Varmvattnet till duschen i sommarstugan har varit minst sagt temperamentsfullt! Efter byte av engreppsblandare blev det klart bättre. Tycker dock att varmvattnet blir ljummet snabbt. Har nu märkt att röret där kallvatten går in blir varmt efter en tids spolning. Har inte det fenomenet vid andra beredare i stugan. Kan detta vara problemet och vad beror det i så fall på? Beredaren är ca 20år gammal. In-och utflöde nertill. Blandningsventil och säkerhetsventil. Tacksam för all hjälp!!
Antingen har du ingen backventil eller så är den inte tät
Den är 20 år så troligtvis finns ingen s.k. armatur under , utan det är rakt in med KV och ut med VV
då ska du ha en blandningsventil ( med 3 st röranslutningar ) sittande mellan KV-rör och VV-rör och ett blandvattenrör till tappställen max 55 C
Ett foto på undersidan av VVB och om det finns någon för dig konstig rördel , underlättar för forumet att se funktionen
Den är 20 år så troligtvis finns ingen s.k. armatur under , utan det är rakt in med KV och ut med VV
då ska du ha en blandningsventil ( med 3 st röranslutningar ) sittande mellan KV-rör och VV-rör och ett blandvattenrör till tappställen max 55 C
Ett foto på undersidan av VVB och om det finns någon för dig konstig rördel , underlättar för forumet att se funktionen
En bild på hur det är kopplat på din beredare under lättar.
Ofta sitter det en ventilkombination som har alla saker man behöver. Likt min bild som jag snott härifrån. Men det är långt ifrån alla som har detta.
Ofta sitter det en ventilkombination som har alla saker man behöver. Likt min bild som jag snott härifrån. Men det är långt ifrån alla som har detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har samma fenomen på landet att inloppsröret blir varmt, känns som om "värmeväxlingen av utflödande vatten" överstiger nedkylningen av inkommande vatten. Koppar leder värme bra. Vår trycktank står i samma rum som varmvatten beredaren så inkommande vatten är inte speciellt kallt.
Klicka här för att svara