Badrum
reez: Vrider jag på axeln som syns vid koppling som inte går den i mitt tycke lätt, får prova på andra sidan också. Går motorer av denna typ generellt att smörja eller byta lager i eller är det ny som gäller?
nino: Fast är det materialfel så är det väl troligt att även dom plattorna är dåliga... Tror det vara ett lager med nåt innan glasyren som är för tunt. Ring BKR och fråga dom har koll på det där
erkka: [citat] Kolla nån typ av flex rör typ https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/avlopp-inomhus/avlopp-synligt/3003069902/
davveno1: Kan det vara en sån här som sticker upp? https://www.vvsochbad.se/VVS-Toaletter-Tillbehoer-Tillbehoer--WC-anslutning-110-mm-571262.html?gclid=EAIaIQobChMIjuSbldmB4AIVWKWaCh1dnw8kEAQYAiABEgLFufD_BwE Står 110mm på den men de kanske är i den smala änden? Vet någon diametern i toppen på den (utan den svarta gummitätningen)?
Lennart 60: [citat] TACK SÅ MYCKET FÖR SVARET. DET SPARADE MYCKET BESVÄR DÅ JAG INTE TÄNKT PÅ VILKET DJUP DEN KRÄVDE.
hempularen: Generellt så är VVS prylar som "brandas" av designmöbeltillverkare inte bra. Blandare, toastolar osv är VVS, inte möbler. Kör på kända VVS märken istället. Som FM, Mora, Grohe, Oras. För just toastolar funkar även Ifö, Gustavsberg och Ido. Där kan finnas några internationella märken av liknande kvalitet.
Demmpa: Vad är på andra sidan väggen? Finns det någon lucka i/bakom skåpet? Är det vattenburen golvvärme i badrummet? Precis som thomas33 skriver så lär det vara ett skvallerrör från något i/bakom väggen. Vi har två skvallerrör ut genom väggen, ett från golvvärmeskåpet i väggen ovanför rören kommer ut (kommer åt skåpet från andra sidan väggen), samt ett från
Tosse: Jag har ett sånt badkar. Tycker att det borde gå fint att limma luxskivor runt det och kakla. Skillnaden mot inbuäyggnadsbadkaret är ju att benen är integrerade på fronten. Det sitter dock några påsvetsade läppar på själva karet där jag antar att fötter kan monteras.
Åke: Tack för svaret jojo. Vi, hustrun och jag, var lite inne på samma spår om foliens egenskaper, men vi valde en annan lösning. Hustrun hade tidigare varit inne på att använda strykjärnet för att åstadkomma vecket för hörnet på remsan och efter att hon fixat pressvecket gick det bra att få folien att ge med sig och fästa runt hörnet. Svag värme, lite ånga och torr pressduk gav lika
Grylf: [citat] Det är en hall och ett badrum. Ja, jag ser inte så många andra alternativ. Förutom att sortera upp plattorna innan och använda de som är lika tjocka på samma ställe.
Hillpinch: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Nu är taket borta, det var rediga brädor de hade spikat upp med gamla fina spik. Många säckar kutterspån blev det också. Tänkte kanske hälla ut i krypvinden. Anledningen till att ta bort takbrädorna är att det är väldigt lågt i tak, och vill verkligen inte ha lägre takhöjd. Hoppas röris kommer imorgon så jag kan riva ut allt.
TummeTotte: [citat] Hej, Blandaren ör den jag länkade till. Den är angiven som 15 mm rör med yttre gänga. Sprängskiss finns på länken. Om någon vet att t ex Vatette har en lösning som inte bygger ut så är det helt klart det bästa. Jag har inte lyckats lista ut det dock.
tgr_se: Intressant svar i andra tråden för snickaren som tog huvudjobbet påstod att det inte fanns cc40-manchetter och det var därför de satte cc80 så tätskikt skulle bli ok. Det var synd att jag var stressad med allt annat bygge och flytt så jag inte mätte ccmått, kollade upp fördelare och ifrågasatte innan tätskikt å kakel kom på plats.
MrMinkhe: [bild] [bild] Någon som har ett bra tips för att ”dölja” dåligt utförda kakelhörn som en klåpare till kakelsättare har gjort ?! Även tacksam för info om det går att få en duschdörr i glas kapad ca 5mm så den passar in i dörröppningen.
lunarayo: Är det någon som har färg på kakel i badrum? Jag tycker allt är svart, brunt eller grått. Skulle vara kul med lite idéer.
Bono_R: Duschkabin eller vikbara duschväggar som vi har, det blir inte speciellt mycket vatten på golvet. Lägg en matta på golvet som man passerar över så undviker man "att bli blöt om foten":D
Christian Ek: [citat] Fortfarande nöjd med resultatet? :-) jag håller på att göra ett badrum i källaren och tänkte rolla ut tätskikt på golvet närmast golvbrunnen och ungefär 10cm upp på väggen som du säger. Rollar man bara så nära golvbrunnen som möjligt eller sätter man något annat runt?
Immobil: Eftersom du inte har något organiskt material i väggen, är det ingen fara. Gör som vi säger, då blir det bra!
JeLö: [citat] Plattesättaren rekommenderade inte större plattor än 10x10 i duschen, och kakelbutiken rekommenderade minst 20x20 i övriga badrummet pga storleken. För små plattor i ett litet badrum fick rummet att upplevas ännu mindre. Klinkersen vi föll för fanns i 30x60, 15x15 och 5x5 Jag ville ha 10x10 i hela, men som sagt, kakelbutiken övertygade mig att det skulle se värre ut.
lärjungen: [citat] Jo, det var ungefär så det lät när vi skulle sätta upp skivor hos kund. Men jag tror de funkar rätt bra ändå. Säkerhetsregler är ofta väldigt överdimensionerade vilket naturligtvis är bra på många sätt, men ibland kan en alternativ lösning som denna funka lika bra. Mycket beror nog på hur orolig man är för skador och hur mån man är om att fb verkligen är med på
Corsair: [citat] Han sa att golvet var, för att citera han själv, "katastrof. Men att han spackla om det. Han hade skickat bilder till entreprenören så han vet om det. Samma sak med lådorna. Dom sa han också var dåliga men att han spacklade dom. Så jag vet inte vems fel det är. Han kanske skulle pausat arbetet så entreprenören fick ta ställning till åtgärder. Men istället fick vi en
Taxen: Här är några äldre modeller. https://www.vvsochbad.se/artiklar/guide-till-aeldre-ifoe-toaletter#
Jonatan79: Jag förstår er. Hoppas firman är medgörlig. Dom kanske kan utföra något annat jobb i huset som kompensation om ni är nöjda i övrigt ?
Stefan1972: Är det betongplatta så skulle jag ta avvikelsen utan att tveka en sekund. Uppstickande elementrör hör nog inte till de primära orsakerna till vattenskador och det är inga som helst problem att få tätt där.
Jörgen Ö: Är det bara 2-3cm är det inga som helst problem att limma med fix. Det går utmärkt att väga in en distansskena/monteringslist i fixet så den ligger i våg, låt den brinna färdigt innan första varvet med glasbetongen. Detta under förutsättning att väggen är i exakt lod, annars ska klacken vara i 90grader mot väggen Skulle det behövas mer än 2-3cm går det att gjuta en liten klack
Vidim: Hej! På vilken sida bör man placera duschblandare och dusch i en dusch som är 70x90 cm? Det ska dras nya rör från vänster i bilden så den enda anledningen jag ser till att ha den på sidan närmast rördragningen är att man slipper dra rören i hörnet. Kan tillägga att det ska vara utanpåliggande rör. I duschen jag har idag är blandaren placerad på sidan som är 70 cm bred, vilket i
Jocke1985: Trallen blir kvar men jag har ändå tänkt målat rumsgolvet som är på cirka 15kvd du tror att det kommer att släppa även om man målar med diffusions öppen färg?