Jag ska montera en purus-golvbrunn i det som ska bli badrum nu där det tidigare varit sovrum. Där finns nu 22mm spånskiva i golvet som går direkt ner i träbjälklaget och sedan in under huset som står på plintgrund.

Om jag har förstått det rätt måste jag riva upp så att jag får upp ett helt fack i bjälklaget får att fästa kortlingar och montera golvbrunnen. Det finns inget enklare sätt?

Du måste ju få ett bra stöd för monteringsplattan till golvbrunnen samt komma åt att koppla in avloppet.

Jag ska ändå lägga ett lager spånskiva till, då borde jag väl kunna fästa monteringsplattan i skivan som redan ligger och sedan lägga den nya uppepå med utfräst hål för golvbrunnen?

Stefan N Stefan N skrev:
Du måste ju få ett bra stöd för monteringsplattan till golvbrunnen samt komma åt att koppla in avloppet.
Koppla in avloppet gör jag underifrån, avloppsröret går som sagt ner under huset.

Jag tänker mig följande:

Lämna purus och gå till jafo istället, använda deras monteringsplatta, sätta den UPPEPÅ nuvarandra golvspån, lägga på nästa golvspån och sedan spackla in golvbrunnen så som den ska göras.

Tveksamt om golvspån räknas som godkänt stöd för plattan, jag vet inte men det kanske man kan kolla upp.

Du kan inte öppna underifrån och kortla från det hållet?

Golvbrunn med monteringsplatta ska monteras i kortlingar av samma dimension som bjälklaget (195-220mm). Hela badrummets konstruktion hittar du via några sökningar på nätet. Väldigt enkelt och tydligt nu för tiden.

mattetvilling mattetvilling skrev:
Du kan inte öppna underifrån och kortla från det hållet?
Kan kan jag väl men då måste jag ta bort frigoliten som går längst med hela facket i bjälklaget.

Stefan N Stefan N skrev:
Tveksamt om golvspån räknas som godkänt stöd för plattan, jag vet inte men det kanske man kan kolla upp.
NEJ, golvspån räcker inte som fäste, det måste vara kortlingar. Det är ett vanligt fusk i äldre badrum. Det har orsakat massor med vattenskador.

Det är inte bara problem med själva brunnen. Även spånskivan måste ha stöd under alla kanter, och kanten mot brunnen är en sådan kant som skall vila på en regel.

Många missar att detta gäller även utefter väggarna. På "kortsidan" där du kanske har cc30 eller cc60 mellan reglarna, skall det ligga kortlingar, annars sviktar spånskivan för mycket.

H hempularen skrev:
NEJ, golvspån räcker inte som fäste, det måste vara kortlingar. Det är ett vanligt fusk i äldre badrum. Det har orsakat massor med vattenskador.

Det är inte bara problem med själva brunnen. Även spånskivan måste ha stöd under alla kanter, och kanten mot brunnen är en sådan kant som skall vila på en regel.

Många missar att detta gäller även utefter väggarna. På "kortsidan" där du kanske har cc30 eller cc60 mellan reglarna, skall det ligga kortlingar, annars sviktar spånskivan för mycket.
Tack, då har jag ett svar.

Paul-Staffanstorp
H hempularen skrev:

Syftar du nu inte bara på när folk skruvade brunnen direkt i golvspånen vilket var enormt vanligt innan monteringsplattan kom ?

Nu sänker jag förvisso alltid ner monteringsplattan och fäller in kortlingar som den då skruvas i men jag måste medge att de sällan är i samma dimension som bjälklagets (vilket det dock inte heller står något om i monteringsanvisningen) eftersom man då måste öppna upp väldigt mycket av golvet för att komma till.

Jag tror heller inte det skulle vara ett problem att montera plattan ovanpå ett befintligt spångolv för att sedan fylla ut med ett nytt lager golvspån på detta som TS menar, men jag förstår inte vitsen att bygga på höjden. :thinking:;)

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Syftar du nu inte bara på när folk skruvade brunnen direkt i golvspånen vilket var enormt vanligt innan monteringsplattan kom ?

Nu sänker jag förvisso alltid ner monteringsplattan och fäller in kortlingar som den då skruvas i men jag måste medge att de sällan är i samma dimension som bjälklagets (vilket det dock inte heller står något om i monteringsanvisningen) eftersom man då måste öppna upp väldigt mycket av golvet för att komma till.

Jag tror heller inte det skulle vara ett problem att montera plattan ovanpå ett befintligt spångolv för att sedan fylla ut med ett nytt lager golvspån på detta som TS menar, men jag förstår inte vitsen att bygga på höjden. :thinking:;)
Mitt golv skulle behöva lite uppstöttning, framför allt eftersom det är c/c80.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
disconnected disconnected skrev:
Mitt golv skulle behöva lite uppstöttning, framför allt eftersom det är c/c80.
Ja, då behöver du ju förstärka bjälklaget en del... (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.