Hej, vi bygger nytt i lättbetong, siporex. Massiva väggelement.

Badrummen är tänkta att få ett tätskikt med Mira Rollbart SE2 A-B-C system. Kan inte hitta något vare sig om detta system eller andra rollbara system. Säljaren på kakelaffären tyckte rollbart var överlägset då man slapp skarvar, och om det skulle läcka var riskerna minimala i och med den massiva konstruktionen med klinker på betongplattan.

Ska man köra på det föreslagna systemet eller ska man gräva djupare?

Vet inte så mycket om just det systemet.

Men iom. att du har betong i golv o väggar om jag fattar rätt, så är det OK med rollat enligt BKR reglerna. Ett problem med rollat, är att man inte vid besiktning kan avgöra om rätt mängd rollats. När rollat var det normala som tätskikt för typ 10 år sedan, var det inte ovanligt att firmor bara rollade kanske halva den mängd som skulle vara där. Dels sparade man då dyrt material, dels en hel del arbetstid.

Jag har använt rollat från LIP i våra badrum, för 10 år sedan. Då angavs att man skulle rolla två gånger och det skulle bli 2,5 kg per kvm (nu kommer jag inte alls ihåg mängdsiffran). Det var helt omöjligt att få dit så mycket på två rollningar, det krävdes snarare 4 ggr. Många firmor rollar två gånger och bryr sig inte om hur mycket de lyckas få dit. Och senare blir det en vattenskada för detta fusk.

Med folie så kan de inte fuska på det viset.

En fördel med folie, är att den är lite tåligare om man skulle behöva byta ut en platta. Folie går att skarva. Det finns ingen godkänd metod att reparera ett rollat tätskikt. Får du en sprucken platta så måste allt göras om.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Tack för den utförliga beskrivningen hempularen, precis sådan information jag letar efter. Brukar man alltid rolla massiva väggelement eller kan man sätta dit ett vanligt tätskikt av folie?

H hempularen skrev:
Vet inte så mycket om just det systemet.

Men iom. att du har betong i golv o väggar om jag fattar rätt, så är det OK med rollat enligt BKR reglerna. Ett problem med rollat, är att man inte vid besiktning kan avgöra om rätt mängd rollats. När rollat var det normala som tätskikt för typ 10 år sedan, var det inte ovanligt att firmor bara rollade kanske halva den mängd som skulle vara där. Dels sparade man då dyrt material, dels en hel del arbetstid.

Jag har använt rollat från LIP i våra badrum, för 10 år sedan. Då angavs att man skulle rolla två gånger och det skulle bli 2,5 kg per kvm (nu kommer jag inte alls ihåg mängdsiffran). Det var helt omöjligt att få dit så mycket på två rollningar, det krävdes snarare 4 ggr. Många firmor rollar två gånger och bryr sig inte om hur mycket de lyckas få dit. Och senare blir det en vattenskada för detta fusk.

Med folie så kan de inte fuska på det viset.

En fördel med folie, är att den är lite tåligare om man skulle behöva byta ut en platta. Folie går att skarva. Det finns ingen godkänd metod att reparera ett rollat tätskikt. Får du en sprucken platta så måste allt göras om.
Läser jag genom MIRAs manual står det 2 strykningar med minimum 500g/kvm per strykning, totalt 1000/kvm. borde vara lite rimligare än 2.5kg?

Och på anvisningen för byte av plattor med systemet står det inget om några problem
1) Laga skador med 3130 superfix/z-fix excel lent
2) Påför 3690 one-seal med stålspacked ca 1mm
3) Applicera ny platta med ett skikt 3690 one-seal med limspackel 4570 direkt på. Fukta plattan före applciering, foga med supercolour excelent.

Står inget om att man måste göra om hela badrummet.
Men detta kanske inte är godkänt?

Om tillverkaren har en instruktion för hur man skall kunna reparera tätskiktet så är den troligen OK.

Men som sagt om du inte gör det här själv, så håll järnkoll på att hantverkaren verkligen stryker på minst 1 kg / kvm.

Det går att ha folie även på massiva väggar. Men titta i monteringsanvisningen för det system du väljer, det bör anges vilka underlag man får ha det på.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.