Varmvattnet till duschen i sommarstugan har varit minst sagt temperamentsfullt! Efter byte av engreppsblandare blev det klart bättre. Tycker dock att varmvattnet blir ljummet snabbt. Har nu märkt att röret där kallvatten går in blir varmt efter en tids spolning. Har inte det fenomenet vid andra beredare i stugan. Kan detta vara problemet och vad beror det i så fall på? Beredaren är ca 20år gammal. In-och utflöde nertill. Blandningsventil och säkerhetsventil. Tacksam för all hjälp!!

Krilleman
Du menar att det blir varmt i röret som ska vara kallt på din blandare i duschen?

Har du bara en ettgreppsblandare där så kan boven vara avsaknad av backventiler som normalt sitter i vanliga duschblandare!

• Gilla
susidus1
  • Laddar…
R
Som Krilleman säger , framkommer inte vilket rör som blir varmt är det KV-rör vid blandaren som blir varm eller vid beredaren , viss skillnad

• Gilla
susidus1
  • Laddar…
Förlåt om jag var otydlig! Det är kallvattenröret till vvb som blir varmt. Varmvatten trycks alltså ner i röret från vvb....

R
Antingen har du ingen backventil eller så är den inte tät
Den är 20 år så troligtvis finns ingen s.k. armatur under , utan det är rakt in med KV och ut med VV
då ska du ha en blandningsventil ( med 3 st röranslutningar ) sittande mellan KV-rör och VV-rör och ett blandvattenrör till tappställen max 55 C
Ett foto på undersidan av VVB och om det finns någon för dig konstig rördel , underlättar för forumet att se funktionen

Krilleman
En bild på hur det är kopplat på din beredare under lättar.

Ofta sitter det en ventilkombination som har alla saker man behöver. Likt min bild som jag snott härifrån. Men det är långt ifrån alla som har detta.

• Kopplingsdetaljer under en vattenberedare med en märkt ventilkombination och färgkodade ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
susidus1
  • Laddar…
Varmvattenberedares anslutningsrör med kallvatteninlopp till höger, visar tecken på överhettning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är tillbaka i stugan idag och kan ta en bild. Röret för Kallvatten in till vvb till höger blir alltså varm. Svalnar direkt efter någon minuts användning (då nytt kallvatten flödar in gissar jag) men röret blir skållhett flera meter ner och bort några minuter efter att jag stängt av duschen igen. Är detta ok? Har som sagt inte detta fenomen vid andra vvb

Har samma fenomen på landet att inloppsröret blir varmt, känns som om "värmeväxlingen av utflödande vatten" överstiger nedkylningen av inkommande vatten. Koppar leder värme bra. Vår trycktank står i samma rum som varmvatten beredaren så inkommande vatten är inte speciellt kallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.