D Daniel 109 skrev:
Nu ville han ju ha någon typ av norm att hänvisa till.
AMA Hus är det närmaste standard jag kan komma på.
Visst kan man inte kräva att den följs om det inte är avtalat.
Men det är en bra norm om man vill diskutera hur det borde vara.
Precis, jag vill ha något konkret att hänvisa till då man tar upp detta med hyresvärden/fastighetsägaren att i ett splitternytt hus ha dessa helt knepiga montagehöjderna.

H huggan skrev:
I Boverkets byggregler står följande:

5:43 Matlagningsanordningar
En spis och andra matlagningsanordningar ska placeras så att betryggande skydd mot uppkomst av brand uppnås.
(BFS 2011:26).

Allmänt råd:
Betryggande skydd mot uppkomst av brand kan erhållas genom ett vertikalt skyddsavstånd från ovansidan av en elektrisk spis till brännbart material eller spisfläkt som är minst 0,5 meter.
(BFS 2011:26)

Det allmänna rådet kan följas men måste inte följas.
Låter ju sunt, men frågan är hur man får ägaren att ändra höjden.
Sedan var ju det här med Handfatets montagehöjd också....

Isakare Isakare skrev:
50 cm är standard mellan bänk och överskåp i kök,
( med undermonterad fläkt blir det de måttet du har )
och det är inget ovanlig i kök från 70, 80, 90 talet, men vem sätter en fläkt undermonterad idag ?
Är fläkten bara en fläkt ?

Handfat sätts på 850 mm, en kompromiss för att även ett barn ska kunna använda det,
800 mm var lite lågt.

Draperistången är korkat monterad enligt mig,
vet inga normer, men 2 meter satte man dom på när jag jobbade inom bygg.
Fastigheten är splitterny.
4 lika fastigheter med 20 lägenheter i varje.

Joo, det är bara en köksfläkt i den.

Tvättställshöjden vet jag inte exakt var det kommer ifrån, men antagligen från 60-talets arbeten med ergonomiska studier i hushållen. Det var vad jag fick lära mig som VVS:are i alla fall.
Höjd över spis står i BBR 5:43 (sid 39 i länken nedan)
https://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-5
5:43 Matlagningsanordningar
En spis och andra matlagningsanordningar ska placeras så att betryggande skydd mot uppkomst av brand uppnås. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Betryggande skydd mot uppkomst av brand kan erhållas genom ett vertikalt skyddsavstånd från ovansidan av en elektrisk spis till brännbart material eller spisfläkt som är minst 0,5 meter. För gasspisar bör dock avståndet vara minst 0,65 meter. (BFS 2011:26).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.