Välkommen till forumet!
Man får men det är inte nödvändigtvis en bra idé. Elinstallationen ser ut att lämna en del att önska i övrigt och bör nog ses över. Den där kabeln ska t.ex inte hänga fritt och framför allt ska inte avloppsslangen hänga i den.
Man får men det är inte nödvändigtvis en bra idé. Elinstallationen ser ut att lämna en del att önska i övrigt och bör nog ses över. Den där kabeln ska t.ex inte hänga fritt och framför allt ska inte avloppsslangen hänga i den.
Tack för svar, det med att slangen hänger i den hade jag inte ens noterat.
Jag är andra boende i lägenheten men vet att tvättmaskinerna ingick i alla lägenheter. Funderar lite på om det är mitt eller föreningens ansvar också.
Jag är andra boende i lägenheten men vet att tvättmaskinerna ingick i alla lägenheter. Funderar lite på om det är mitt eller föreningens ansvar också.
tommib skrev:
Orsaken att jag ens uppmärksammade det var för att vattnet från avloppsslangen flödar fritt på golvet (inte för att slangen ligger ur röret, det är jag som lyfte ur tillfälligt). Känns läskigt:/
P pathal skrev:
Om föreningen anlitat någon fackman som gjort det där bör dom se till att det åtgärdas. Men sådär illa kan man fan inte göra som yrkesman. För din egen skull och säkerhet, få det åtgärdat fort.T tinavincent skrev:
P pathal skrev:
Jag tänkte det, men också dra det ett varv med föreningen först och se om de känner något ansvar för det här. Tydligen har flera grannar liknande lösning
Klokt! Men, det är du som lägenhetsinnehavare som ansvarar för elanläggningen, så räkna inte med för mycket hjälp. Men, en vettig förening borde ju bidra om det nu är fler som har lika illa lösning!T tinavincent skrev:
Installationen som sådan utgör inte direkt någon akut fara. Det värsta är väl egentligen att avloppsslangen hänger i elledningen som uppenbarligen lossnat från sin klammer. Det är inte ok och följden kan bli att sladden dras ur och spänningsförande delar exponeras.
Att ha uttaget precis vid avloppet är olämpligt men inget direkt fel. Uttaget ser dessutom ut att vara av sköljtät typ även när stickpropparna sitter i vilket minskar riskerna. Det är en udda installation men inte direkt farligt, förutom det ovan nämnda. Elinstallation i lägenhet brukar vara innehavarens ansvar. Vad står det i stadgarna?
Jag undrar också lite vad du menar med att avloppsvatten rinner ut över golvet. Blir det så även när avloppet är nedstucket i avloppsröret? Varifrån rinner vattnet? Rinner det över i avloppsröret eller kommer det någon annan stans ifrån? Ett avloppsrör av den där typen kan ha ett diskret vattenlås som behöver rensas. Om röret mynnar i en brunn och det svämmar över där kan det vara samma problem i brunnen.
Att ha uttaget precis vid avloppet är olämpligt men inget direkt fel. Uttaget ser dessutom ut att vara av sköljtät typ även när stickpropparna sitter i vilket minskar riskerna. Det är en udda installation men inte direkt farligt, förutom det ovan nämnda. Elinstallation i lägenhet brukar vara innehavarens ansvar. Vad står det i stadgarna?
Jag undrar också lite vad du menar med att avloppsvatten rinner ut över golvet. Blir det så även när avloppet är nedstucket i avloppsröret? Varifrån rinner vattnet? Rinner det över i avloppsröret eller kommer det någon annan stans ifrån? Ett avloppsrör av den där typen kan ha ett diskret vattenlås som behöver rensas. Om röret mynnar i en brunn och det svämmar över där kan det vara samma problem i brunnen.
Korrekt, men.. ingen professionell yrkesman gör något sånt där. Jag hade aldrig haft spänning på de där uttagen om det var hos mig.tommib skrev:
Installationen som sådan utgör inte direkt någon akut fara. Det värsta är väl egentligen att avloppsslangen hänger i elledningen som uppenbarligen lossnat från sin klammer. Det är inte ok och följden kan bli att sladden dras ur och spänningsförande delar exponeras.
Att ha uttaget precis vid avloppet är olämpligt men inget direkt fel. Uttaget ser dessutom ut att vara av sköljtät typ även när stickpropparna sitter i vilket minskar riskerna. Det är en udda installation men inte direkt farligt, förutom det ovan nämnda. Elinstallation i lägenhet brukar vara innehavarens ansvar. Vad står det i stadgarna?
Jag undrar också lite vad du menar med att avloppsvatten rinner ut över golvet. Blir det så även när avloppet är nedstucket i avloppsröret? Varifrån rinner vattnet? Rinner det över i avloppsröret eller kommer det någon annan stans ifrån? Ett avloppsrör av den där typen kan ha ett diskret vattenlås som behöver rensas. Om röret mynnar i en brunn och det svämmar över där kan det vara samma problem i brunnen.
Det absolut största felet i bilden är att utloppsslangen inte är i spilltratten, det är ju aldrig rätt.
Om det svämmar över med slangen på rätt ställe börjar man lämpligtvis med att först kontrollera och rengöra vattenlåset under spilltratten. Alla de där delarna är lätt att skruva isär, kolla även röret neråt.
Sen vad gäller elinstallationen så är det mest anmärkningsvärda att kabeln inte är klamrad på något rimligt vis, inte alls ser det ut som på bilden.
Utloppslangen ska inte heller sitta i elkabeln, men det är inte så speciellt allvarligt.
Att uttagen sitter där, nära avloppet, är kanske inte jättesnyggt, men inget alls fel. Där är det en normalt torr miljö. Avloppet ska ju i normalfallet fungera som det ska och då blir det inget vatten där.
Så rensa vattenlåset, sätt in slangen i spilltratten och klamra kabeln med några klammer så är allt frid och fröjd.
edit:
Men visst skulle jag själv satt uttaget några cm ifrån spilltratten, bara för att.
Men det går inte att slå ner på detta med några absoluta regler.
Om det svämmar över med slangen på rätt ställe börjar man lämpligtvis med att först kontrollera och rengöra vattenlåset under spilltratten. Alla de där delarna är lätt att skruva isär, kolla även röret neråt.
Sen vad gäller elinstallationen så är det mest anmärkningsvärda att kabeln inte är klamrad på något rimligt vis, inte alls ser det ut som på bilden.
Utloppslangen ska inte heller sitta i elkabeln, men det är inte så speciellt allvarligt.
Att uttagen sitter där, nära avloppet, är kanske inte jättesnyggt, men inget alls fel. Där är det en normalt torr miljö. Avloppet ska ju i normalfallet fungera som det ska och då blir det inget vatten där.
Så rensa vattenlåset, sätt in slangen i spilltratten och klamra kabeln med några klammer så är allt frid och fröjd.
edit:
Men visst skulle jag själv satt uttaget några cm ifrån spilltratten, bara för att.
Men det går inte att slå ner på detta med några absoluta regler.
Nu när jag tittar igen är jag nästan säker på att det är ett vattenlås där i röret. Delen som sitter direkt efter spilltratten, i höjd med mynningen på din slang från tvättmaskinen, är ett rakt vattenlås.
Kollat stadgarna: Ledningarna är mitt ansvartommib skrev:
Installationen som sådan utgör inte direkt någon akut fara. Det värsta är väl egentligen att avloppsslangen hänger i elledningen som uppenbarligen lossnat från sin klammer. Det är inte ok och följden kan bli att sladden dras ur och spänningsförande delar exponeras.
Att ha uttaget precis vid avloppet är olämpligt men inget direkt fel. Uttaget ser dessutom ut att vara av sköljtät typ även när stickpropparna sitter i vilket minskar riskerna. Det är en udda installation men inte direkt farligt, förutom det ovan nämnda. Elinstallation i lägenhet brukar vara innehavarens ansvar. Vad står det i stadgarna?
Jag undrar också lite vad du menar med att avloppsvatten rinner ut över golvet. Blir det så även när avloppet är nedstucket i avloppsröret? Varifrån rinner vattnet? Rinner det över i avloppsröret eller kommer det någon annan stans ifrån? Ett avloppsrör av den där typen kan ha ett diskret vattenlås som behöver rensas. Om röret mynnar i en brunn och det svämmar över där kan det vara samma problem i brunnen.
Kanske borde någon sagt något vid besiktningar vid övertagande från byggherren (Ikano) men det är lite sent nu hur som helst
Avloppet är fixat idag, hade hantverkare här för det. Tror det var vattenlåset som behövde fixas men sen var det tydligen också fel packning vid golvet .inte testat tvättmaskinen än,.men hoppas just det problemet är löst iaf.
Jag skulle tro att många yrkesmän gör just det där om det står så i ritningarna. Det är egentligen inte någon konstig installation och det är definitivt inte ett fel. Vid normalt bruk är det där en torr miljö.P pathal skrev:

