Har tyvärr två spruckna plattor i mitt badrum i källaren.

Hade ni försökt ge er på att byta ut dem eller bara låta det vara?

Dessa sitter på en betongpelare som i sin tur sitter ihop med en yttervägg i betong.

Den tidigare ägaren som renoverat badrummet själv valde att inte sätta tätskikt på denna väggen då det var en yttervägg i källare. Förre ägaren hade varit tydlig med detta för besiktningsmannen och förklarat hur han resonerat. Besiktningsmannen påpekade det i sin rapport (samtidigt som han sa till mig vid genomgång att han förmodligen hade resonerat likadant vid badrumsbygge)

Liten avstickare där... vad hade ni gjort med plattan? Finns det någon kakelnisse som skulle åta sig detta? Kostnad? Badrummet är så fint i övrigt så dessa två plattor stör mig något enormt...

Beige kakelplatta med en spricka i badrum, intill en vit fog och list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Om det inte är något tätskickt bakom och du har en extraplatta så är det bara att knacka ner och byta

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Hade lätt levt med det. Men så hade jag inte stört mig så mycket som du gör heller...

Är det någon som har en aning om vad en professionell kakelsättare skulle ta för att byta några plattor?

Staffans2000
Mycket vild gissning.
Jobb 1500kr
Resor 1000kr

Summa 2500kr.

Det svåra är nog att hitta någon som har tid över för ett så litet jobb. Om du känner någon halvhändig, så fråga denne först.

Typ 2-3000 beroende på om dom är i närheten

T
Det klarar du av att byta själv, bara att knacka loss med en hammare och huggmejsel, skrapa bort fixet och dit med en ny platta bara!

H hullan skrev:
Är det någon som har en aning om vad en professionell kakelsättare skulle ta för att byta några plattor?
Har du plattor liggandes? Annars låt det va.

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Har man otur blir fogen annan nyans på. Skulle jag byta så hade jag nog skurit med en liten multimaskin och typ 30mm diamantskiva. Intressant att de bara är o knacka ner. De var inte mitt gamla kakel, de tog tid... Två plattor lär dock gå bra oavsett.

Tack för alla svar! Får se om jag tar mig mod till att fixa detta...

Förra ägaren har lämnat kvar en del plattor till diverse rum.

H hullan skrev:

De du
H hullan skrev:

De du kan göra är att försöka hitta eller blanda till någon slags fog som du kan "spaçkla " igen repan lite snitsigt. Blir billigaste enklaste lösningen även om den inte blir den super snyggaste varianten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.