3 364 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Golvbrunn i förhhöjd duschdel
Hej, ny här på forumet och har en fråga. Jag vill sätta in en dusch i en toalett där det inte finns golvbrunn i plattan med golvvärme(det gjordes tyvärr ingen då det göts) Toalettstolen som finns är vägghängd likaså prisolrören till tvättstället går genom väggen. Min tanke är att göra en förhöjning upp till där man duschar (typ en golvbrunn hög som också får gå ut i samma vägg. Och en duschvägg som skärmar av.Hela golvet blir ju våtzon 1. Men hur blir det med det övriga lägre golvet som kanske är nån dm lägre än duschen. Är det ok, såg att nivån vid tröskel skall vara min 2 cm över golvbrunn enl GVK. Jag har ju sett en del bilder på duschmiljöer där duschen är förhöjd.
mvh Danne
mvh Danne
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Förhöjd dush går inte att göra enl. reglerna, såvida du inte dessutom har en brunn i golvnivå. Det skall vara fall mot brunnen från varje punkt i rummet, eller iallafall inte bakfall. Och som du observerat så skall tätskiktet vara uppdraget vid tröskeln 20 mm över brunnens nivå.
Det finns gott om exempel på att folk gjort en dusch på en upphöjd platå, det är inte enligt reglerna. Den ”påföljd” det kan bli är att försäkringsbolaget nekar ersättning vid en vattenskada, så får man värdera det.
Det finns gott om exempel på att folk gjort en dusch på en upphöjd platå, det är inte enligt reglerna. Den ”påföljd” det kan bli är att försäkringsbolaget nekar ersättning vid en vattenskada, så får man värdera det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Ok , då blir det nog ingen dusch där. Det blir för mycket jobb att bila upp tillräckligt för en brunn bland golvslingor och jag förmodar att jag når igenom plattan och ner i markisoleringen innan jag kan gå in i källarväggen(plattan är en tillbyggnad)
Men tack för info iaf.
Men tack för info iaf.
Klicka här för att svara