1 932 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Badrum bostadsrätt.
Hej,
Föreningen har upptäckt vattenskada i mitt badrum, för några år sen har föreningen relinat, och nu ska det renoveras i 8 veckor, riva - torka - och bygga.
Vad jag vet är det inget planerat underhåll och jag vill påstå att jag har rätt till någon form av ersättning för en lägre levnadsstandard under perioden.
Erfarenheter från liknande situationer?
Föreningen har upptäckt vattenskada i mitt badrum, för några år sen har föreningen relinat, och nu ska det renoveras i 8 veckor, riva - torka - och bygga.
Vad jag vet är det inget planerat underhåll och jag vill påstå att jag har rätt till någon form av ersättning för en lägre levnadsstandard under perioden.
Erfarenheter från liknande situationer?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Vem som är ansvarig för badrum kan vara reglerat i stadgarna, men rent generellt talat: Räkna med att badrumsrenoveringen är något som du personligen ska betala i en bostadsrätt. Att du dels inte skulle behöva betala något, dels skulle få ersättning från någon annan, det kommer inte hända. Det här är i allt väsentligt något du äger, inte något du hyr.
Kommer skadan utifrån (alltså från delar som inte är ditt ansvar), kan det finnas rätt till ersättning, men sannolikt en lägre ersättning än vad det kostar att göra om badrummet då det görs åldersavdrag på ersättningen.
Kommer skadan utifrån (alltså från delar som inte är ditt ansvar), kan det finnas rätt till ersättning, men sannolikt en lägre ersättning än vad det kostar att göra om badrummet då det görs åldersavdrag på ersättningen.
Det är ingen fråga om vem som betalar badrummet, den frågan är redan avklarat, föreningens försäkring täcker badrummet fram till tätskicktet och jag ska betala för resten av renoveringen. Min fråga är då om jag har rätt till ytterligare ersättning för den perioden som jag får lägre levnadsstandard? Inte nödvändigtvis av föreningen utan av försäkringsbolaget som föreningen har.Nötegårdsgubben skrev:
Vem som är ansvarig för badrum kan vara reglerat i stadgarna, men rent generellt talat: Räkna med att badrumsrenoveringen är något som du personligen ska betala i en bostadsrätt. Att du dels inte skulle behöva betala något, dels skulle få ersättning från någon annan, det kommer inte hända. Det här är i allt väsentligt något du äger, inte något du hyr.
Kommer skadan utifrån (alltså från delar som inte är ditt ansvar), kan det finnas rätt till ersättning, men sannolikt en lägre ersättning än vad det kostar att göra om badrummet då det görs åldersavdrag på ersättningen.
Visst är det så, jag lutar dock mer åt att försäkringen som täcker för vattenskada ska även kunna täcka för ersättning om lägre levnadsstandard.T topmount skrev:
När vi hade vattenskada så täcktes själva vattenskadan av föreningens försäkring till återställande till samma standard (plastmatta, halvkaklat) och återmontage av befintligt kök. Jag fick betala för ändringar och allt som var standardhöjande. Min egna hemförsäkring ersatte för magasinering av saker (flyttfirma kom hit och packade ihop) samt ersättningsboende. Jag skickade bara in hyresavtal och vidarebefordrade fakturorna från flyttfirman.
Försäkringar täcker sällan “mjuka värden" som att man upplever något som jobbigt eller en sänkt standard. De täcker verkliga kostnader som du kan uppvisa kvitto på, tex hotellboende om det anses behövas. Men jag skulle förankra det med försäkringsbolaget innan jag bokade rum.
Klicka här för att svara