Hej!
Vi håller på och bygger hus och det har blivit dags att välja kakel och klinker. I och med detta har vi börjat fundera på utseende och placering av golvbrunnssil i duschen.
Brunnarna är som jag förstått placerade centrerat mot blandaren (45 cm från yttervägg) samt 35 cm från väggen där blandaren sitter.
Vi kommer ha klinker i storleken 10x10 cm i duschen (och 30x60 cm utanför). Duschen är 90x90 cm.
Jag funderade på om man kunde placera golvbrunnssilen diagonalt, se bild till vänster. Känns som att den är mindre i vägen så.
Vad säger ni? Någon som har den placerad så? Lägg gärna upp bild. Fördelar, nackdelar eller gällande regler som begränsar?
Tack för hjälp!
/Andreas
Vi håller på och bygger hus och det har blivit dags att välja kakel och klinker. I och med detta har vi börjat fundera på utseende och placering av golvbrunnssil i duschen.
Brunnarna är som jag förstått placerade centrerat mot blandaren (45 cm från yttervägg) samt 35 cm från väggen där blandaren sitter.
Vi kommer ha klinker i storleken 10x10 cm i duschen (och 30x60 cm utanför). Duschen är 90x90 cm.
Jag funderade på om man kunde placera golvbrunnssilen diagonalt, se bild till vänster. Känns som att den är mindre i vägen så.
Vad säger ni? Någon som har den placerad så? Lägg gärna upp bild. Fördelar, nackdelar eller gällande regler som begränsar?
Tack för hjälp!
/Andreas
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Det där är valbart, en del har golvbrunnen precis mitt i duschen medan andra vill ha den åt sidan så att man inte behöver stå på den. Dock tror jag brunnen inte får vara närmare väggen än 20 cm, men jag kan komma ihåg fel.A awald skrev:
I ditt alternativ med diagonal placering blir det ju många knepiga bitar att få till av klinkern.
Har man klinker som är 10x10 cm så kuvertskär man dem inte som i ditt högra alternativ utan då är ju slukristen precis två plattor bred så man ersätter 4 plattor med slukristen.
Hej!BirgitS skrev:
Det där är valbart, en del har golvbrunnen precis mitt i duschen medan andra vill ha den åt sidan så att man inte behöver stå på den. Dock tror jag brunnen inte får vara närmare väggen än 20 cm, men jag kan komma ihåg fel.
I ditt alternativ med diagonal placering blir det ju många knepiga bitar att få till av klinkern.
Har man klinker som är 10x10 cm så kuvertskär man dem inte som i ditt högra alternativ utan då är ju slukristen precis två plattor bred så man ersätter 4 plattor med slukristen.
Tack för svar.
Förstår vad du menar att slukristen passar att byta ut 4 klinkerplattor. Men eftersom golvbrunnen redan har sin position innebär ju det istället att det blir mängder med halvplattor längs väggarna och ytterkanterna, se bild. Är det lättare/bättre så än att ha mindre bitar endast runt slukristen?
Slukristen behöver inte vara exakt i centrum av avloppet,kan förskjutas efter plsttorns(till en gräns förstås!)A awald skrev:Hej!
Tack för svar.
Förstår vad du menar att slukristen passar att byta ut 4 klinkerplattor. Men eftersom golvbrunnen redan har sin position innebär ju det istället att det blir mängder med halvplattor längs väggarna och ytterkanterna, se bild. Är det lättare/bättre så än att ha mindre bitar endast runt slukristen?
Hej!Tss skrev:
Ja, jag har läst att den kan förskjutas max 2-3 cm i förhållande till golvbrunnen. Vilket ju tyvärr inte hjälper i detta fall... Och jag tycker att placeringen med 45 och 35 cm från väggarna är bästa placeringen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Halvplattor kan man förstås ha runt slukristen om man föredrar det. Men det är ju sällan som plattstorlek+fog går jämnt upp med längd och bredd på rummet så längs en del (ev. alla) blir det skurna plattor. Om du har klinker som är 10,0 cm breda så blir ju avståndet platta till platta kanske 10,3 cm.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Man kör ju hela 10x10 MOT de som är utanför duschzonen... inga skurna plattor där inte...
Då får det bli som det blir runt brunnen men man försöker ju som sagt förskjuta risten om möjligt för en snygg lösning.
Men NEJ.... inte snedställa risten
Då får det bli som det blir runt brunnen men man försöker ju som sagt förskjuta risten om möjligt för en snygg lösning.
Men NEJ.... inte snedställa risten
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men självklart ska du ha risten på 45 grader, det ser såååå uppkäftigt ut.
Jag har sett så många fula placeringar/skärningar runt brunnar på alla hotell jag bott på så gör något annorlunda.
Protte
PS
Paul kan slänga sig i väggen
Jag har sett så många fula placeringar/skärningar runt brunnar på alla hotell jag bott på så gör något annorlunda.
Protte
PS
Paul kan slänga sig i väggen
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Tycke och smak
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag satte min designsil i 45 grader..
Men då satte jag även 10x10 plattorna i 45 grader, och jag hade hörnet i 45 grader, och blandaren i 45 grader på det hörnet, men jag hade böjda dushdörrar och kapade all klinkers i båge. Utanför dörrarna var det 30x30 klinkers
https://www.byggahus.se/forum/attachments/_20151106_134116-jpg.158691/
https://www.byggahus.se/forum/attachments/img_20160206_155445808-jpg.168936/
Men då satte jag även 10x10 plattorna i 45 grader, och jag hade hörnet i 45 grader, och blandaren i 45 grader på det hörnet, men jag hade böjda dushdörrar och kapade all klinkers i båge. Utanför dörrarna var det 30x30 klinkers
https://www.byggahus.se/forum/attachments/_20151106_134116-jpg.158691/
https://www.byggahus.se/forum/attachments/img_20160206_155445808-jpg.168936/
Klicka här för att svara