Rimligt damm efter badrumsrivning?

7k läst  26 svar

1. H
    Medlem Nivå 2
    Vi har anlitat en firma för att totalrenovera vårt badrum. Badrummet, kök, vardagsrum och sovrum har alla dörr emot hallen. Vi var överens att firman skulle plasta dörrar för att minimera dammspridning men att "vi får acceptera lite damm" vilket kändes okej. Vi drog därför bara plast över bord och soffa o flyttade elektronik till ett stängt gästrum.

Vi gjorde idag en snabb visit i lägenheten för att kolla hur det gick och vi blev ganska rejält chockade över mängden damm som ligger. Ingen plast satt uppe i dörröppningarna när vi var där idag.

I sovrummet, som haft stängd dörr, finns knappt ett dammkorn men vardagsrum o kök, vars dörrar skulle plastas av firman, ser ni på bilderna nedan. Min fråga är om detta får anses vara rimligt? Har firman ens försökt plasta tror ni?

Redigerat 1 maj 18:05
    • Laddar…
  2. Bästa svaret

E
    Verktygstokig · Nivå 9
    Det där är såklart inte rimligt, du ska självklart ringa till arbetsledaren och påtala detta och komma fram till en lösning. Kutym brukar även vara att täcka golven om man tex käkar lunch i kundens kök under tiden.

3. C
    Medlem · Nivå 15
    Men va f-n!! :seenoevil::poop::mad:
    Så j-la onödigt...

För att undvika just detta tog jag själv på mig att sätta upp en skyddsbarriär när jag fixade mitt badrum.
    Fick nog samma chock som dig när jag kom hem och finner min noggrant upptejpade barriär delad på mitten och snyggt upphängd åt sidorna och ett tjockt dammlager precis överallt. Hantverkarens kommentar - jaja, det var ju rätt dammigt där redan innan. Nej, det var det INTE :mad:

Tog en hel vecka att fixa - fick dammsuga väggar golv och tak, tvätta samtliga textilier, riva ut precis alla lådor, skåp osv. och dammsuga och torka av precis varenda pinal. Fick t.o.m skruva isär stereon som var full med slipdamm.

Det var sista gången den hantverkaren satte sin fot hos mig, och den gången jag bestämde mig för att aldrig mer släppa in en hantverkare i min bostad utan att jag är med själv.

4. N
    Medlem · Nivå 9
    Slussar, undertryck (dammfällor) och punktsug på utrustningen är standard hos seriösa firmor. Målsättningen är att kunden inte kan se att man jobbat i bostaden. Visst händer det då och då att det blir dammigt i mindre omfattning men då åker våttorken fram efter avslutat arbete. Men framföallt är det faktiskt för ens egen skull man vidtar dessa åtgärder. God arbetsmiljö är viktigare än nöjd kund om man måste välja under pistolhot. Det betyder att god arbetsmiljö innebär nöjd kund........ta daaa!

5. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Sjukt dåligt...

Jag har själv råkat ut för detta scenario en gång då jag hos en äldre dam tyckte mig vara noga när jag tejpade för springorna vid badrumsdörrens insida och hade fönstret öppet så jag kunde ta mig in och ut den vägen istället medan jag sanerade väggarna och golven från fix och limrester.
    Dock missade jag en sak och det var att ventilen i badrummet var hopkopplad med övrig ventilation så dammet spreds i hela lägenheten. :cry::cry::cry:

MEN... då stod jag för en totalstädning av lägenheten åt den gamla damen vilket jag tycker är det minsta man kunde begärt i detta fallet.

6. M
    Husägare · Nivå 6
    Urk. Jag har redan ångest för att låta renovera mitt uttjänta badrum (används idag bara som toalett), med trolig asbest i kakel- och klinkerfix. Tack för tipset att noga plasta otömda rum inte räcker. Får väl bli att bygga igen dörrhålen med OSB/plywood, tätfog runtom helst på både in- och utsidan (fast hur stänger man fönstret/altandörren sen när man tagit sig ut?). Eller ännu hellre, skippa renoveringen helt och bygga nytt badrum i utbyggnad istället, och bomma igen det gamla.

7. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Nej nej nej... Hos oss satte de en dörr/sluss med dragkedja som avgränsade hall, badrum och barnrum från resten av huset. Sen plastade de själva in säng och annat som stod kvar där de jobbade. Vi drog själva med *lite* damm med strumpor och inneskor men det där är ju orimligt mycket.

8. J
    Medlem Nivå 4
    Absolut så ska firman fixa detta alt. Betala vad de kostar att ta in en firma som städar. Hoppas du inte betalat i förskott.

9. H
    Medlem Nivå 2
    Tack för bra svar allesammans!

Återkommer med resultatet senare.

• Laddar…
  10. H
    Medlem · Nivå 7
    Ta inte att städa själv, det är otroligt mycket mer jobb än vad du tror.

• Laddar…
  11. T
    Medlem Nivå 10
    Mängden damm är rimligt, jobbar man i gips så dammar det. Men, just därför borde de plastat för dörrar. Det är liksom inget oväntat...

12. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Dammsuga upp gipsdamm med vanlig dammsugare gör att den går sönder betydligt fortare!
    Här är det bäst att låta firman fixa det, för nog kan de också inse att "vi får acceptera lite damm" har överskridits med råge.

13. M
    Husägare · Nivå 6
    Helt rätt, en vanlig dammsugare är bara till för hushållsdamm och typ brödsmulor. Absolut inte till byggdamm. Även grus som släpas in innanför ytterdörren är inte bra att dammsuga; jag sopar alltid upp sånt för hand eller våttorkar.

14. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Och bara för att tillföra i anekdot-listan:
    Vi har en liten 1:a som stambyttes för några månader sedan.
    Då det inte är någon dörr mellan "kök/hall" och vardagsrum (samt att badrummet ligger i direkt anslutning till dessa) så hade vi en upptejpad dörr med dragkjedja i dörrhålet.
    Visst, det blev lite damm i längden innanför öppningen, när vi drog med oss lite när vi gick. Men vi behövde inte sanera rummet efteråt. (Vi hade dock täckt allt innan för att vara på säkra sidan, men det var obefogad rädsla.

När de var klara med badrummet så var det dags för mig att börja med köket.
    Jag behöll slussen när jag slipade väggar och tak.
    Dock tänkte jag att det skulle räcka att hålla dörren till badrummet stängd.
    När jag väl var klar såg det ut ungefär som på dina bilder i badrummet. (Som ju dock var nykaklat och inte hade några textilier etc. i sig, så det var ju lättstädat)
    I vardagsrummet så kom det inte in något, mer än det jag drog med mig på fötterna etc.

Så om de hade plastat så hade det inte kommit in något i närheten av det ni fått, men om de nöjde sig med att stänga en dörr eller bara hänga upp någon skyddsplast (utan att tejpa alla fyra sidor) så blir det precis så där.

Tumregeln som jag själv noterade rätt lätt: När du gör "rena" fotspår i dammet har du fuskat med täckningen, har du gjort rätt blir det smutsiga fotspår...

15. M
    Husägare · Nivå 6
    Med frånluft i badrummet kommer det ju (även med stängd dörr om det är rätt byggt) suga luft från resten av bostaden, så svårt att undvika att inte få in damm där. (I eget hus kan man ju stänga av eller koppla bort frånluften, men lite svårare i lägenhet.)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: