Badrum
storlek L4,5m X B1,4m = 6.3 kvm
Föreningen står för allt fram till tätskicktet pga vattenskada. (Badrummet är från 1968)
Jag ska betala för resterande som är från tätskickt (arbete och material.)
Är följande offert rimlig?
storlek L4,5m X B1,4m = 6.3 kvm
Föreningen står för allt fram till tätskicktet pga vattenskada. (Badrummet är från 1968)
Jag ska betala för resterande som är från tätskickt (arbete och material.)
Är följande offert rimlig?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Om du vill spara pengar dra ner på antalet spottar, för 8 takspottar + belysningen ovanför handfatet på 6 kvm låter väldigt mycket. I Hide-a-lites guide rekommenderar de en spot på 1,5 kvm och minskar ytterligare med separat handfatsbelysning. Som jag ser det får du tillräcklig belysning med 3-4 takspottar.
BirgitS skrev:
Om du vill spara pengar dra ner på antalet spottar, för 8 takspottar + belysningen ovanför handfatet på 6 kvm låter väldigt mycket. I Hide-a-lites guide rekommenderar de en spot på 1,5 kvm och minskar ytterligare med separat handfatsbelysning. Som jag ser det får du tillräcklig belysning med 3-4 takspottar.
Du har rätt, men 4 blir riktigt snålt när badrummet är avlångt.. ner till 6 spottar kan ju funka annars blir det rent utseende mässigt snålt med 4.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det beror ju också på hur man placerar ut inredningen, det är ju meningen att spottarna är ovanför den fria golvytan så att man får städljus under, bakom, på sidorna toalett, handfat och badkar i stället för prylarna skuggar golvet. Men i princip skulle jag ju sätta fyra stycken på rad när det inte är större än så.
Kan bli snyggt har inte tänkt på att en rad kan funka, men det borde göra det ☺ tackBirgitS skrev:
Det beror ju också på hur man placerar ut inredningen, det är ju meningen att spottarna är ovanför den fria golvytan så att man får städljus under, bakom, på sidorna toalett, handfat och badkar i stället för prylarna skuggar golvet. Men i princip skulle jag ju sätta fyra stycken på rad när det inte är större än så.
Arbetet för rördragning är på tok för högt. Det ska inte ta mer än 6 timmar. Likaså för elarbetet som ska ta 20 timmar. Där borde det inte ta mer än 12-14 timmar. Arbetet som snickaren ska utföra, ska inta mer än 10 timmar heller.
Materialpriserna är lite i överkant. Men varför ska du betala för en radiator? Det är ju oftast föreningens ansvar .
Materialpriserna är lite i överkant. Men varför ska du betala för en radiator? Det är ju oftast föreningens ansvar .
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Ingen orsakM Markho01 skrev:
Har du pratat med hantverkaren om vad standardsättning och -plattor innebär så att du vet om du är nöjd med det valet och inte plötsligt får en saltad räkning för att du har valt något annat?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Är det inte svårt att uttala sig så kategoriskt när man inte vet vad väggarna består av och hur långa sträckor som det t.ex. behöver bilas i hårdbetongväggarna?S Stadsfiskalen skrev:
Vi vet inte heller hur lång restiden är.
Jag kan hålla med om antalet timmar, radiatorn har jag själv valt att köpa en ny, annars kan jag välja den gamla, eller kan jag kräva av föreningen att köpa en ny?S Stadsfiskalen skrev:Arbetet för rördragning är på tok för högt. Det ska inte ta mer än 6 timmar. Likaså för elarbetet som ska ta 20 timmar. Där borde det inte ta mer än 12-14 timmar. Arbetet som snickaren ska utföra, ska inta mer än 10 timmar heller.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Nej, de andra bostadsrättsägarna i huset är nog inte intresserade av att betala för att du ska få en radiator med annat utseende.M Markho01 skrev:
Det brukar vara viktigt att den nya radiatorn motsvarar värmevärdet på den gamla (eller vad det nu heter), i alla fall står det i reglerna här i huset att om man byter ut radiatorn mot en handdukstork, som värms av radiatorvattnet, så måste det vara samma uppvärmningsvärde (?).
Sant, men i mitt fall så kopplar jag en elektrisk handdukstork, och jag kan betala för en ny radiator dock monteringen borde ingå eftersom den gamla ska ändå ner och upp igen även om jag inte valt en ny eller hur?BirgitS skrev:
Nej, de andra bostadsrättsägarna i huset är nog inte intresserade av att betala för att du ska få en radiator med annat utseende.
Det brukar vara viktigt att den nya radiatorn motsvarar värmevärdet på den gamla (eller vad det nu heter), i alla fall står det i reglerna här i huset att om man byter ut radiatorn mot en handdukstork, som värms av radiatorvattnet, så måste det vara samma uppvärmningsvärde (?).
Jag ska sätta mig och gå genom hela offerten detaljvis med firman för att ha lite bättre koll och undvika missförstånd samt överraskningar kommer du på något mer fiffigt så säg tillBirgitS skrev: