Hittat många trådar om detta men hittar inte exakt svar på en fundering.

Jag bor i ett hus från 1947 och har en gammal gjutjärns golvbrunn i källaren. Vet faktiskt inte om rören är original eller bytts sedan dess. Funderar på om jag skulle klara att bila bort betonggolvet runt brunnen för att spara en slant men ta in VVSare som monterar ny brunn.

Min fråga är, brukar röret fram till brunnen vara ingjutet i betongen eller det ligger bara i grus under betongen? Alltså handlar det om att ta sig igenom en skorpa av oklar tjocklek sedan enkelt gräva bort jord och grus eller ska man med en arkeologs försiktighet skrapa fram ett rör i betong för det låter väldigt svårt?

Krilleman
Hur det är kopplat kan ingen svara på först du bilat fram anslutande rör! Bila och kika.

Byta brunnen gör du lätt själv. Hur kan du få hjälp med det om du postar lite bilder, men det beror just på hur det ser ut när du kommer ner en bit.

Bila på, men var försiktig runt anslutande avloppsrör!

(y)

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jag frågar ju inte hur det brukar vara kopplat, jag frågar om det brukar vara gjutet med betong runt röret hela vägen upp till brunnen så att man försiktigt måste hacka loss betong från änden av röret eller sista biten är bara grus just för att man ska komma åt att byta brunn utan att skada röret.

Alltså där rör möter brunn är det betong eller grus där.

Bila på. Det visar sig hur det är när du får bort betongen. Men absolut inga problem att montera en ny när du fått bort den gamla.

Krilleman
P Pettttter skrev:
Min fråga är, brukar röret fram till brunnen vara ingjutet i betongen eller det ligger bara i grus under betongen? Alltså handlar det om att ta sig igenom en skorpa av oklar tjocklek sedan enkelt gräva bort jord och grus eller ska man med en arkeologs försiktighet skrapa fram ett rör i betong för det låter väldigt svårt?
Svaret blir samma, ingen vet om ditt anslutande rör från dyker rakt ner i eventuellt grus från brunnen eller går i betong sidledes.

Du behöver öppna och kika för att få vetskap i det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.