3 745 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Foliesystem på vägg och rollbart på golv?
Hej...
Ja som rubriken lyder... Skulle det vara ok att köra våtrumsfolie på vägg för att sedan köra rollbart på golv... Anledningen är att jag har en "klack" runt duschrummet som krånglar till det lite och det skulle vara betydligt enklare att bara rolla allt kring den...
Jag ser egentligen inga praktiska problem men finns det några regler som talar emot detta? Eller vad tycker ni?
Det är inget alternativ att köra rollbart på vägg eftersom folie och klinker redan sitter där, förutom sista raden ner emot golv...
Mvh
Ja som rubriken lyder... Skulle det vara ok att köra våtrumsfolie på vägg för att sedan köra rollbart på golv... Anledningen är att jag har en "klack" runt duschrummet som krånglar till det lite och det skulle vara betydligt enklare att bara rolla allt kring den...
Jag ser egentligen inga praktiska problem men finns det några regler som talar emot detta? Eller vad tycker ni?
Det är inget alternativ att köra rollbart på vägg eftersom folie och klinker redan sitter där, förutom sista raden ner emot golv...
Mvh
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vill minnas att rollat är OK på massivt underlag som betong. Men kolla det noga med registreringen hos BKR, där finns en lista över vilka tätskikt som är godkända för de olika underlagen. Passa på att ladda ner regelverket där också, det bör du kunna utantill innan du börjar (lite överdrivet).
OM du skall göra det så måste det även finnas en godkänd metod att skarva folien mot det rollade tätskiktet. Du måste alltså hitta instruktioner för hur det skall göras i den systembeskrivning som tillverkaren ger ut. Det är långt ifrån självklart att du kan få till en tät skarv mellan systemen, eller att de ens fäster på varandra.
OM man skall göra en sådan "specialare" så skulle jag absolut inte använda byggmax tätskikt, utan välj ett fabrikat där du kan få tillgång till teknisk support från tillverkaren.
OM du skall göra det så måste det även finnas en godkänd metod att skarva folien mot det rollade tätskiktet. Du måste alltså hitta instruktioner för hur det skall göras i den systembeskrivning som tillverkaren ger ut. Det är långt ifrån självklart att du kan få till en tät skarv mellan systemen, eller att de ens fäster på varandra.
OM man skall göra en sådan "specialare" så skulle jag absolut inte använda byggmax tätskikt, utan välj ett fabrikat där du kan få tillgång till teknisk support från tillverkaren.
Redigerat:
Enligt bkr får byggmax system användas till golv och vägg, både folie och rollbart... byggmax har instruktioner gällande övergång från foliesystem till zon2, men inte inom zon1... kanske helt enkelt är bäst att bita i det sura äpplet och ägna lite tid åt att pussla dit foliesystemet ändå...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag ser att BKR har gjort om sin lista, ser inte längre någon skiljelinje mellan skivmaterial och massiva material som underlag.
Undrar om det framgår någonannanstans, eller om de åter godkänner rollade system överallt.
Undrar om det framgår någonannanstans, eller om de åter godkänner rollade system överallt.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Byggmaxs system har fått gott betyg från tester som utförts av försäkringsbolag så systemet torde vara lika bra eller bättre än flertalet konkurenters system.
Jag anväde deras system och har också en klack runt duschen. jag la hela våder i duschutrymmet och på övrig yta så att våderna linjerade klacken, dvs skarven hamnade längst klacken. själva klacken la jag remsa över samt grundade med roller en gång innan samt efterdrog med roller ett par ggr efter.
Kan det funka för ditt badrum?
Jag anväde deras system och har också en klack runt duschen. jag la hela våder i duschutrymmet och på övrig yta så att våderna linjerade klacken, dvs skarven hamnade längst klacken. själva klacken la jag remsa över samt grundade med roller en gång innan samt efterdrog med roller ett par ggr efter.
Ja ungefär den tekniken är jag inne på nu när det blir folie på golvet också... lite pilligt är det ju att få allting bra, men hellre det än något som inte visar sig vara tätt eller godkänt i efterhandVilla vista skrev:
Byggmaxs system har fått gott betyg från tester som utförts av försäkringsbolag så systemet torde vara lika bra eller bättre än flertalet konkurenters system.
Gällande Branschregler är från 2015.
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/07/BBV.pdf
Inget gummi på golv zon 1 vid skivkonstruktion, enbart folie.
Det BKR specificerar under Godkända tätskiktssystem, är just godkända system inom respektive kategori
2.3 Tätskiktstyper
VTgF = Vattentäta golvsystem av folietyp
VTvF = Vattentäta väggsystem av folietyp
VTg = Övriga godkända tätskiktssystem för golv
VTv = Övriga godkända tätskiktssystem för väggar
2.4 Val av tätskiktssystem
Våtzon 1, väggar
Skivkonstruktioner – VTvF
Massivkonstruktioner – VTvF eller VTv
Våtzon 1, golv
Skivkonstruktioner – VTgF
Massivkonstruktioner – VTgF eller VTg
Våtzon 2, väggar
Skivkonstruktioner – VTvF eller VTv
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/07/BBV.pdf
Inget gummi på golv zon 1 vid skivkonstruktion, enbart folie.
Det BKR specificerar under Godkända tätskiktssystem, är just godkända system inom respektive kategori
2.3 Tätskiktstyper
VTgF = Vattentäta golvsystem av folietyp
VTvF = Vattentäta väggsystem av folietyp
VTg = Övriga godkända tätskiktssystem för golv
VTv = Övriga godkända tätskiktssystem för väggar
2.4 Val av tätskiktssystem
Våtzon 1, väggar
Skivkonstruktioner – VTvF
Våtzon 1, golv
Skivkonstruktioner – VTgF
Massivkonstruktioner – VTgF eller VTg