag bor i en bostadsrätt, byggd -69. Badrummet är renoverat på 80-talet med våtrumsmatta på vägg och golv. Stommen är betongplatta på marken och betongväggar. Det finns ett litet fönster i rummet. Ytan är 1600×1200 mm.
Mattans montering vid brunnen är felaktig och har orsakat en vattenskada. Status: golvmattan är borttagen, betong runt brunnen är bortbilad och ett element torkar ur plattan.
Frågor jag rör sig runt ex:
Brf/förvaltaren har inte rivit väggbeklädnaden (det hävdar mitt försäkringsbolag att de ska göra). Vad gäller?
Brunnen behöver bytas (den går t ex inte att rengöra på ett vettigt vis). Brf menar att det är mitt problem. Vad gäller?
Det finns rördragning som jag inte tror är godkänd idag (två rör kommer ut ur väggen en bit under blandaren i duschen och går ner i golvet). Brf tänker inte åtgärda det.
Jag tolkar det som att det inte går att renovera till godkänd standard utan att rör och brunn åtgärdas och att jag måste stå för det (trots att åtminstone rören är en del av konstruktionen).
Övriga frågor rör själva tätskiktet och hur det måste vara konstruerat idag. Vilka material finns att välja på och hur ska de kombineras. Matta-kakel, matta, våtrumsskivor, färg etc. Vad får/kan man göra själv och hur dokumenterar man arbetet.
Tacksam för svar och möjligheten att ställa fler frågor.
M v h Annelie
Jag måste renovera mitt badrum - men jag vet ingenting. Jag vill ha kontakt med en vänlig själ som jag kan rådfråga om hur jag kan/ska gå tillväga.
Jag bor i en bostadsrätt, byggd -69. Badrummet är renoverat på 80-talet med våtrumsmatta på vägg och golv. Stommen är betongplatta på marken och betongväggar. Det finns ett litet fönster i rummet. Ytan är 1600×1200 mm.
Mattans montering vid brunnen är felaktig och har orsakat en vattenskada. Status: golvmattan är borttagen, betong runt brunnen är bortbilad och ett element torkar ur plattan.
Frågor jag rör sig runt ex:
Brf/förvaltaren har inte rivit väggbeklädnaden (det hävdar mitt försäkringsbolag att de ska göra). Vad gäller?
Brunnen behöver bytas (den går t ex inte att rengöra på ett vettigt vis). Brf menar att det är mitt problem. Vad gäller?
Det finns rördragning som jag inte tror är godkänd idag (två rör kommer ut ur väggen en bit under blandaren i duschen och går ner i golvet). Brf tänker inte åtgärda det.
Jag tolkar det som att det inte går att renovera till godkänd standard utan att rör och brunn åtgärdas och att jag måste stå för det (trots att åtminstone rören är en del av konstruktionen).
Övriga frågor rör själva tätskiktet och hur det måste vara konstruerat idag. Vilka material finns att välja på och hur ska de kombineras. Matta-kakel, matta, våtrumsskivor, färg etc. Vad får/kan man göra själv och hur dokumenterar man arbetet.
Tacksam för svar och möjligheten att ställa fler frågor.
M v h Annelie
Hörsägen säger att Bfr inte tillåter att rören till elementet ändras (kanske även de andra). I praktiken blir det då omöjligt att göra en godkänd renovering om nuvarande regler säger utanpåliggande rör.
Om jag förstått det hela rätt kan förvaltaren Clifa AB utföra renoveringen (vanlig offertförfrågan). Jag funderar på om det är vettigt - Brf regler + deras förvaltare som gör jobbet = då är det deras ansvar om det skiter sig?
Om jag förstått det hela rätt kan förvaltaren Clifa AB utföra renoveringen (vanlig offertförfrågan). Jag funderar på om det är vettigt - Brf regler + deras förvaltare som gör jobbet = då är det deras ansvar om det skiter sig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vem står för rep av golvbrunnen
Det ser inte bra ut , men rören som går till duschen , har nog sedan urminnes tider gått rakt upp till en blandare , men vid ombyggnad dragits in i väggen , varför ??
Värmerören kommer från golv inget onormalt i äldre hus
Angående väggbeklädnad så är den trasig p-g-a upprivning av matta , då den enligt reglerna ska upp under väggbeklädnad 10 cm och den kommer aldrig att gå reparera , måste bytas helt .
Det ser inte bra ut , men rören som går till duschen , har nog sedan urminnes tider gått rakt upp till en blandare , men vid ombyggnad dragits in i väggen , varför ??
Värmerören kommer från golv inget onormalt i äldre hus
Angående väggbeklädnad så är den trasig p-g-a upprivning av matta , då den enligt reglerna ska upp under väggbeklädnad 10 cm och den kommer aldrig att gå reparera , måste bytas helt .
Rören i duschen är orginal. Ser likadant ut i alla lgh jag varit i (ca 10 st). Ja, väggmattan måste ner - jag menar att Brf ska göra det men tror inte de gör det. Jag får fixa brunnen säger Brf. /A
OK med rören då , men kan inte svara på hur det är med brunn och väggar , beror på vad som står i stadgarna och i vilken omfattning innehavaren har som sitt underhåll av skada , har för mig att alla fasta installationer ska gå på BRF , såsom rör vent e-t-c
Du får kolla upp vad som står ,
Det finns fler på forumet som vet bättre
Du får kolla upp vad som står ,
Det finns fler på forumet som vet bättre
Tack.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 245 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 245 inlägg
Normalt är bostadsrättsinnehavaren ansvarig för tätskikt och det som finns ovanpå tätskiktet samt golvbrunnen, men kolla stadgarna. Ett badrum från 80-talet har passerat bäst före datum med marginal och borde egentligen redan ha renoverats inkl. byte av golvbrunn. Reglerna angående rördragning är annorlunda idag jämfört med hur det var på 80-talet och det är ditt ansvar att se till att en renovering uppfyller nuvarande regler, bland annat att inga vattenrör kommer upp ur golvet.
Ja, ansvarig för tätskikt. Men för att kunna fixa ett nytt måste det gamla bort. Som jag skrivit innan - Brf tillåter inte ändringar av befintliga rör som kommer ur golvet. Därmed är det omöjligt att åtgärda på ett godkänt sätt. Moment 22 kallas det. /A
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 245 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 245 inlägg
Föreningen är ansvarig för att torka upp betongplattan och sen möjligen återställa den, men varför skulle de vara ansvariga för att ta bort tätskiktet på väggen?
Det finns ju möjlighet att göra så kallade klackar kring rör som kommer upp ur golvet. Annars är det väl lämpligt att skriva en motion till årsstämman om att styrelsen måste anpassa reglerna så att det går att göra en godkänd badrumsrenovering. Går det inte att ha duschen i hörnet närmast dörren så att rören åtminstone inte kommer upp inuti duschen?
Det finns ju möjlighet att göra så kallade klackar kring rör som kommer upp ur golvet. Annars är det väl lämpligt att skriva en motion till årsstämman om att styrelsen måste anpassa reglerna så att det går att göra en godkänd badrumsrenovering. Går det inte att ha duschen i hörnet närmast dörren så att rören åtminstone inte kommer upp inuti duschen?
Klicka här för att svara