80 589 läst ·
34 svar
81k läst
34 svar
Svetsa plastmatta själv
Som @nino säger. Plastmattan blir tätskiktet. Jag övervägde klinker och så här med facit i hand hade det nog varit enklast för mig då det var väldigt många små vinklar som skulle komma på plats. Plastmattan är ganska otymplig i små utrymmen om det inte är raka linjer utan rör osv att förhålla sig till. Fick värma mattan med varmluftpistol för att få ut den i de trånga sektionerna.Lattjo-Snickaren skrev:
Du kan aldrig få ett våtrumsintyg om du har rörgenomföringar i våtzon 1=Hela Golvet eller i duschen och 1 meter utanför.K Kristina J skrev:Först vill jag säga att jag vet att man inte bör ge sig på att svetsa plastmatta själv.
När det är sagt, undrar jag om det finns någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska göra, om jag nu ändå vill försöka själv.
Främst vid golvbrunnen.
Sedan har vi några vattenrör som sticker upp genom golvet. Hur kan jag täta dem?
Det du kan göra är att gjuta en liten form runt rören och sätta mattuppvik mot denna och gummera med tätskiktsmassa på ovansidan så ev vatten från rören rinner utanpå "klacken". (Detta är fortfarande inte 100% rätt, men det är så säkert som du kan göra det då det kommer svämma över tröskeln till badrummet innan det läcker genom rören.)
Mattläggare och kakelsättare har genom åren aldrig haft problem med att sätta stosar på rören, men det flesta försäkringsbolag godkänner ej denna tätning om dessa orsakar en skada.
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Ok förstår. Men samma gäller ju för klinkers med många kapningar med klinkelskärare och borrningar för att få allt rätt.D DubbelAdam skrev:Som @nino säger. Plastmattan blir tätskiktet. Jag övervägde klinker och så här med facit i hand hade det nog varit enklast för mig då det var väldigt många små vinklar som skulle komma på plats. Plastmattan är ganska otymplig i små utrymmen om det inte är raka linjer utan rör osv att förhålla sig till. Fick värma mattan med varmluftpistol för att få ut den i de trånga sektionerna.
i slutändan mer eller mindre skiter jag i det estetiska, då alltsammans ska vara bakom en stängd dörr och under en tvättmaskin. Alltså vill jag ha billigaste och enklaste metoden!
Blir nu osäker igen när jag dessutom läser ovan om försäkringsbolagens syn på vatenrör genom golv osv...
Det finns regler/riktlinjer om att vissa utrymmen kan utformas med rörhylsor. Då skall du ha ett dött rör utanpå medieröret som tätskiktet fäster i. Men generellt gäller att inga rörgenomföringar skall förekomma i golvet utom avloppsrör.Lattjo-Snickaren skrev:
Ok förstår. Men samma gäller ju för klinkers med många kapningar med klinkelskärare och borrningar för att få allt rätt.
i slutändan mer eller mindre skiter jag i det estetiska, då alltsammans ska vara bakom en stängd dörr och under en tvättmaskin. Alltså vill jag ha billigaste och enklaste metoden!
Blir nu osäker igen när jag dessutom läser ovan om försäkringsbolagens syn på vatenrör genom golv osv...
Det finns naturligtvis mycket skitnödighet runt allting men våtrum och rör är bland det skitnödigaste som finns..
Kakel går lika bra som matta med klack runt rören, så länge dessa inte finns i plats för bad och dusch. Du sätter ju tätskiktet på golvet mot och runt klacken, sedan sätter du golvsockel kakel mot röret och täcker in denna.
Tätskiktet är ju fortfarande likvärdigt.
Som svar på din tanke kring försäkring kan jag bara svara för mitt eget fall.
Älvsbyhus med vatten och värmerör genom golv. Avloppstock som svämmade över hela golvet. Läckage i rörgenomföringar i golv= ersättning Noll kronor för matta på golv som var monterat 2006, övriga delar av byggnaden enligt åldersavdrag.
Detta skedde 2014= Folksam var bolag.
Brunnen minimum 20 cm från väggen (ytterkant fläns). Purusplatta i träbjälklag. Fixtur vid gjutning.Lattjo-Snickaren skrev:
Hej. Jag står inför exakt samma situation som DubbelAdam nämnde ovan, dvs: "själv lägga matta i en skrubb där jag har tvättmaskin, alltså förhoppningsvis aldrig något rinnande vatten på golvet och då tror jag att jag vågar mig på ett försök själv."
Innan jag lägger mattan ska jag även bygga själva skrubben, som kommer bli ca 65x102 cm invändigt. Hade tänkt sätta fast golvreglarna och därefter innan jag bygger vidare uppåt lägga våtrumsmatta på denna lilla yta - känns som det blir lätt att komma åt då.
Min skrubb ska alltså ha tvättmaskin och även varmvattenberedare i sig samt inkommande vatten (har precis dragit detta mha VVS). Det är betonggolv just nu och ska imorgon gjuta igen hålet för inkommande vatten och golvbrunnen (Purus).
Vad tror ni om min plan att lägga våtrumsmatta själv i detta lilla utrymme på detta vis?
När man har möjligheten att så att säga bygga våtutrymmet från scratch som jag nu gör finns det några smarta förberedelser man kan göra för att underlätta för sig själv?
Mvh, Erik
Alla rör minimum 6 cm bakkant från samtliga väggar.
Uppvik på alla trösklar och dörrkarmar så vatten ej kan rinna under eventuellt foder.
Kör på det är inte så svårt att man ej kan klara det med youtube´s hjälp.
Klicka här för att svara