4 245 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Varmvattenberedaren rostat sönder, dags för ny
VVBn som snart närmar sig 30 år har börjat rosta sönder så det droppar vatten från tanken eller någon koppling bakom isoleringen. Känns som det är dags för en ny. Finns det några tips om vad man ska köpa? Och ska man kombinera ihop det med att samtidigt köpa solpaneler?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Köp en Nibe eller Thermia med rostfri behållare.
Dem har jag aldrig haft några problem med.
(Vår äldsta Thermia är från 1950-talet och funkar fortfarande)
Dem har jag aldrig haft några problem med.
(Vår äldsta Thermia är från 1950-talet och funkar fortfarande)
Har Du funderingar på fler ändringar av värmesystemet? (Följdfråga: Hur värmer Du huset?)
Har Du vent-system i huset? (dvs luft från ventiler i bad- och duschrum, "frånluft").
Det finns varmvattenberedare från Bla Nibe som i praktiken är en halv värmepumpsinstallation - kan alltså kompletteras med en utedel så har man fått luft-vattenvärmepump. Knappast lönsamt med bara varmvattentillverkning, men om man kan koppla in sig på husuppvärmning, endera med element i varje rum eller med några få centralt placerade "fläktkonvektorer" (element med fläkt)...
Jag skaffade själv för några år sedan luft-vattenvärmepump. Den värmer både varmvattnet och elementen (en i taget), men varmvattnet har också en vanlig elslinga för att kunna värma fortare vid behov, och för att kunna komma upp i temperatur regelbundet för att säkra mot Legionella-tillväxt.
Jag räknade då på möjligheten att komplettera med "solslinga" - kostande några 1000-lapper extra - för att sedan kunna sätta solpaneler på huset. Jag vägde detta mot att köpa el och köra värmepumpen för varmvatten under de ca 6 månader / år som solen kan ge "gratis varmvatten" - och kom fram till en tid för att betala merkostnaden på 16 år. Det blev ingen solslinga för mig, trots att jag gör jobben själv, bara hade materialkostnader i budgeten.
Del i orsaken är att elen är billigare under sommaren, och att värmepumpen från uteluft ger sitt största utbyte när det är varmt ute. Räkna gärna på förutsättningarna för Dig, idag, men bli inte förvånad om "gratisvärmen" kostar mer än man tror!
Har Du vent-system i huset? (dvs luft från ventiler i bad- och duschrum, "frånluft").
Det finns varmvattenberedare från Bla Nibe som i praktiken är en halv värmepumpsinstallation - kan alltså kompletteras med en utedel så har man fått luft-vattenvärmepump. Knappast lönsamt med bara varmvattentillverkning, men om man kan koppla in sig på husuppvärmning, endera med element i varje rum eller med några få centralt placerade "fläktkonvektorer" (element med fläkt)...
Jag skaffade själv för några år sedan luft-vattenvärmepump. Den värmer både varmvattnet och elementen (en i taget), men varmvattnet har också en vanlig elslinga för att kunna värma fortare vid behov, och för att kunna komma upp i temperatur regelbundet för att säkra mot Legionella-tillväxt.
Jag räknade då på möjligheten att komplettera med "solslinga" - kostande några 1000-lapper extra - för att sedan kunna sätta solpaneler på huset. Jag vägde detta mot att köpa el och köra värmepumpen för varmvatten under de ca 6 månader / år som solen kan ge "gratis varmvatten" - och kom fram till en tid för att betala merkostnaden på 16 år. Det blev ingen solslinga för mig, trots att jag gör jobben själv, bara hade materialkostnader i budgeten.
Del i orsaken är att elen är billigare under sommaren, och att värmepumpen från uteluft ger sitt största utbyte när det är varmt ute. Räkna gärna på förutsättningarna för Dig, idag, men bli inte förvånad om "gratisvärmen" kostar mer än man tror!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
