Hej!
Vi kommer renovera vårt badrum (i villa) inom en ganska avlägsen framtid och har därför börjat fundera så smått på planlösning för det. Är tacksam för allt tycka, tips och förslag!
Förutsättningar
Badrummet ligger i en takkupa och har därför begränsad takhöjd mot väggen med fönstret (185 cm som lägst). Som högst är takhöjden 225 cm.
Det mindre utrymmet till vänster är "under taket" / utanför kupan och har därför en brant sluttande takvinkel. Som högst är det ca 200 cm där inne.
Sambon kräver badkar, själv föredrar jag dusch (och helst då inte i badkar). Det finns även ett annat badrum i huset med dusch men inte på samma våning som sovrummen (man får alltså "gå ner" för att duscha där).
Stammarna kommer bytas (ev. mer frihet när det gäller avlopp etc).
Mått invändigt
Kupan och utrymmet bredvid
Nuvarande planlösning och dess nackdelar
* Trångt för att komma in i "skrubben" som också inte används till något annat än förvaring.
* Oanvänd golvyta som är lite svår att komma åt i det övre högra hörnet.
* Känslan av att det blir lite trångt mellan möbeln bakom ryggen när man borstar tänderna.
* Toalettstolen är det första blicken möter när man spanar in i badrummet.
* Liten och smal dörr (60 cm bred).
Alternativ 1
* Toaletten göms i skrubben med skjutdörr. En vertikal vägg byggs upp mot snedtaket med öppning / hyllor för förvaring.
* Dörren flyttas och görs större för att ge plats för en större dusch och för att hamna närmre toaletten (brukar detta vara ett stort jobb?).
* Glasvägg runt duschen. Handdukstork/hängare utanför dusch-dörren. 10-15 cm bred avsats som löper längst höga väggen för schampo etc i samma höjd som badkaret.
Ev. nackdelar - känslan av att vi "klämt in för mycket" i ett ganska litet rum (?). Lite förvaring. Ingen plats för "sminkbord" med spegel (möjligen avlastning till vänster om tvättstället.
Alternativ 2
* Dörrens position kan behållas.
* Dubbla handfat (ev).
* Plats för "sminkbord" / spegel med hylla under och stol / fåtölj.
* Samma lösning med toaletten som i Alternativ 1.
Ev. nackdelar - ingen separat dusch. Fortfarande liten dörr. Stänk från duschen mot fönstret (är 170 cm mellan duschmunstycke och fönster tillräckligt långt för att det inte ska bli speciellt mycket stänk?)
Så, hur hade ni gjort?
Något som känns väldigt galet / mot gällande regler? Ska vi göra på ett helt annat sätt?
Mvh
Peter
Vi kommer renovera vårt badrum (i villa) inom en ganska avlägsen framtid och har därför börjat fundera så smått på planlösning för det. Är tacksam för allt tycka, tips och förslag!
Förutsättningar
Badrummet ligger i en takkupa och har därför begränsad takhöjd mot väggen med fönstret (185 cm som lägst). Som högst är takhöjden 225 cm.
Det mindre utrymmet till vänster är "under taket" / utanför kupan och har därför en brant sluttande takvinkel. Som högst är det ca 200 cm där inne.
Sambon kräver badkar, själv föredrar jag dusch (och helst då inte i badkar). Det finns även ett annat badrum i huset med dusch men inte på samma våning som sovrummen (man får alltså "gå ner" för att duscha där).
Stammarna kommer bytas (ev. mer frihet när det gäller avlopp etc).
Mått invändigt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kupan och utrymmet bredvid
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nuvarande planlösning och dess nackdelar
* Trångt för att komma in i "skrubben" som också inte används till något annat än förvaring.
* Oanvänd golvyta som är lite svår att komma åt i det övre högra hörnet.
* Känslan av att det blir lite trångt mellan möbeln bakom ryggen när man borstar tänderna.
* Toalettstolen är det första blicken möter när man spanar in i badrummet.
* Liten och smal dörr (60 cm bred).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 1
* Toaletten göms i skrubben med skjutdörr. En vertikal vägg byggs upp mot snedtaket med öppning / hyllor för förvaring.
* Dörren flyttas och görs större för att ge plats för en större dusch och för att hamna närmre toaletten (brukar detta vara ett stort jobb?).
* Glasvägg runt duschen. Handdukstork/hängare utanför dusch-dörren. 10-15 cm bred avsats som löper längst höga väggen för schampo etc i samma höjd som badkaret.
Ev. nackdelar - känslan av att vi "klämt in för mycket" i ett ganska litet rum (?). Lite förvaring. Ingen plats för "sminkbord" med spegel (möjligen avlastning till vänster om tvättstället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 2
* Dörrens position kan behållas.
* Dubbla handfat (ev).
* Plats för "sminkbord" / spegel med hylla under och stol / fåtölj.
* Samma lösning med toaletten som i Alternativ 1.
Ev. nackdelar - ingen separat dusch. Fortfarande liten dörr. Stänk från duschen mot fönstret (är 170 cm mellan duschmunstycke och fönster tillräckligt långt för att det inte ska bli speciellt mycket stänk?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, hur hade ni gjort?
Mvh
Peter
Ett hörnbadkar kanske går att ha i "skrubben"?
Toan kan isåfall sitta på diagonalen i hörnet där du ritade en fåtölj i sista förslaget.
Och då kan duschen vara där den är nu.
Annars gillar jag personligen Svedbergs kantiga duschbadkar, det går bra att stå och duscha i, finns i två längder.
Vi har en duschvägg mot fönstret, som fälls fram när vi behöver städa i nischen som blir där.
Om du väljer att ha toan i "skrubben" tycker jag inte att förvaringen ska ta så stor plats, tänk på armbågsutrymmet!
Toan kan isåfall sitta på diagonalen i hörnet där du ritade en fåtölj i sista förslaget.
Och då kan duschen vara där den är nu.
Annars gillar jag personligen Svedbergs kantiga duschbadkar, det går bra att stå och duscha i, finns i två längder.
Vi har en duschvägg mot fönstret, som fälls fram när vi behöver städa i nischen som blir där.
Om du väljer att ha toan i "skrubben" tycker jag inte att förvaringen ska ta så stor plats, tänk på armbågsutrymmet!
Tack Anna, att ha badkaret under snedtaket är en bra idé! Om det blir "skrubbtoa" så ska vi tänka till om utrymmet!
Egentligen enda nackdelen att ha badkaret i det lilla utrymmet blir att toaletten inte får en egen dörr. Jag provade att ställa in det minsta hörnbadkaret jag hittade (Svedbergs Buzz) och det sticker då ändå ut en liten bit i stora rummet. Med tanke på takets kraftiga lutning tror jag risken är att det kommer kännas lite stort för utrymmet.
Om man istället ställer dit ett rektangulärt 160-kar så borde det gå in precis:
Det ger i så fall t.ex. följande två alternativ. Det första skulle ge möjligheten till en stor väggspegel ovanför handfaten.
Med en öppen fällbar svängd glasvägg som ritat ovan (typ INR Josephine) är ju då frågan om fönstret tvärsöver kommer bli nedstänkt när man duschar... Någon som vill gissa om 170 cm till fönstret "räcker"?
Provade också att rita in en sån duschvägg och ett kortare (men bredare) badkar på ett av de tidigare alternativen.
Egentligen enda nackdelen att ha badkaret i det lilla utrymmet blir att toaletten inte får en egen dörr. Jag provade att ställa in det minsta hörnbadkaret jag hittade (Svedbergs Buzz) och det sticker då ändå ut en liten bit i stora rummet. Med tanke på takets kraftiga lutning tror jag risken är att det kommer kännas lite stort för utrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man istället ställer dit ett rektangulärt 160-kar så borde det gå in precis:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ger i så fall t.ex. följande två alternativ. Det första skulle ge möjligheten till en stor väggspegel ovanför handfaten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en öppen fällbar svängd glasvägg som ritat ovan (typ INR Josephine) är ju då frågan om fönstret tvärsöver kommer bli nedstänkt när man duschar... Någon som vill gissa om 170 cm till fönstret "räcker"?
Provade också att rita in en sån duschvägg och ett kortare (men bredare) badkar på ett av de tidigare alternativen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Kommer du att kunna ställa in och få ut ett badkar som står så inklämt under snedtaket?
Man kan ju behöva lite extra plats när man flyttar det.
Man kan ju behöva lite extra plats när man flyttar det.
Använder man handduschen mycket och någon gång råkar vinkla den fel så kan vattnet gå långt. Två duschdörrar är nog lämpligt i ett trångt badrum.P Peter321 skrev:
Det finns assymetriska hörnbadkar också:
https://www.hemfint.se/hornbadkar-a...4gNLWjYJDdPoMkf3HxRwH9Ppx0E7pegIaAidOEALw_wcB
https://www.hemfint.se/hornbadkar-a...4gNLWjYJDdPoMkf3HxRwH9Ppx0E7pegIaAidOEALw_wcB
Klicka här för att svara
