Badrum
spacemoose: Ja det är ju svårt att veta kanske. Men badrummet hör till en del av huset som är förberedd att vara en egen lägenhet, så jag antar att de tänkt till från början och satt tätskikt även på väggarna. Har nu mätt avloppsrören. Utsidesdiamerer på pissoaren är 45mm och vid handfatet 70mm ca. Är det för klent för en toalett?
maverik: Var ju bra ide! Ja det är inte så mycket, för att snygga till det lite så man döljer springan bara och ger intryck av att man har lagt klinker men sinnes precision runt murstocken ;)
Mac_attack: Tjo! Ska totalrenovera ett badrum som inte fått någon kärlek sedan 70-talet, inkl. stambyte. Jag söker därför tips på bra badrumsentreprenörer i Göteborgstrakten. Har du varit nöjd eller missnöjd? Skriv gärna en rad! Alla erfarenheter är välkomna. :)(y)
Demmpa: Inget direkt svar på dina frågor. Ett alternativ kan vara att (med hjälp av mattläggare) kolla upp vilken typ av matta det är och om den är svetsbar. Då kan man eventuellt skära upp mattan lite och kontrollera/byta undergolvet och svetsa igen mattan.
fredrikgustavsson: Tack för tipset! Ser ju smidigt ut att byta den också
sutteranghuset: Satte nyligen upp en kommod på 50 kg som vilar på en skena i lättbetong. Vi borrade tre hål genom hela väggen in i rummet intill, fäste med skruv och bricka i en försänkning samt mutter vid skenan. Spackla och måla över försänkningen i rummet bakom. Dessutom fästes den efteråt med tre plugg och skruv genom förborrade hål i träet på kommoden när den väl var upphängd. Tror den
Mikael_L: [citat] Ett för mig mycket förståeligt svar. Jag skrev ju det t.o.m i mitt inlägg. Nä vissa saker går helt enkelt inte att besvara i förväg, det är först i backspegeln man kan se vad man gjorde, eller i vissa fall, önskade att man gjorde. :worried: Jag har jobbat under en behörig som rent av uppmanade mig att göra regelvidriga installationer. Inget extremt hemskt, men väl så det
Fotografen: I en tråd bredvid härnånstans så finns en bild på en porslinstron med extra inlopp. Men att hitta en sån... Annars hade jag satt en mellankoppling på avloppet till handfatet.
Disktrasan: Kanske räcker det med att man bygger in branschrekommendationerna i AMA eftersom de brukar ligga som grund som "lägsta-nivå" även om ingen AMA-beskrivning upprättats som jag förstått det, jag vet inte. Att försäkringsbolagen fritt får definiera fackmannamässighet anser jag vara helt fel. I dagsläget har branschrekommendationerna ingen juridisk bärning om man inte avtalat om att de
Jörgen Ö: Att börja riva upp spånet för 1,5kvm Wc känns lite overkill…. En förhöjning av golvet 10 - 25mm färdigt golv brukar sällan vara ett problem vid tröskeln, man lägger sonika dit en lite extra ekbit. Vill man ha klinker så blir det en höjning helt enkelt, framför allt om det är spån under.
MasMats: Har Godmorgon kommoder i två badrum sedan 2,5år. Två småbarn. Än så länge toppskick.
BirgitS: Det är bra att använda Hantverkarformuläret för att få med villkor som gäller annat. Det är framtaget av Konsumentverket och branschorganisationer.
Johan Gunverth: Tvättställshöjden vet jag inte exakt var det kommer ifrån, men antagligen från 60-talets arbeten med ergonomiska studier i hushållen. Det var vad jag fick lära mig som VVS:are i alla fall. Höjd över spis står i BBR 5:43 (sid 39 i länken nedan) https://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-5 [citat]
Gavel: Kan du ställa i utsikt för rörisen att han kanske får vara ned på färdigställandet av badrummet så kanske det blir mer intressant. Eller så kanske du har någon kompis som är lite händig. Allt beror ju på var avstängningen ska göras m.m. Har du rör som kommer upp i golvet så är det inte godkänt enligt nya standarden. Ska du leja bort renoveringen efter rivningen så kan du ju ta
Jensa86: I badrummet skulle jag nog inte vara orolig för damm på detta sättet. Har själv svarta badrummsmöbler, dock inte så mycket just uppåt men för mig blir det betydligt smutsigare av annat än just damm dvs hår från rakning, tandkrämskvätt etc så man ändå behöver tvätta det långt innan damm blir ett problem. Men det spelar ju givetvis också roll hur ofta man använder det och hur
S0MMER: [citat] Det kan bero lite på hur och vilken skada du får, jag skulle faktiskt ringa tillverkaren och höra med dem för att vara på säkra sidan.
Hazelblade: Pratade med arbetsledaren, visade bilderna vi tagit o förklarade sonika att de inte gjort som överenskommet(plastat av från hallen till övriga rum) och att vi inte var nöjda. De kommer stå för städfirma när arbetet i badrummet är klart. Ingen asbest i väggarna som tur är.
BirgitS: Välkommen till forumet! Vad är det för tillverkare och modell? Följde det med några anvisningar eller går det att hämta dem på tillverkarens webbplats?
Daniel 109: Det låter definitivt som en fuktskada.
fremax: Rica Talk (Scandic) hotellet i Älvsjö har så i sina badrum. Tips 1: använd rätt lim att fästa glaset Tips 2: väljs TimeLess glas (kalk fäster ej mot denna beläggning) kostar ca 1000m2 extra , men värt varje krona. Med vänlig hälsning, fremax
Danabe: Ok , då blir det nog ingen dusch där. Det blir för mycket jobb att bila upp tillräckligt för en brunn bland golvslingor och jag förmodar att jag når igenom plattan och ner i markisoleringen innan jag kan gå in i källarväggen(plattan är en tillbyggnad) Men tack för info iaf.
Anonymiserad 156538: Tätningen ligger bakom kakel och fix och går inte att se, brickorna är bara för att det skall se finare ut.
Glogs: Kommer förmodligen inte att hända något, men det kan bli fel, hade ett reklamationcase för ca 10 år sedan då vi sålt en fix till en kund som hade annat tätskikt o dessa 2 funkade inte ihop på något sätt så fixen fastnade inte på tätskiktet. Men har nog sålt till 1000 talet badrum där de blandat o gått bra, även om rekommendationen är att inte blanda så skulle jag kört på
Malin165: Oj. Tur att det gick bra för dig iallafall.
AlwaysAndForever: [citat] Jo klart man städar. Jag menade ju just om det var extremt mycket mer jobb och krångligare och jätte oftas städning så de tär värt det Ellee inte
OlaF: Detta är på sätt en följdtråd till denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/har-hantverkarna-gjort-ett-jaettefel-naer-de-faerdigstaellde-badrummet-2012.324854/ eftersom det är samma bygge och egentligen byggnadsmoment. Vad är fel här skulle ni säga och vad kan det bli för skojiga effekter på våningen under om detta är på övervåningen? [bild] [bild]