Kommer överta ett mindre hyreshus om ett tag och planerar lite renoveringar...
Entrén till huset är en liten murad utbyggnad från källaren med gjutet betongvalv som källartak entré golv, hoppas ni fattar vad jag menar.
Under valvet är det 2 små rum, en wc och en dusch idag.
Eftersom taket här även är entré plan och ligger helt oskyddat så fuktar det ju betongen ganska bra med följd att taket som är vitmålat med troligen vanlig inomhus plast takfärg nu mer är nästan svart...
Vad tror ni om att slipa taket rent med en flex, sen kakla taket med dom största vita plattorna jag får tag på, tex 60x60, då går det åt max 4 plattor i taket.
Kommer det se dumt ut?
Tips på annan lösning som håller över tid?
Man bör väl ta matta plattor och vit fog?
Entré golvet ska renoveras så småningom, då med tätskikt och klinker men tidigast nästa sommar, taket känns akut då det är hyresgäster som använder både toa och dusch
Entrén till huset är en liten murad utbyggnad från källaren med gjutet betongvalv som källartak entré golv, hoppas ni fattar vad jag menar.
Under valvet är det 2 små rum, en wc och en dusch idag.
Eftersom taket här även är entré plan och ligger helt oskyddat så fuktar det ju betongen ganska bra med följd att taket som är vitmålat med troligen vanlig inomhus plast takfärg nu mer är nästan svart...
Vad tror ni om att slipa taket rent med en flex, sen kakla taket med dom största vita plattorna jag får tag på, tex 60x60, då går det åt max 4 plattor i taket.
Kommer det se dumt ut?
Tips på annan lösning som håller över tid?
Man bör väl ta matta plattor och vit fog?
Entré golvet ska renoveras så småningom, då med tätskikt och klinker men tidigast nästa sommar, taket känns akut då det är hyresgäster som använder både toa och dusch
Jo det borde ju vara detnzsc skrev:
Iom att det blir fukt från båda sidor så är jag lite tveksam till färg..
Nu blev det iof målat för en herrans massa år sen så det är klart att det kanske håller 10år sen får man göra om igen
Lämna målat är väl också en idé som egentligen vore bäst, men det ser väl lite tråkigt ut...
Ska absolut fundera på det efter gamla färgen är borta
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Men då är det ju bara att måla taket så länge.nino skrev:
Det bästa är ju att lösa problemet utvändigt istället för en massa onödigt jobb invändigt som kanske ändå aldrig blir bra då problemet ligger utvändigt.
Troligen största problemet att ett hörn av avsatsen gick sönder, den biten har jag gjutit i lite grovt.
Ja fast nu har tanken med kakel i taket stått sig fast...
Tänker mig att man borrar i små typ decklights 12v i högblankt kakel i taket, borde kunna blir fränt?
Ja fast nu har tanken med kakel i taket stått sig fast...
Tänker mig att man borrar i små typ decklights 12v i högblankt kakel i taket, borde kunna blir fränt?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... bara du inte får problem med att de släpper om du har genomträngande fukt inåt.nino skrev:
Jag hade inte velat betala skadestånd och annat till en hyresgäst som fick kakelplattor i huvudet... hehe
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Självklart klarar fixet fukt men jag vet ju inte om underlaget är massiv betong eller där sitter någon puts eller annat på betongtaket för då kan ju det riskera att det blir släpp tänkte jag.nino skrev:
Jag antar att det är ren betong utan puts men du har helt klart en poäng och jag ska kolla det innan jag gör nåt
Vet inte om man murade upp själva nederdelen / väggarna sen på ett prefab betong"block" som tak, eller om taket/ golvet / avsatsen är gjutet i ett stycke tillsammans med trappstegen
Tror inte det är brädformat i taket iaf, isåfall är det nog putsat
Vet inte om man murade upp själva nederdelen / väggarna sen på ett prefab betong"block" som tak, eller om taket/ golvet / avsatsen är gjutet i ett stycke tillsammans med trappstegen
Tror inte det är brädformat i taket iaf, isåfall är det nog putsat

