Håller med både om att det borde kunna rättas till men också att man blir skeptisk till att allt annat är rätt. Detta är ungefär det enda man kan kontrollera avseende tätskiktet i ett färdigt badrum och typ det första man lär sig att kolla om man läser på om att kolla upp badrum. Förstår inte hur man kan kan släppa förbi det som seriös entrepenör.
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
Men det syns ju inget gult, så på något sätt har hen lyckats skära genom tätskiktet, men kanske inte riktigt skurit ordentligt genom manschetten. Lite för slö kniv kanske? Även plattsättare kan ju göra misstag konstigt nog... :)

TS har ju uppenbarligen foton under arbetets gång, där bör det synas om tätskiktet är seriöst gjort eller ej.
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Men det syns ju inget gult, så på något sätt har hen lyckats skära genom tätskiktet, men kanske inte riktigt skurit ordentligt genom manschetten. Lite för slö kniv kanske? Även plattsättare kan ju göra misstag konstigt nog... :)

TS har ju uppenbarligen foton under arbetets gång, där bör det synas om tätskiktet är seriöst gjort eller ej.
Tänker lika mycket handlar om att följa instruktioner från tillverkare. Ex respektera torkningstider mm. Svårt att avläsa från bilder.

Annars verkar der ok. Manschetter har använts. pex rör för infrästa bitar osv.
 
Redigerat:
Använt badrummet c:a 4v så förhoppningsvis så lär inget vatten gått in
 
Gissar på att det som syns är ett överflöd av ljust folielim som klämts ut mellan brunnen och folien.
 
  • Gilla
Septiskartrit och 1 till
  • Laddar…
J JPW skrev:
Gissar på att det som syns är ett överflöd av ljust folielim som klämts ut mellan brunnen och folien.
Låter rimligt. Påverkar tätskiktet?
 
Paul-Staffanstorp
J JPW skrev:
Gissar på att det som syns är ett överflöd av ljust folielim som klämts ut mellan brunnen och folien.
Skulle säga detsamma och ingenting alls att hänga upp sig på.
Det påverkar inte alls tätskiktet utan är som skrivet troligen bara överflöd av limmet då det är svårt att rolla på det exakt i mängd överallt och då kan det bli så här att när klämringen trycks ner så trycks överflödet ut.

Dessutom är skärmallarna i plast och inte på tiondels mm exakta.
Purus är dessutom mindre exakt än t.ex Jafos upplever jag.
Alltså blir inte hålet alltid så exakt så allting sedan döljs av klämringen hur i botten den än är tryckt. ;)

På bilden där man ser den gula Lip-folien så syns där ju inget nämnvärt och det ser ju jättebra ut.

Vissa förståsigpåare ska tyvärr ofta hausa upp saker och ting helt i onödan härinne.

Detta är Ingenting som ett försäkringsbolag skulle kommentera ens.
 
  • Gilla
jonko och 3 till
  • Laddar…
Om det är lim så är det bättre än om den tjocka manschetten ligger i kläm förstås.

@Paul-Staffanstorp det är vad jag kan se ingen som har skrivit att det skulle vara ett större problem för brunnens funktion? Men om det är manschetten som sticker fram så är det ett fel. Och fel i badrum kan vara kostsamma helt oavsett om de bara är av akademisk betydelse. Det är inget ”förståsigpåarna” här har drivit fram, utan branschen som har försökt få det att låta livsfarligt att exempelvis montera ett tätskikt utan allehanda certifikat och körkort. Har man fått det dithän så får man utföra arbetet som man har sagt att det absolut måste utföras. Jag håller med om att det är lite hysteriskt.
 
  • Gilla
Septiskartrit och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som lim det där spontant.

Dock är det väldigt märkligt att det inte synns i bilden ifrån arbetets gång, klämringen är juh redan monterad på bilden, limmet borde varit tort vid det laget.

Det är inte så att dem har tagit ut kläm ringen och återmonterat?
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
Är golvbrunnen återanvänd? Ser ganska sliten ut på "under tiden" bilderna.
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Ser ut som lim det där spontant.

Dock är det väldigt märkligt att det inte synns i bilden ifrån arbetets gång, klämringen är juh redan monterad på bilden, limmet borde varit tort vid det laget.

Det är inte så att dem har tagit ut kläm ringen och återmonterat?
Klämringen ligger i samma läge som när jag fotade halvägs genom arbetets gång.

Behöver dra öronen åt mig?
 
P Patrik Lidstedt skrev:
Är golvbrunnen återanvänd? Ser ganska sliten ut på "under tiden" bilderna.
Nope. Ang den är sliten så är det mest klibbigt gojs, gissningsvis slagg och lim, inget en gammal tandborste och tvål inte fixar. Tänkte igår rengöra golvbrunnen ordentligt för första gången igår men sprang på dom där resterna på kanten så slutade med jag försökte lära mig om det var felbyggt eller inte istället.
 
Paul-Staffanstorp
Tycker du ska slappna av..

Här ser inget att vara något fel alls och oavsett om det är lim eller en mm av manschetten som sticker fram så är det ingenting som har någon betydelse så länge klämringen är nere i sitt säte vilket den ser ut att vara.
Som sagt kan det ibland bli så då mallarna för urskärningen inte gör exakt lika stort hål varje gång då de är i plast och ganska flexibla.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.