Hej
Har idag ett badrum som tidigare ägare gjort större, det är ca 2*4 meter. Jag avser återställa det till ursprungliga ca 2*2.
I den utbyggda delen finns ingenting förutom ett skåp som skall ut. Jag tänker mig att riva väggarna på delen av rummet som skall bort, och vika upp befintlig våtrumsmatta någon dm på den nya väggen och fästa med nytt lim. Blir ju tvungen att snedskära i hörnen för att kunna vika upp. Måste man svetsa i skarvarna eller räcker det med silikon?
Det är i den torra änden av badrummet, aldrig någon överspolning med vatten där.
 
C Calle b skrev:
Hej
Har idag ett badrum som tidigare ägare gjort större, det är ca 2*4 meter. Jag avser återställa det till ursprungliga ca 2*2.
I den utbyggda delen finns ingenting förutom ett skåp som skall ut. Jag tänker mig att riva väggarna på delen av rummet som skall bort, och vika upp befintlig våtrumsmatta någon dm på den nya väggen och fästa med nytt lim. Blir ju tvungen att snedskära i hörnen för att kunna vika upp. Måste man svetsa i skarvarna eller räcker det med silikon?
Det är i den torra änden av badrummet, aldrig någon överspolning med vatten där.
Går gör det nog. Men inget som något försäkringsbolag kommer godkänna om du får vattenskada. Silikon tätad plastmatta lär vara ännu mindre godkänt. En sådan förändring leder normalt till att du måste bygga helt nya tätskikt i hela "nya" utrymmet. Ett stort och dyrt jobb. Varför vill du göra detta? Verkar väldigt mycket jobb för lite nytta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
C Calle b skrev:
Det är i den torra änden av badrummet, aldrig någon överspolning med vatten där.
Inte normalt men reglerna om tätskikt handlar ju också om att begränsa skadan den dagen det blir läckage i en rörskarv.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Går gör det nog. Men inget som något försäkringsbolag kommer godkänna om du får vattenskada. Silikon tätad plastmatta lär vara ännu mindre godkänt. En sådan förändring leder normalt till att du måste bygga helt nya tätskikt i hela "nya" utrymmet. Ett stort och dyrt jobb. Varför vill du göra detta? Verkar väldigt mycket jobb för lite nytta.
Hej det blir alltså inte ett större nytt utrymme utan resultatet blir ett mindre badrum. Utrymmet som jag vinner utanför badrummet skall bli rum till barnen.
Är alltså våtrumsmatta som redan ligger som jag hoppas kunna vika upp på nya väggen.
Har sett flera badrum i "fina" hyreshus bl a som har silikonfogade skarvar vid t ex trösklar. Har själv ett badrum på nedervåningen med silikontätad plastmatta som försäkringsbolaget godkände när jag tecknade försäkringen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Inte normalt men reglerna om tätskikt handlar ju också om att begränsa skadan den dagen det blir läckage i en rörskarv.
Jo förstår det. Kanske läge att kolla med försäkringsbolaget.
 
Staffans2000
Du får också fundera på riskerna. Hur sannolikt är det att det blir översvämning, och dessutom hur sannolikt är det isåfall att siliconfogarna är så otäta att en skada uppstår. Själv tycker jag att din idé är utmärkt. Risken med rädslan av att inte vara försäkrad ut i fingerspetsarna är att kostnaderna kan bli så höga att man svälter ihjäl.
 
  • Gilla
Calle b
  • Laddar…
C Calle b skrev:
Hej det blir alltså inte ett större nytt utrymme utan resultatet blir ett mindre badrum. Utrymmet som jag vinner utanför badrummet skall bli rum till barnen.
Är alltså våtrumsmatta som redan ligger som jag hoppas kunna vika upp på nya väggen.
Har sett flera badrum i "fina" hyreshus bl a som har silikonfogade skarvar vid t ex trösklar. Har själv ett badrum på nedervåningen med silikontätad plastmatta som försäkringsbolaget godkände när jag tecknade försäkringen.
Jag förstår att utrymmet blir mindre. Jag skulle inte vara tvärsäker på att platsmattan är enbart silikonad i uppvikens fogar (tröskel må vara). I mina badrum var de svetsade och sedan hade man lagt silicon utanpå det "för säkerhets skull" (90-tals badrum). Är det ett gammalt badrum som ändå snart ska helrenoveras kan jag tycka att du inte har så mycket att förlora. Du tar en risk tycker jag, men det går.
 
  • Gilla
Calle b
  • Laddar…
Tack för svaren. Risken för skada i det hörnet är liten och renovering av hela utrymmet finns i planen framöver.
Kan kemsvetsning av skarven vara att föredra?
 
C Calle b skrev:
Tack för svaren. Risken för skada i det hörnet är liten och renovering av hela utrymmet finns i planen framöver.
Kan kemsvetsning av skarven vara att föredra?
Jag vet inte om kemsvetsning funkar på platsmatta för golv (den är tjockare och hårdare än väggmatta). Du kan ju hyra en fogsvets och göra själv. Brukar inte bli snyggt när amatörer svetsar matta. Men det är ju inte silikon heller.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Jag vet inte om kemsvetsning funkar på platsmatta för golv (den är tjockare och hårdare än väggmatta). Du kan ju hyra en fogsvets och göra själv. Brukar inte bli snyggt när amatörer svetsar matta. Men det är ju inte silikon heller.
Tack för svar.
De kemsvets produkter jag hittar verkar vara specifikt för vinylgolv.
Hur snyggt det blir är underordnat, bara det blir tätt.
Har övervägt att svetsa själv, då blir det ju enligt våtrumsregler. Skillnad på en svets man hyr och ett munstycke för varmluftspistolen?
 
C Calle b skrev:
Tack för svar.
De kemsvets produkter jag hittar verkar vara specifikt för vinylgolv.
Hur snyggt det blir är underordnat, bara det blir tätt.
Har övervägt att svetsa själv, då blir det ju enligt våtrumsregler. Skillnad på en svets man hyr och ett munstycke för varmluftspistolen?
Jag är ingen expert på svets, men tror att den blir varmare än varmluftspistol. Jag skulle inte chansa, hyr.
 
Staffans2000
Det går alldeles utmärkt med en varmluftpistol. Men du måste ha en svetssats som bla. riktar värmen mot skarven. Har du inte det kan du hyra istället. Kan du gassvetsa är halva jobbet redan gjort. Men lite övning skadar likväl inte. Du får ju mycket matta över!

Staffan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.