Har en fråga om fläkt i badrum. Vi har flyttat in i ett radhus där följande ventilation är installerad. ( se bild ). Det verkar inte vara tillräckligt för våran familj. Är ständigt fuktigt. Funderar på vad man kan göra? Är en paxfläkt ett alternativ. Och kan man installera en sådan istället för befintligt ventilation. Jag vet alltså inget om detta. Kommer då klart att ringa firma men ville börja här.
 
  • Ventilationsgaller på kakelvägg i badrum som beskrivs som otillräcklig för användarens behov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att kolla att du har utsug i ventilen genom att hålla ett papper framför ventilen, pappret ska då snabbt sugas fast.
Gör det inte det, så bör du kolla din vent.anläggning. Rengöring av filter koll av fläktmotor etc.

Vad menar du med "ständigt fuktigt"? Är det blött på väggar, imma på spegel etc?
 
Tack för snabbt svar. Det ska jag kolla. Med fukt menar jag att det är blir fukt på spegeln och på takfönstret. Sen har kag upptäckt svarat prickar o fogen. Antar att det är svartmögel.
På den andra risken som är precis under är det en mekanisk fläkt installerad. Se film. Hänger de ihop på något sätt? Kanske jätte dum fråga men jag ställer den i alla fall.
 
Vid normalt bruk av badrum/dusch så ska det efter avslutat dusch/bad inte finnas imma på spegel och fönster efter kanske 10 minuter.
Att det under dusch/bad blir fukt på väggar och spegel får anses vara normalt.

Vet du vad för vent.anläggning ni har? Hus byggda under och efter 90-talet brukar ha en mekanisk vent.anläggning, alltså någon fläktmotor som sätter fart på luftflödet.
Äldre hus förlitade sig på självdrag.
 
Självdrag. Tror tyvärr inte att det fungerar efter att msn bytt fönster. Huset är från mitten av 60-talet.
 
OK, då är det all idé att montera en badrumsfläkt. Det finns en hel del att välja på.
 
Claes Sörmland
Kolla att kanalen är tät och inte ventilerar också andra utrymmen. Då hamnar den fuktiga luften så lätt i det andra rummet med tryckande fläkt, typ Paxfläkt. Alternativet är en sugande fläkt på vinden/taket.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Vid normalt bruk av badrum/dusch så ska det efter avslutat dusch/bad inte finnas imma på spegel och fönster efter kanske 10 minuter.
Att det under dusch/bad blir fukt på väggar och spegel får anses vara normalt.

Vet du vad för vent.anläggning ni har? Hus byggda under och efter 90-talet brukar ha en mekanisk vent.anläggning, alltså någon fläktmotor som sätter fart på luftflödet.
Äldre hus förlitade sig på självdrag.
Din felaktighets klausul gäller här då hus byggda från 1975-1976 började få mekanisk frånluft.
Du tänker nog på att 1992 kom det en lag på att ventilation skulle kontrolleras när hus byggdes där människor ska vistas.


Sedan har man sagt att imma på en spegel minst bör försvinna inom 30 minuter. Desto snabbare ju bättre ventilation. Tänk på att det tar lång tid för självdragsventilation att få bort fukten
 
S slurppe99 skrev:
Din felaktighets klausul gäller här då hus byggda från 1975-1976 började få mekanisk frånluft.
Du tänker nog på att 1992 kom det en lag på att ventilation skulle kontrolleras när hus byggdes där människor ska vistas.


Sedan har man sagt att imma på en spegel minst bör försvinna inom 30 minuter. Desto snabbare ju bättre ventilation. Tänk på att det tar lång tid för självdragsventilation att få bort fukten
Vad menar du med "felaktighets klausul"?
 
E etompau skrev:
Vad menar du med "felaktighets klausul"?
Det du har skrivit som undertext.
"Råd ges efter bästa förmåga utifrån given information.
Några garantier för dess riktighet ges ej. Används under eget ansvar."
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.