Badrum
JeLö: Några dagar efter jag trodde badrummet var klart kom muraren tillbaka och monterade denna. Var tydligen min hustru som beställt den av honom. En fotpall när man ska raka benen! Har själv inte testat den än, men tydligen ska den vara så bra att den var värd den extrakostnaden. :crysmile: [bild]
prototypen: Att fördelningen är dold är en varningsklocka stor som en kyrkklocka. Mitt hus från 78 redan då var det att fördelarna skulle vara åtkomliga. Har aktuella byggfirman inte uppdaterats på 40 år, hur ser det ut med el och ventilation? Se till att du har råd att ”göra färdigt” Protte
antonera: Jag vill byta ut blandaren och bottenventilen i handfatet i mitt badrum. Jag har ingen aning om vad det är för märke på handfatet, men det är nog från 90-talet eller äldre. Kan jag välja vilken blandare och bottenventil jag vill och vara säker på att de går att montera fast, eller finns det olika standarder vad gäller storlek eller annat som jag borde se upp med? [bild] [bild]
Eskil888: Söker efter en tvätt kran med vägg fäste men hittar ingen alls på Bauhaus
Humlo: Ja då är det i sin ordning. :) Det kändes bara som om det skulle vara något mer under mattan. Tack för snabbt svar!
Marlen Eskilsson: Jag har flyttat en diskussion om fackmässigt - fackamannamässigt till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/fackmaessigt-fackmannamaessigt.343371 /Moderator
tobbbias: Ja, de kapades i rätt höjd av vvs killarna som var här. Inga konstigheter. Har fungerat perfekt i 2 år. Jag är nöjd. Jag använder dem väldigt sällan dock. Använder 95% av ggr duschhandtaget. Men övriga 4 i familjen använder dem ofta. De verkar jättenöjda.
jonaserik: OK häng kvar dom som kanske vet kommer in, bara min tanke på mer vatten i cisternen
BirgitS: Tätskikt + kakel och/eller klinker är möjligt. Du behöver läsa tätskiktstillverkarens anvisningar om hur underlaget ska vara. Några bra sidor: https://www.byggahus.se/forum/threads/taetskikt-i-betong-kaellare.139510/#post-1031762 och resten https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/underlag-golv-och-vagg/kallare-med-tillskjutande-fukt-kan-jag-anlagga-badrum-dar/
ChrSal85: [citat] Tycker du de tycker du. Hehe. Men gillade stilen på själva silen. Ser lite gammeldags ut..
witten: Har du tittat om det sitter en sil i inloppet som behöver rensas?
KjellTimell: Tack, smart sätt med spikarna när brottanvisningarna inte är lika :D Har en vattenkyld kakelsåg också, dock inte en sån fin där man skjuter ett "bord" med plattan på, utan får fösa plattan mot bordet. Den får duga. :D
Mona Larsson: Ska lägga nya klinkers i badrummet och byta ut toan, tips på någon hantverkare i VG regionen som är duktig? DM:a gärna..
nikasp: Vi har just det där Svedbergs badkaret med enkel duschvägg och det är en väldigt bra kompromiss mellan duschhörna och badkar. Obs att det ju är hela 85 cm brett där man står och det kanske går dåligt i ett litet badrum. Jag kollade på dubbla duschväggar men det var extremt fult och då får man en dörr som inte går att fälla in. En dörr funkar 96%-igt tycker jag. Ibland stänker
S0MMER: Det stämmer, ska man måla så är det målningen som är tätningen och då skyddar man ju det som är bakom färgen, men om man avslutningsvis eller enbart väljer att köra en mjukfog så är silikon bättre, tex till ett skruvhål eller springan mellan vägg och bänksskiva, den är ofta antimögelbehandlad också vilket gör att den tål direktkontakt med vatten bättre.
Kjelle123: [citat] Tack för tips. Flyttremmar finns : ) / Kjelle
LUDDET: [citat] Tack så mycket. Nu fick jag rätt tips. Kan lägga undan slägghammaren.
BirgitS: [citat] Välkommen till forumet! Det är nog en del säljare som skulle sätta sitt maxpris för huset med tanke på att de kommer att behöva totalrenovera badrummet om det finns avvikelserapporter, men är badrummet mer än 10-15 år gammalt vid försäljningen spelar det ju ingen roll. Sen kan det ju finnas säljare som inte bryr sig för de tänker renovera hela huset ändå för att få det
S0MMER: Undvik egna märken från olika byggvaruhus då dem överlag är billigt tillverkade, priset kan locka men det är oftast sämre kvalité och när du väl behöver en reservdel så är den ofta mycket svår om inte omöjlig att få tag i när några år passerat, några mycket bra märken är tex Svedbergs, Hafa, Duravit, Ido och Temal.
docboy: Under fästena i väggen sitter det fixturer med gänga. Risken är att dessa blir för korta om du lägger på ett till lager.
Tacobob: Jag är inte rädd för fuktskador i sig. Ville bara veta om det fanns något att göra som tex är godkänt vid en besiktning.
lärjungen: Ser mycket illa ut. Som att de satt kaklet lite på känn, eller haft väldigt bråttom. Vi tar ofta in plattsättare som fixar ytskikten på de badrum vi gör, och det har aldrig blivit sådana missar. Detta skall de absolut göra om! Edit: såg nu att du får det åtgärdat. Så bra ;)
Phasio: [citat] Det blir ju ca 8 cm i hörn och nära en meter på diagonalen
Tosse: Har svart blandare i kök och tvättställ. Inga problem alls. Men så bor jag med mjukt vatten, kanske är det värre om man har hårdare.
petererlandsson1194: [citat] Sak du totalrenovera? Svar ja: Det kommer inte vara största kostnaden... Annars? Ja, det blir inte enkelt men inget är omöjligt. Antar du vill även att avloppet ska flyttas med så det går rakt ner i golvet? Annars så kan du ta en toa med vattenlås bakåt istället för nedåt och skarva upp avloppet år sidan hur mycket du nu vill flytta. Du får synliga rör men som sagt...
Kane: [citat] Anmärkning efter föreningens OVK-besiktning kräver ventil.
hempularen: Om du har något väldigt stöldbegärligt hemma så kan man ju överväga att flytta det till någon släkting eller liknande under byggtiden. Även om inte hantverkaren stjäl något, så blir man lätt misstänksam om du ex. drabbas av inbrott strax efteråt, lätt att tro (rätt/fel) att de rekat åt någon. Dessutom så verkar det finnas tjuvar som sätter i system att "följa efter" byggen,
Saipala: [citat] Väggtjockleken ska ju vara tillräcklig, kortlas för skåpet och sedan bestämmer ju bjälklaget lite över hur man gör med rören men de ska ju vara heldragna och klammras så som tillverkaren vill.