3 451 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Fristående blandare
Hejsan.
Finns ju idag massa snygga "fristående" badkar, dvs som inte ska stå mot en vägg, och som antingen har integrerad blandare med anslutning underifrån, eller en fristående blandare som monteras i golvet. Är det verkligen ok med håltagning för vattenledningar genom golvet i badrum?
Finns ju idag massa snygga "fristående" badkar, dvs som inte ska stå mot en vägg, och som antingen har integrerad blandare med anslutning underifrån, eller en fristående blandare som monteras i golvet. Är det verkligen ok med håltagning för vattenledningar genom golvet i badrum?
Hur funkar det då, en box i golvet? På vilket sätt blir det säkrare, det blir ju ändå genomgång genom tätskiktet?
v6cfcx
Du bygger en liten upphöjning så hamnar inte genomföringen i golvet.
Jag ska försöka mig på att sätta in Westbergs surf fristående blandare.. Jag prioriterar en snygg installation och försöker bilda mig någon form av egen uppfattning om hur man borde göra.. Undrar hur man gör på kontinenten, de kör ju inte med en liten låda utan snarare att de gjuter in kopplingarna i golvet? De monteras i vart fall dikt mot golvet där, brist på regler, brits på vätt eller för att det helt enkelt funkar?
Om man nu ska bygga en låda för att göra så att det inte blir genomföringar i golvet (känns som en jäkla efterkonstruktion) så lär man ju bygga upp lådan från undergolvet (golvspånet) gissar jag till den höjd man ska ha och sen flytspackla runt denna byggda låda som då kommer sticka upp över gjutningen?
fattar ni hur jag menar och är det riktigt?
Om man nu ska bygga en låda för att göra så att det inte blir genomföringar i golvet (känns som en jäkla efterkonstruktion) så lär man ju bygga upp lådan från undergolvet (golvspånet) gissar jag till den höjd man ska ha och sen flytspackla runt denna byggda låda som då kommer sticka upp över gjutningen?
fattar ni hur jag menar och är det riktigt?
Postade samma fråga här med lite bilder:
https://www.byggahus.se/forum/threads/installation-av-fristaende-blandare-i-badrum.327298/
Alla verkar strunta i boxen på de bilder jag sett!
Behövs tätskikt vid badkaret i en källare (?); eller är det bara runt duschhörnan +1meter samt runt brunnar?
Känns lite fel att låta rören gå längs marken fram till en box. Det blir extremt fult.
Prisolrör ingjutna i golvet borde funka som pragmatisk lösning?
David
https://www.byggahus.se/forum/threads/installation-av-fristaende-blandare-i-badrum.327298/
Alla verkar strunta i boxen på de bilder jag sett!
Behövs tätskikt vid badkaret i en källare (?); eller är det bara runt duschhörnan +1meter samt runt brunnar?
Känns lite fel att låta rören gå längs marken fram till en box. Det blir extremt fult.
Prisolrör ingjutna i golvet borde funka som pragmatisk lösning?
David
Klicka här för att svara