15 101 läst ·
28 svar
15k läst
28 svar
Duschhylla av kakel
Jag hade limmat dem med silikon direkt i duschen. Ha en distans på 1-2 mm så att du inte trycker den direkt mot kaklet. Sen kan du ju låta bli att sätta solikon längst in i hörnet. Om du får bakåt-lut på dem så låt där vara hål så vattnet kan rinna ut. Jag har byggt liknande men vid toaletten, det kommer att bli snyggt! 
Har satt plattorna mot XPSn, nu med Sika T2. Verkar hålla.
Åkte ner till Bolist igår och visade hur bra(?) deras rekommendation var med Danalim 290 och får då förklarat att "det ena mtrl måste vara sugande". Frågade ju klart och tydligt att jag skulle ga nåt som fäster XPS mot kakel i en dusch. Men jag fick ju pengarne tillbaka.
Ska foga dom med vanlig fog i morrn och förhoppningsvis sätta upp dom nästa helg (med T2). Försöka få lite fall utåt för avrinning, å sen silikon foga mot väggarna.
Åkte ner till Bolist igår och visade hur bra(?) deras rekommendation var med Danalim 290 och får då förklarat att "det ena mtrl måste vara sugande". Frågade ju klart och tydligt att jag skulle ga nåt som fäster XPS mot kakel i en dusch. Men jag fick ju pengarne tillbaka.
Ska foga dom med vanlig fog i morrn och förhoppningsvis sätta upp dom nästa helg (med T2). Försöka få lite fall utåt för avrinning, å sen silikon foga mot väggarna.
Mina sitter också kvar efter 4 år! 
Så vad använde ni i slutändan, vanlig fog?
Ja samma lim till allt. Ingen fix.Nicke Nyfiken skrev:
XPS mot XPS vet jag ej. Nåt säger mej att ena mtrl måste vara sugande, vilket baksidan av en kakel kan räknas som. Men framsidan ?? Är ju ett tag sen..
Testa på spillbitar innan ”the big moment”!
Klicka här för att svara