Hej !

Håller som bäst på att flytta in i ett alldeles nybyggt 4-vånings hyreshus med 20 lägenheter.

Jag undrar om det finns något gällande regelverk och/eller byggnormer för montagehöjder osv ?

Det som slår mig då jag flyttar in är att:

1. Köksfläkten sitter monterad under köksskåpen och är störande lågt monterad,
detta trots att det finns en ca 20 cm hög passbit ovanför fläkten.
( MARBODAL kök )
Avståndet mellan Halogenhällen och undersidan på köksfläkten är 43,5 cm

2. Handfatet i badrummet sitter störande lågt monterat.
Ovansidan på handfatet är 80 cm från golvet.

3. Duschstången sitter alldeles för högt monterad,
så ett duschdraperi av standard storlek ( 2 meter hög ) går ej att använda.
Avståndet mellan undersidan av duschdraperiet och golvet är 25 cm !!

Hej !

Håller som bäst på att flytta in i ett alldeles nybyggt 4-vånings hyreshus med 20 lägenheter.

Jag undrar om det finns något gällande regelverk och/eller byggnormer för montagehöjder osv ?

Det som slår mig då jag flyttar in är att:

1. Köksfläkten sitter monterad under köksskåpen och är störande lågt monterad,
detta trots att det finns en ca 20 cm hög passbit ovanför fläkten.
( MARBODAL kök )
Avståndet mellan Halogenhällen och undersidan på köksfläkten är 43,5 cm

2. Handfatet i badrummet sitter störande lågt monterat.
Ovansidan på handfatet är 80 cm från golvet.

3. Duschstången sitter alldeles för högt monterad,
så ett duschdraperi av standard storlek ( 2 meter hög ) går ej att använda.
Avståndet mellan undersidan av duschdraperiet och golvet är 25 cm !!

nikasp
Vad jag vet så är det bara rekommendationer men 80 cm låter lågt. Vi satte höjden på handfat till 87 cm vilket känns helt OK (vi är 178 och 164 cm långa).

Höjden till tvättställets framkant brukar sättas till 85cm. Kallas vulsthöjd.
Boverket kräver minst 50 cm mellan spis och köksfläkt. 65cm vid gasspis.
Duschdraperiet bör ju hänga så att det är max 1cm lucka mot golvet, annars skvätter det ju ordentligt utanför.

1. Är förbjudet, måste vara minst 50 cm på glahäll pga brandrisken. Anmäl direkt.

2 & 3 skulle jag säga nej det finns inga regler.

H huggan skrev:
1. Är förbjudet, måste vara minst 50 cm på glahäll pga brandrisken. Anmäl direkt.

Men det finns standarder som man bör hålla sig till. Avviker det signifikant från dem skulle jag påpeka det för värden.

Det är inte en sådan där fjädrande duschstång som man kan sätta där man vill?

Edit: 850mm från golv verkar vara rekommenderad höjd på handfat. 700mm om det är handikapp toa.

H huggan skrev:
1. Är förbjudet, måste vara minst 50 cm på glahäll pga brandrisken.
Anmäl direkt.

1. Enligt tillverkaren av spisfläkten så är den godkänd
gällande "Brandrisk" att monteras på ett så litet avstånd som 400 mm från EL-spis.
Var står det att det inte är tillåtet att montera en köksfläkt närmare än 500 mm från en EL-spis ?
Jag hade gärna velat ha något att luta mig mot innan jag efterfrågar att köksfläkten ska höjas vilket är det jag vill.
Det är ruskigt irriterande och opraktiskt at ha köksfläkten så lågt som den sitter idag.
För att inte tala om det rent estetiskt negativa att ha fläkten under alla övriga överskåp.

Finns det någon form av "Standard" för montagehöjd ? så som tex
att köksbänkar nuförtiden ska vara 900 mm från golvet istället för 800 mm som det var tidigare.

Ama hus är nog den standard man brukar luta sig mot. Men den finns inte tillgänglig fritt.

D Daniel 109 skrev:
Men det finns standarder som man bör hålla sig till.
Avviker det signifikant från dem skulle jag påpeka det för värden.
850 mm från golv verkar vara rekommenderad höjd på handfat.
700 mm om det är handikapp toa.

Det är inte en sådan där fjädrande duschstång som man kan sätta där man vill ?
Var finns dessa skrivna "Standarder" att läsa som beskriver dessa mått ?
( Jag har också hittat att 850 mm från golv verkar vare någon form av minimimått på montagehöjd,
kruxet är att jag känner att jag vill kunna styrka detta på något sätt innan jag klagar till fastighetsägaren )

Duschstången är av fast typ som dessutom går i 90° vinkel då den sitter i ett hörn.

D Daniel 109 skrev:
Ama hus är nog den standard man brukar luta sig mot.
Men den finns inte tillgänglig fritt.
Jag har aldrig hört talas om denna skrivelse
...men men, någon som har den som skulle kunna kolla detta med montagehöjder ?

2stroke 2stroke skrev:
Jag har aldrig hört talas om denna skrivelse
...men men, någon som har den som skulle kunna kolla detta med montagehöjder ?
Denna gäller endast om beställaren åberopat den. Och du som hyresgäst eller medlem i en bostadsrätssförening är inte att betrakta som beställare även om AMA är åberopad.

Nu ville han ju ha någon typ av norm att hänvisa till. Ana hus är det närmaste standard jag kan komma på. Visst kan man inte kräva att den följs om det inte är avtalat. Men det är en bra norm om msn vill diskutera hur det borde vara. Jag vet dock inte om det finns med där.

2stroke 2stroke skrev:
1. Enligt tillverkaren av spisfläkten så är den godkänd
gällande "Brandrisk" att monteras på ett så litet avstånd som 400 mm från EL-spis.
Var står det att det inte är tillåtet att montera en köksfläkt närmare än 500 mm från en EL-spis ?
Jag hade gärna velat ha något att luta mig mot innan jag efterfrågar att köksfläkten ska höjas vilket är det jag vill.
Det är ruskigt irriterande och opraktiskt at ha köksfläkten så lågt som den sitter idag.
För att inte tala om det rent estetiskt negativa att ha fläkten under alla övriga överskåp.

Finns det någon form av "Standard" för montagehöjd ? så som tex
att köksbänkar nuförtiden ska vara 900 mm från golvet istället för 800 mm som det var tidigare.
I Boverkets byggregler står följande:

5:43 Matlagningsanordningar
En spis och andra matlagningsanordningar ska placeras så att betryggande skydd mot uppkomst av brand uppnås. (BFS 2011:26).
Allmänt råd: Betryggande skydd mot uppkomst av brand kan erhållas genom ett vertikalt skyddsavstånd från ovansidan av en elektrisk spis till brännbart material eller spisfläkt som är minst 0,5 meter. För gasspisar bör dock avståndet vara minst 0,65 meter. (BFS 2011:26)

Det allmänna rådet kan följas men måste inte följas, har man testat ett avstånd av 40 cm och sett att det är lika gott skydd som 50 cm ger så är det korrekt utfört. Dom flesta brukar följa rådet då alternativet är dyrare då man själv ska bevisa att samma effekt uppnås. Därför var jag nog lite snabb på bollen att svara att det var fel.

50 cm är standard mellan bänk och överskåp i kök, med undermonterad fläkt blir det de måttet du har, och det är inget ovanlig i kök från 70, 80, 90 talet, men vem sätter en fläkt undermonterad idag ??
Är fläkten bara en fläkt ?? Det finns system men inbyggd ventilation, där själva spiskåpan hamnar under skåpet per automatik, men då skulle det inte vara en passbit där, eller skåp ovanför.

Handfat sätts på 85, en kompromiss för att även ett barn ska kunna använda det, 80 var lite lågt.

Draperistången är korkat monterad enlig mig, vet inga normer, men 2 meter satte man dom på när jag jobbade inom bygg, den var dock ett tag sen.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Höjden till tvättställets framkant brukar sättas till 85 cm.
Kallas vulsthöjd.
Boverket kräver minst 50 cm mellan EL-spis och köksfläkt.
Duschdraperiet bör ju hänga så att det är max 1 cm lucka mot golvet, annars skvätter det ju ordentligt utanför.
Var hittar jag dessa skrivelser/rekommendationer/regler ?
( Hade varit bra att ha "text" gärna från någon myndighet eller liknade att luta sig mot
då man klagar på de knepiga montage höjderna ! )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.