1 757 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Överdrivet med tätskikt?
Rev precis vårt badrum från 1964, gipsväggar, betonggolv, kakel och plastmatta (förmodligen utbytt någon gång, skarvad mot kakel med silikon).
Ingen fuktspärr alls under kakel! Kaklat direkt på gips! Åh, herregud!
;-)
Om vi låtsas att föregående ägare var den smutsigaste familjen i hela Östergötland så har i alla fall vi duschat och barnen badat rejält under drygt 7 år, dessutom med stort 15x15 fönster ovanför badkaret.
Så, hur mycket skador var det då?
Vägg i nederkant vid badkar, lite påbörjat mögel som gick att tvätta bort från träpanelen bakom gipset.
Dusch, läckage runt genomföring, så där har det pressats in lite vatten bakom gipset och regeln längst ner är lite fnöskig och lite mögel mellan kakel och gips.
Men i resten av duschen, inga skador alls, inte heller runt kommod eller övrigt runt badkar.
Kanske beror på den täta fina asbestfogen som använts
Så, min analys är att det är helt galet idag, klart det är bra med täta genomföringar och tätskikt på golv, absolut, men att det inte räcker med att rolla skivor och tejpa skivskarvar med folie är skumt.
Vad vill jag med denna tråd då?
Ser verkligen inte fram emot att tapetsera hela väggarna med folie...
Fast man får ju göra som man vill, men om det blir skada i på ett ställe hävdar väl försäkringsbolagen att p.g.a. dåligt tätskikt på annan plats kan de döma ut hela bygget.
Ingen fuktspärr alls under kakel! Kaklat direkt på gips! Åh, herregud!
;-)
Om vi låtsas att föregående ägare var den smutsigaste familjen i hela Östergötland så har i alla fall vi duschat och barnen badat rejält under drygt 7 år, dessutom med stort 15x15 fönster ovanför badkaret.
Så, hur mycket skador var det då?
Vägg i nederkant vid badkar, lite påbörjat mögel som gick att tvätta bort från träpanelen bakom gipset.
Dusch, läckage runt genomföring, så där har det pressats in lite vatten bakom gipset och regeln längst ner är lite fnöskig och lite mögel mellan kakel och gips.
Men i resten av duschen, inga skador alls, inte heller runt kommod eller övrigt runt badkar.
Kanske beror på den täta fina asbestfogen som använts
Så, min analys är att det är helt galet idag, klart det är bra med täta genomföringar och tätskikt på golv, absolut, men att det inte räcker med att rolla skivor och tejpa skivskarvar med folie är skumt.
Vad vill jag med denna tråd då?
Ser verkligen inte fram emot att tapetsera hela väggarna med folie...
Fast man får ju göra som man vill, men om det blir skada i på ett ställe hävdar väl försäkringsbolagen att p.g.a. dåligt tätskikt på annan plats kan de döma ut hela bygget.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "mögel tvätta"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Jag har precis renoverat ett badrum och ville såklart ha ett klanderfritt tätskikt.
Men du har en poäng generellt. Ofta dömer man ut äldre byggtekniker och standarder och funderar "hur sjutton kunde man göra såhär?" Men om man försöker se det med lite distans så är det ofta svårt att argumentera emot att det trots allt funkat hyggligt
Mot bakgrund av det kanske man bör vara lite ödmjuk mot just äldre teknik och standard. Jag är jättedålig på att va ödmjuk. Men jag gjorde precis ett försök.
Men du har en poäng generellt. Ofta dömer man ut äldre byggtekniker och standarder och funderar "hur sjutton kunde man göra såhär?" Men om man försöker se det med lite distans så är det ofta svårt att argumentera emot att det trots allt funkat hyggligt
Mot bakgrund av det kanske man bör vara lite ödmjuk mot just äldre teknik och standard. Jag är jättedålig på att va ödmjuk. Men jag gjorde precis ett försök.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag har också gjort om några badrum. Ett av våra badrum här i Stockholm, var byggt antingen 1960 eller 1976, jag tror på 76, baserat på avloppsrörens typ. Där hade man lagt tjära/asfalt på golvet och upp till ca 1m höjd på väggarna. Sedan mosaik på golvet. Inga problem där, men det var sand med betongbjälklag under. På väggarna hade man satt gips utanpå asfalten, och mosaik på gipsen.
Det var kraftiga skador på gipsskivan när jag rev. Detta var ett "reservbadrum/gästtoa", så det hade inte använts som badrum speciellt mycket. Skadorna syntes bara vid rivning, inget synligt utanpå.
Jag rev ett badrum i vårt fritidshus, byggt 1955. Det var kakel direkt på masonit, på råspont. I stort sett friskt, men precis där vatten blivit stående på badkarskanten mot väggen hade det sugits in vatten. Masonitskivna var upplöst ca 7 - 8 cm uppåt och nedåt från badkarskanten. Vid blandaren hade även råpsonten murknat bort helt, och råsponten var kraftigt angripen från blandaren och ned till golvet. Just vid blandaren kunde man riva bort råspont ca 20 cm i alla riktningar med bara näven, inga verktyg behövdes. Golvet som var tjärat var helt OK, även vid goolvbrunnen.
Däremot hade vi en kraftig vattenskada som hade förstört en golvbjälke, men den kom ifrån avloppsavluftningen. En muff av gjutjärn hade frusit sönder och var spräckt, och kondens och regnvatten hade trängt in i isoleringen i mellanbjälklaget. Där fanns en avväxling av två golvbjälkar för att släppa förbi toalett avloppet. Avväxlingen var helt av pga röta, en 60 x 220 mm bjälke.
Det var kraftiga skador på gipsskivan när jag rev. Detta var ett "reservbadrum/gästtoa", så det hade inte använts som badrum speciellt mycket. Skadorna syntes bara vid rivning, inget synligt utanpå.
Jag rev ett badrum i vårt fritidshus, byggt 1955. Det var kakel direkt på masonit, på råspont. I stort sett friskt, men precis där vatten blivit stående på badkarskanten mot väggen hade det sugits in vatten. Masonitskivna var upplöst ca 7 - 8 cm uppåt och nedåt från badkarskanten. Vid blandaren hade även råpsonten murknat bort helt, och råsponten var kraftigt angripen från blandaren och ned till golvet. Just vid blandaren kunde man riva bort råspont ca 20 cm i alla riktningar med bara näven, inga verktyg behövdes. Golvet som var tjärat var helt OK, även vid goolvbrunnen.
Däremot hade vi en kraftig vattenskada som hade förstört en golvbjälke, men den kom ifrån avloppsavluftningen. En muff av gjutjärn hade frusit sönder och var spräckt, och kondens och regnvatten hade trängt in i isoleringen i mellanbjälklaget. Där fanns en avväxling av två golvbjälkar för att släppa förbi toalett avloppet. Avväxlingen var helt av pga röta, en 60 x 220 mm bjälke.
Redigerat:
Det känsligaste punkten är ju vanligen golv och golv-väggvinkel, det är där det står vatten som lätt letar sig nedåt. Väggar är ju mindre känsliga eftersom vattnet rinner av.
Visst var det skador på badrummen förr men helsvetsad golvmatta eller badkar/duschkar löste vanligen problemen. Före det var det ju vanligen badkar + betonggolv gjutet på asfalt. De stora problemen kom med vår inspiration från 80/90-talets utlandsresor, fixeringen vid att vi skulle ha klinker/kakel i trähus och dessutom duscha rakt på det.
Visst var det skador på badrummen förr men helsvetsad golvmatta eller badkar/duschkar löste vanligen problemen. Före det var det ju vanligen badkar + betonggolv gjutet på asfalt. De stora problemen kom med vår inspiration från 80/90-talets utlandsresor, fixeringen vid att vi skulle ha klinker/kakel i trähus och dessutom duscha rakt på det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
