Om nu duschdelen är inbäddad i en större golvyta och man vill ha olika fall i duschen och i övrigt kan det vara svårt att uppnå med stora plattor. Man kan inte ha allt.
Lite grann kan man ju anpassa vertikalt i fogarna men det handlar om delar av millimeter.
Det kan vara snyggt att lägga duschdelen med mindre plattor som ändå linjera i fogarna och där man har större möjlighet att forma fall utan knäck.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hur blir det i övergången mellan duschzonens plattor och de som ligger utanför då. ;)
Om man tar en avlång golvbrunn så blir det som bilden ovan. Det blir en fog i ena sidan men det får man väl ta. Se bild ovan. Alternativt kan man lägga alla plattor med fall längst hela väggen men det är inte aktuellt här då toaletten är bredvid duschhörnan.

Mvh

Samuel

B b8q skrev:
Jag tror vi pratar om fall på hela golvet, inte bara i duschhörnan. Om man vill ha horisontellt golv i resten av badrummet (vilket jag själv inte skulle vilja) så blir det knepigt, ja.
Jag menar inte fall i hela golvet endast i duschhörna. Det är ju olika krav på fallhöjd i duschhörna respektive övrig utrymme. Se bild ovan för lösning som jag tänkt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Om nu duschdelen är inbäddad i en större golvyta och man vill ha olika fall i duschen och i övrigt kan det vara svårt att uppnå med stora plattor. Man kan inte ha allt.
Lite grann kan man ju anpassa vertikalt i fogarna men det handlar om delar av millimeter.
Det kan vara snyggt att lägga duschdelen med mindre plattor som ändå linjera i fogarna och där man har större möjlighet att forma fall utan knäck.
Borde inte läggning enligt bild på mitt första inlägg vara det lättaste? Att göra ett sånt fall borde ju vara ännu enklare än en fall i mitten?

Mvh

Samuel

Lite OT: Det las in plastmatta i mitt förra hus men jag blev mycket besviken. Golvläggaren lyckades lägga fallet så att vattnet cirkulerade runt väggarna i hela badrummet innan vattnet till slut nådde golvbrunnen under duschen!
Hans kommentar: "Det blir bättre nästa gång du renoverar badrummet!"
Nå, han fick gå på direkten och hade vett nog att inte sända faktura.
Jag valde vid nybygget relativt små klinkers pga trådens problem och fallet är perfekt.

Jag ska ha en unidrain hörn i ett av badrummen. Rummet är ca 210x160 och kommer köra med 30x30 helt på golv. Fallet ett rakt diagonalt, alltså högsta punkt i motsatt hörn kommer att va en 25-35mm högre.

Så här hade jag tänkt.
Framgår inte av bilden hur dom löst kanten. Hårdfog?
Tror det blir bra när man sätter duschdörr.

Det blir ju ändå 15 mm per meter fallhöjd om man ska följa branschregler.
Måttet är alltså ett medelmått. Jag vill inte ha för lite fall.

Ser ingen annan lösning än att ha hårdfog i kanten och öppningsbar rak duschdörr.
Synpunkter?

Mvh
Samuel

• Hörn i badrum med vit kaklad vägg och gråa plattor på golvet, osäker kantlösning vid duschområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsgolv med lutning, kaklade väggar och markerad kant där duschdörr ska installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hårdfog ja, ta hellre till lite på fallet då det är längre strecka till brunnen än med en traditionell

Enligt gvk.
Tar jag max fallhöjd så blir det 2 cm. Fallängden är nämligen 90 cm.
Klart funktion går före design (speciellt när det kommer till brunnar) men går det verkligen att få det snyggt i med hårdfog i kanten?

Mvh
Samuel

• Illustration över golvsektion med fall mot golvbrunn, angiven fallhöjd och tätningsskikt.
Blir ju i princip 1cm glipa längst in mot väggen, du kommer ju inte att se den om du inte lägger dig på golvet

• Gilla
sam820921
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.