2 921 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
golvbrunnen i badrummet har rest sig ca. en cm
Badrummet renoverades 1990. Nyligen runt september 2018 september upptäckte vi att brunnen och plastmattan kring brunnen i badrummet hade rest sig en aning ca 1 centimeter. Vi bad försäkringsbolaget kontrollera problemet. I januari avstängdes badrum delvis pga av att vattnet rann inte ut genom den en aning förhöjde golvbrunnen. Dvs badrummet togs ur bruk. I april 2019 kom äntligen fuktmätaren som kunde konstatera att runt golvbrunnen under mattan fanns ingen vattenskada. Vad kan orsaka en förhöjd brunn om inte vattnet på nägot sätt? Vi anser känske svamp eller fukt. Försäkringsbolaget vägra samarbeta eller går vidare. Vad ska vi göra?
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
När stängde ni av badet 2018 eller 2019 , det låter som att spånskiva , om det är en sådan har exspanderat p.g.a. väta och nu torkat så ingen fukt finns, har det lättats på mattan eller går det komma åt underifrån för att slippa riva upp golvet
Bäst före datum har nog passerats nu , kan inte säga vad som hänt på avstånd men om det är en 22 mm spånskiva som botten och den blir våt , så kan den svälla upp till 40 mm tjocklek och det trycker upp en golvbrunn utan att ha besvär med det.
.J jesper33 skrev:
Tack för svaret.
Går inte att komma åt underifrån utan att skada tätskiktet. Stängde av badrummet i januari 2019, dvs, det var torrt där under ca. 3 månader...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Fukten skulle mätts någon eller några dagar efter att golvbrunnen slutade användas. Nu har det antagligen hunnit torka ut nedåt.
Som sagt lär åldersavdraget göra att ni inte får något (eller mycket lite) på försäkringen för själva badrummet. Däremot om skadan lett till andra följdskador i bjälklaget så borde försäkringen kunna täcka dessa (går inte att se innan rivning).
Som sagt lär åldersavdraget göra att ni inte får något (eller mycket lite) på försäkringen för själva badrummet. Däremot om skadan lett till andra följdskador i bjälklaget så borde försäkringen kunna täcka dessa (går inte att se innan rivning).
Magnus E K skrev:
Fukten skulle mätts någon eller några dagar efter att golvbrunnen slutade användas. Nu har det antagligen hunnit torka ut nedåt.
Tack. Hur många dagar efter golvbrunnen slutade användas får det rimlig vara fär att inte hitta fukt? Får jag citera dig till försöäkringsbolaget om du har några meriter, erfarenhet, mm.Magnus E K skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag är bara amatör tyvärr, så kan inte garantera att det jag skriver är helt rätt.
När jag fick läckage av regnvatten in i mitt kök så mätte jag fukten under golvet varje dag efteråt och noterade att efter en dag var det ingen direkt skillnad (vilket då gjorde mig lite orolig) men sen sjönk det lite varje dag och efter två veckor var det snustorrt. Exakt hur lång tid det tar kommer förstås variera och om fukten blir helt instängd torkar det inte alls.
När jag fick läckage av regnvatten in i mitt kök så mätte jag fukten under golvet varje dag efteråt och noterade att efter en dag var det ingen direkt skillnad (vilket då gjorde mig lite orolig) men sen sjönk det lite varje dag och efter två veckor var det snustorrt. Exakt hur lång tid det tar kommer förstås variera och om fukten blir helt instängd torkar det inte alls.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Om golvbrunnen är korrekt monterad så är det omöjligt att den skulle kunna lyfta på det sättet. Golbrunnen skall sitta fast i bjälklaget, och bjälklaget skall ge stöd åt spånskivan runt brunnen.
Det som har hänt nu, är troligen att spånskivan runt brunnen har sjunkit ned, ev. pga vattenpåverkan. Men om den hade haft stöd av bjälklaget så kan inte golvet sjunka, och brunnen kan inte stiga, utan att ta golvet med sig.
Det som har hänt nu, är troligen att spånskivan runt brunnen har sjunkit ned, ev. pga vattenpåverkan. Men om den hade haft stöd av bjälklaget så kan inte golvet sjunka, och brunnen kan inte stiga, utan att ta golvet med sig.
Det fanns då en speciel spånskivebit som var urfräst för att brunnskanten skulle ligga jäms med överkant på spånet och brunnen fästes i skivan med skruv, sen kom mattan att gå ner i brunnen och där är det en klassiker för vatten att sugas upp mellan brunn och matta och ge väta till spånet som då reser sig
Det låter definitivt som en fuktskada.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden