J
Jörgen Ö: [citat] Japp, och en del är beredda att betala för det....:-)
10 svar · 1,3k läst
Bernieberg
Bernieberg: Ja jag vet att det finns på både Bauhaus och Byggmax i stan men de hade ingen BKR-godkänd 2700 mm lång skiva och ska man ha nåt lite speciellt brukar det vara lättare att vända sig till ”proffshandeln”. De har ju lite olika målgrupper, är det så att konsumenthandeln skor sig på regelrädda hemmafixare som tycker att det ”är bra med våtrumsgips för säkerhets skull”, och att
26 svar · 11,1k läst
·
L
henke_benke: [citat] följer man instruktion så står det ju "Skär ut hålet i WetStop Folie/ Brunnsmanschetten."
1 svar · 1,5k läst
O
oskee: Fick precis tag i en firma som verkar bra. Även de sa att jag skulle gå på klinkers på golv sen valfritt för väggarna. De sa även att det finns tätskikt framtagna för att använda då man just har tillskjutande fukt. Vet dock inte var den heter (något med 8000 eller liknande), de sa att den kan man lägga över hela golvet utan problem. Den används även vid oisolerade ytor i källare.
4 svar · 2,7k läst
J
Jörgen Ö: Lättare att bredspackla allt än att bara ta delar i ditt fall.
6 svar · 2,4k läst
·
GoForIt
GoForIt: KombiRapid är ett cementbaserat handspackel. Kanske tänker på du KombiPlan som är ett flytspackel? Casco Husfix bör också fungera. Finns ju också som Rapid.
6 svar · 2,4k läst
sYph
sYph: Fast på den andra bilden som postats i tråden så ser det ut som dom lösa kablarna (FK) ser ut att ligga i en vanlig kabelkanal? Det tycker jag känns lite si-så-där, visst det kommer nog fungera i årtionden, men jag personligen skulle nog åtminstone tagit en bit avskalad kabelisolering av lämplig storlek och dragit över kablarna från insidan av armaturen och några cm in i röret i
11 svar · 9,0k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har flyttat en allmän diskussion om handikappanpassning till den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/handikappanpassning-naer-du-renoverar-allmaen-diskussion.303747/. Här svarar vi på TS fråga. /Moderator
11 svar · 20,0k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: Osmos hårdvaxolja. Har det i tvättstugan på bänkskiva i ek. Det kan ligga blöta persedlar på och stänka vatten. Inget händer, inga fläckar på tre år. Lycka till!
1 svar · 3,7k läst
Björn Melander
Björn Melander: Wow, tack för alla råd och förslag! Vi ska nu sätta oss ner och gå igenom allt. Dom här ”bra att tänka på” tipsen är superbra!
17 svar · 3,9k läst
·
J
jowi79: [citat] Ingen har ont eller har skruvat varesig i den kaklade väggen eller på andra sidan. Det är dessutom endast knappt halva plattan som spruckit (än); ca 15 cm av 40 (liggande plattor). Skall kolla om väggen buktar!
12 svar · 21,3k läst
T
Tornhill 2: Avloppet för toastolen måste sannolikt flyttas. Går, men kostar pengar. Det finns toppmatade tvättmaskiner, om det blir för trångt att öppna. Något dyrare och mindre kapacitet än vanliga. Även om väggen är bärande går det att flytta den, om man lägger in en balk (förutsatt att styrelsen godkänner det), men återigen kostar det pengar. Det finns mindre toastolar, handfat, badkar,
13 svar · 12,3k läst
·
L
LenaMy: Kan jag måla klinkergolvet i badrummet? Det är släta mörkgrå plattor (hemskt tråkiga). Frågan är om färgen biter sig fast så hårt i släta plattor så det håller i duschen, eller om färgen kommer att flagna av efter ett tag.
0 svar · 3,0k läst
N
Nicoolina: Vi har fixat så att en fuktutredning ska utföras!
13 svar · 6,3k läst
·
Mazen
Mazen: @jowi79 fick du till det? Får gärna posta bild .
6 svar · 1,9k läst
T
TobiasGren: [citat] Tack för länken
12 svar · 4,1k läst
·
plamen
plamen: [citat] Hej, Jag har en likadan dushkabin, på min är nedre delen som gick sönder. Kommer du ihåg märket? Tack, / Plamen
5 svar · 10,0k läst
·
B
Badrumsrenovering18: [citat] Ok. Tack. Tål att funderas på uppenbarligen.
5 svar · 4,9k läst
C
cookie_: På byggvaruhuset berättade säljaren att tuschpenna på spånskivorna och gips, kan tränga genom plastmattan och skapa missfärgningar. Dock är väl detta inte troligt att det är tusch...
10 svar · 10,5k läst
·
R
Rillak: [citat] Haha, tack för förvarningen... vi byggde ett sprillans kök i vintras som är i högblank vit med vit marmor och ljusgråa fogar. Finns inget hår kvar att slita till badrummet ;-)
8 svar · 5,5k läst
Bernieberg
Bernieberg: Kanske går att få dit en väggbricka? Ser inte vad det är för rör som kommer ut men typ: http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/vaeggkopplingssystem-vaeggbricka-och-blandarfaesten4d24.html?tx_mmpdb_pi1%5Bproduct%5D=1759&tx_mmpdb_pi1%5Bvia%5D=14&tx_mmpdb_pi1%5Baction%5D=show&tx_mmpdb_pi1%5Bcontroller%5D=Product&cHash=af474ca84d2a555f0f2af1eee4f6ee8f
4 svar · 1,2k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Orkar inte att en tråd till bara handlar om det nakna pexrörets vara eller icke vara, men jag antar att det finns skyddsrör. Detta bör fixeras av väggbockstöd eller fixeringsbleck. Tätskiktet tätar mot skyddsröret. Sen en täckbricka bara för det estetiskas skull.
5 svar · 1,3k läst
·
H
hempularen: Tappvatten ledningen skall absolut inte gå i oisolerat utrymme. Och det räcker inte att isolera den. Den måste gå på den varma sidan av isoleringen i väggen. Att bara isolera den där i det kalla utrymmet, ger bara att det tar lite längre tid innan den fryser. Avloppsledningar brukar man hävda att de klarar att gå i kalla utrymmen. Vattnet som går i dem är ju förhållandevis varmt,
4 svar · 2,8k läst
D
Daniel 109: Ja.
12 svar · 4,2k läst
·
D
ricebridge
ricebridge: Gamla rör blir fjälliga inuti. Gott om knottror och hullingar som hår och papper kan fastna i och stoppa igen. För att inte tala om animaliskt fett - håll för död och pina allt sådant borta från köksavlopp, och torka av flottiga husgeråd med papper innan de går in i diskmaskinen! Ring spolbilen, be att de spolar och filmar, så du får veta var problemen finns. Även om där inte är
4 svar · 2,3k läst
·
M
henke_benke: [citat] vilket du använder till valfri vägg eller dörr
3 svar · 4,7k läst
B
Bluenose: [citat] Stort tack!
4 svar · 1,7k läst
·
K
Kallebo: Såg i instruktionsboken att man skulle sätts muffarna i hålen först. Hann aldrig titta närmare på det igår. Men de var ju lätta att sätta i i hålen utan rör så det ska nog gå bra
5 svar · 2,3k läst
H
hjalle74: Hej, Jag gick ifrån ”rum i rum” iden och tog hjälp med att putsa upp raka väggar, plattan bilade jag även bort och ska där köra: markduk-2x100mm pordrän-markduk-8-10cm armerad betong med vattenburen golvvärme-tätskikt (åtminstone i våtzon 1)-klinkers. Väggarna körde de rödgrund och kc bruk när de putsade, sedan kaklar jag, förutom våtzon 1 där det blir tätskikt... Jävla
14 svar · 3,5k läst
B
henke_benke: VTv? västerås tennis veteraner? svårt med riktlinjer. skall spana på det. till dess kan du skriva va du menar med VTv
1 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.