Hej!

Jag har en droppande och hade tänkt byta insats eller packning.
Men hittar inget sätt att få av handtaget.
Det är en Paffoni, 13 år gammal. På deras hemsida finns tyvärr ingen info om just min blandare.
Det finns inga hål så man kan inte skruva loss handtaget.

Jag hoppades på att det skulle gå att skruva/vrida loss spaken på handtaget - men det sitter fast som berg.. (metallen lossnar när man tar i..)

Jag provade att peta in en skruvmejsel "på chans" bakifrån ihop om att hitta någon form av knäpp-lås.. Men icke.

Någon som har ett tips? Eller måste hela blandaren bytas ut?

• Närbild av en 13 år gammal Paffoni-blandare med handtag som inte går att demontera, utan synliga skruvhål, något sliten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kromad Paffoni kran med slitage och ett fastsittande handtag utan synliga skruvar.
    Skapa konto
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Närbild av toppen på en vattenkran med synlig hex-skruv för avmontering.
Skapa konto

På vår blandare med samma konstruktion skruvar jag loss handtaget du pratar om och där inne finns en hex-skruv får avmontering. Dock inte samma märke (Sento). Kanske inte hjälper. Men nu vet du hur det är hos oss i alla fall ;)

O oskarsch skrev:
[bild]
På vår blandare med samma konstruktion skruvar jag loss handtaget du pratar om och där inne finns en hex-skruv får avmontering. Dock inte samma märke (Sento). Kanske inte hjälper. Men nu vet du hur det är hos oss i alla fall ;)

Tackar!

Det gav nytt självförtroende och kraft :)
Jag lyckades till slut få loss spaken/handtaget - den satt fast galet hårt så den blev rejält repig.

@oskarsch Jag fick loss spaken. Och även lossat en liten skruv inuti med en insexnyckel. Därifrån trodde jag att det vara en enkel promenad. Nu visar det sig att det inte går att lyfta "toppen".
Har du något tips på det också :D?

• Gilla
Uldis
  • Laddar…
Snyggt! Ett steg på vägen!

Jag försöker komma ihåg hur det var på vår gamla köksblandare som hade samma problem. Vet att skruvarna man behövda lossa satt väldigt dolt. Om du t.ex vinklar blandaren som att du sätter på vattnet liksom... Kan du se någon mer skruv t.ex på "baksidan" av handtaget?

Annars kan den nog sitta ganska hårt och kräva otrevligt våld för att få loss.

Nä min satt bara med den skruven ser jag nu.
Hand håller i en blandarknopp med synlig skruvmejselinsättning mot en kakelvägg.
Skapa konto

• Gilla
Rejoice
  • Laddar…
O oskarsch skrev:
Nä min satt bara med den skruven ser jag nu.
[bild]
Tog i lite extra och då gick den sönder. Ser nu att den är riktigt smutsig/kalkig inuti så plasten hade vävt ihop sig med locket..

Tror det blir en ny blandare.. För även nu när jag kommit till nästa steg så får jag inte loss insatsen. Misstänker att det är en metallbricka som ska bort först - men även den sitter som berget..

Men bra - då slipper jag i alla fall en droppande kran :)
Tack för guidningen!

• Söndrig och smutsig vattenkran med synliga kalkavlagringar och en fastsatt metallbricka.
    Skapa konto
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.