Har renoverat och byggt en dusch i vår tvättstuga. Duschen är inbyggd i väggen, typ sån här fast utan kranen i mitten.
Modernt duschset med vägginbyggnad utan mittenkran, inkluderar duschmunstycke och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plattsättaren har satt tätskikt och plattor. Där satt vita plugga/distanser i hållet för kranarna som vvs'aren hade lämnat när han installerade säkerhetsboxarna. Plattsättaren hade satt blå/svarta "manschetter" runt pluggarna som även gick upp på själva pluggen. VVS'aren tyckte det såg konstigt ut när de skulle montera kranen, när man tagit bort pluggen ser det ut så här:
En duschkraninstallation med en synlig kopparplugg omgiven av tätskikt och svart manschett i en vit kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker att det måste kunna rinna in vatten i hålet som sen kommer ner bakom tätskiktet mot gipsen som finns under kaklet? Det sitter i för sig en liten ring runt kranen som täcker hålet, men den gör det knappast vattentätt tänker jag.

Plattsättaren säger att det är ok eftersom det är en säkerhetsbox bakom, men jag förstår inte vad det hjälper? Vattnet rinner väl bakom tätskiktet längs med framsidan på boxen och ner på gipsen ändå?

Tack, hade faktiskt inte kollat där, men ser ut som det kan vara ok, men då ska tätskiktet skäras till runt kranen och sen tätas med silikon som jag förstår det.

Det finns säkert folk här som kan se mycket bättre än jag - jag hade bett plattsättaren resp vvs-aren förklara att/hur montaget stämmer med anvisningen.

Jag fick en kopia av instruktionen av tätskikt/inbyggnadsboxen från Joramark.

Enligt instruktionen skulle tätskiktet ha slutat i nivå med "locket" till inbyggnadslådan, men plattsättaren har istället dragit det hela vägen fram till kranarna och satt muffar där (på samma sätt som om man hade haft rör som sticker ut från väggen där man sen ska sätta en extern blandare).

Så frågan är om detta är ett problem, enligt instruktionen är det ju inte. Jag funderar på om det bara är för att man ska kunna komma åt lådan utan att bryta tätskiktet (vilket tydligen är ett krav), men i praktiken är det ju meningslöst eftersom man ändå måste riva kaklet för att komma åt boxen. Och våra plattor täcker mycket större yta än bara boxen, så risken att förstöra tätskiktet betyder ju ändå att det inte är något man kommer göra.

Tacksam för input på sakfrågan samt vem man skulle kunna kontakta för att få svart på vit om detta är ett problem i praktiken. (Har inget lust att riva kaklet och göra om, "bara för att", utan funkar det så här så är det ok)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.