1 338 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Kravställning badrumsentreprenör
Hej!
Jag ska totalrenovera ett badrum (+ stambyte) och funderar lite över kravställningen.
Krav på elsäkerheten har jag inte lyckats hitta något kring än, hur kan man kravställa El-arbetet?
Stämmer övriga?
Tätskikt: Kvalitetsdokument BKR, Byggkeramikrådet (alt. GVK)
Plattsättare: Yrkesbevis BYN, Byggindustrins Yrkesnämnd
VVS: Intyg Säker Vatten
EL: ? (...registrerad hos elsäkerhetsverket?)
För egen del funderar jag även på att skriva att tätskikt skall vara ett av de 6 (av 19!) i länsförsäkringars test som klarade kraven vid offertförfrågan.
Hängslen och livrem...
Tack på förhand!
Jag ska totalrenovera ett badrum (+ stambyte) och funderar lite över kravställningen.
Krav på elsäkerheten har jag inte lyckats hitta något kring än, hur kan man kravställa El-arbetet?
Stämmer övriga?
Tätskikt: Kvalitetsdokument BKR, Byggkeramikrådet (alt. GVK)
Plattsättare: Yrkesbevis BYN, Byggindustrins Yrkesnämnd
VVS: Intyg Säker Vatten
EL: ? (...registrerad hos elsäkerhetsverket?)
För egen del funderar jag även på att skriva att tätskikt skall vara ett av de 6 (av 19!) i länsförsäkringars test som klarade kraven vid offertförfrågan.
Hängslen och livrem...
Tack på förhand!
Ja, du har kanske en poäng där. Helt sjukt vilken bransch det är ändå.R RoBo skrev:
Samtidigt känner jag väl att jag inte vill ödsla tid på hantverkare som är oseriösa. Eller, oseriösa är väl fel ord, men i mina ögon att det är mer riskfyllt utan intygen. Problem med badrum vill man ju gärna undvika.
Kan en väg att gå vara att först begära offert på enkla premisser, lite bilder på det befintliga, antal kvadratmeter etc. för att sedan följa upp med kravlista och ritning när man har kontakt?
Jag tänker ju inte totalrenovera ett badrum utan att ställa krav iaf
Jag tror du är fel ute med en kravlista. Räcker ju med att du får tag i en bra entreprenör, och sedan har en av dennes ue en annan behörighet än den du kräver då missar du ju honom. Be däremot i offertunderlaget att behörigheter skall visas. Då kan du själv ta ställning till om du tycker det är ok.Misacsson skrev:
Ja, du har kanske en poäng där. Helt sjukt vilken bransch det är ändå.
Samtidigt känner jag väl att jag inte vill ödsla tid på hantverkare som är oseriösa. Eller, oseriösa är väl fel ord, men i mina ögon att det är mer riskfyllt utan intygen. Problem med badrum vill man ju gärna undvika.
Kan en väg att gå vara att först begära offert på enkla premisser, lite bilder på det befintliga, antal kvadratmeter etc. för att sedan följa upp med kravlista och ritning när man har kontakt?
Jag tänker ju inte totalrenovera ett badrum utan att ställa krav iaf...
Ja... Fast finns det andra behörigheter?R RoBo skrev:
Följdfrågan är då, hur vet man att entreprenören är bra? Tur?
Ringer ju varningsklockor om företagen inte står bakom branschstandarderna som anses fackmannamässiga. Kan ju även bli en fråga för försäkringsbolag om man har otur.
Klicka här för att svara