Fruktsallad
Jag skulle vilja ha ett vanligt badkar i vårt stora badrum men jag vill även ha så man kan duscha smart och enkelt när jag inte har tid för bad Vad finns det för (nya?) praktiska lösningar på detta? I min tidigare bostad så har jag stått i badkaret och haft ett duschdrapperi som skydd för stänk ut på golvet men det känns inte så fräsch med med ett blött draperi som drar sig mot benen hela tiden. Vad ska jag kolla efter för badkar som även är perfekt att duscha i?
 
Fruktsallad
Snyggt! Men stänker det inte när man har en så kort duschvägg?
 
Jo, lite grann. Men i stort så funkar det.
 
Har suktat lite efter det där. Dock blir vattenmängden för ett bad ganska mkt större, har för mig 260l på den lilla modellen mot 180-190l för ett vanligt. Inga fria luncher här heller...
 
Nu vill jag inte verka/vara dryg. Men är det någon som i verkligheten bryr sig om badkaret är på 190L eller 260L?
Jag kan tyvärr inte göra någon rimlig siffra på om det blir 1 kr eller 10 kr dyrare per bad. Men jag gissar att det är närmare det lägre talet än det högre. Och även om det är 10 kr och du badar 30 ggr i månaden så blir det ändå bara 300 kr i skillnad...
Om det är där skon klämmer så får man väl duscha oftare än man badar helt enkelt...

Som svar till :
G guggen skrev:
Har suktat lite efter det där. Dock blir vattenmängden för ett bad ganska mkt större, har för mig 260l på den lilla modellen mot 180-190l för ett vanligt. Inga fria luncher här heller...
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Snyggt! Men stänker det inte när man har en så kort duschvägg?
Jo, det stänker en del.
I mitt tycke för mycket. Jag skulle inte välja en sådan lösning just för stänkets skull.
Men det beror ju givetvis på hur man duschar.
 
T tobbbias skrev:
Nu vill jag inte verka/vara dryg. Men är det någon som i verkligheten bryr sig om badkaret är på 190L eller 260L?
Jag kan tyvärr inte göra någon rimlig siffra på om det blir 1 kr eller 10 kr dyrare per bad. Men jag gissar att det är närmare det lägre talet än det högre. Och även om det är 10 kr och du badar 30 ggr i månaden så blir det ändå bara 300 kr i skillnad...
Om det är där skon klämmer så får man väl duscha oftare än man badar helt enkelt...

Som svar till :
;) Handlar inte om kronor, snarare att en 110l beredare kommer inte räcka!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T
K knipo skrev:
Jo, det stänker en del.
I mitt tycke för mycket. Jag skulle inte välja en sådan lösning just för stänkets skull.
Men det beror ju givetvis på hur man duschar.
Detta är tydligen du i duschen:rofl:

 
  • Haha
Erik9005
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
ett duschdrapperi som skydd för stänk ut på golvet men det känns inte så fräsch med med ett blött draperi som drar sig mot benen hela tiden.
Låt draperiet hänga på utsidan av badkaret så slipper du det. Och visst, lite blött blir det på golvet närmast badkaret men spelar det någon roll?
 
:rofl::rofl:
Skulle kunna varit.

Hade jag haft en bråkdel av det trycket i vår dusch hade jag varit lycklig!
Ibland är det som att duscha i ett lätt sommarregn i vår dusch.:(
 
Divine-Badkar-Grace-Duschhorna.jpg
 
  • Gilla
Fruktsallad och 3 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
[bild]

[länk]
Vi har samma fast med dubbla väggar, funkar perfekt, väggarna är 90x90 så känns absolut inte litet.
Ett tips är dock att välja frostat glas och inte klarglas som vi tog.
Hörndusch med klarglas och dubbla väggar i ett kaklat badrum, intill en handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: tvåa
 
  • Gilla
Fruktsallad och 1 till
  • Laddar…
Vi har valt ett Gustavsberg Kombi-badkar med extra plan botten etc för dusch, hade hellre haft ett Svedbergs Z1600 som ovan men eftersom badkaren i akrylplast verkar ta åt sig färg av barnleksaker som kastas in i dom så fick det bli ett emaljkar för oss. Med en sån här glasvägg för duschandet: https://www.hornbach.se/shop/Badkarsvagg-vikbar-1200x1400-mm/8808070/artikel-detaljer.html hade tidigare ett akrylbadkar med en smal duschvägg (typ 70 cm) där det hamnade väldigt mycket vatten på golvet vid dusch, så en bredare glasvägg eller tvådelad som föreslagits i tråden är nog att föredra om man duschar i sitt badkar.
 
Det går att ha vikbar glasvägg till vanligt badkar också. Det där utbyggda tar väl mer plats. Om inte annat är det mycket dyrare än ett standardbadkar. Vuxna klarar säkert av att inte stänka ner hela badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.