Ur fixet.

Försöker fatta det här.
Kammar ut fix på vägg (8mm kam), trycker dit kakelplatta (20x40, även testat med 10x20), den nyper ordentligt, bänder loss dirket, fix på platta och vägg.
Väntar 10 minuter, plattan har sugit allt vatten ur fixet, lossar lätt, allt fix kvar på väggen.
Fixet är blöt typ, Byggmax 4,5l vatten till 15kg, nyblandat.
Billigt Bauhauskakel, är det där skon klämmer?
Upplever i och för sig samma med klinker, annat märke, annat material, även med annan fix.
Dubellimma är en variant, men plattorna suger väl vattnet även från den "egna" limningen.
Känner att jag har alldeles för lite erfarenhet av plattsättning för att fatta vad som är normalt.
 
Vad har du i väggmatereil. Kamma fix lite på väggen och lite på plattan, tryck på plattan och rör den 5 - 6 mm i sidled och uppåt samt nedåt så fixen går ihop och räta till så plattan sitter rätt
 
Tätskikt, så det suger inget.
Vrider och trycker plattan på plats, som sagt, det blir fix på plattan, men efter att det torkat några minuter verkar fixet inte längre vilja sitta kvar på plattan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.