Byggahus.se

Badrum från scratch - layout

1. A
    Medlem Nivå 2
    Vi ska bygga nytt badrum och funderar över hur man bäst ska utnyttja utrymmet. Rummet är 3,5*3,5 meter med fönster på ena väggen och dörr på en annan. Vattnet och befintlig avlopp sitter på en hel vägg (rummet har tidigare varit kök).

Det måste få plats en duschkabin som är 90*140 cm, toalett och ett handfat. Om det skulle gå att få in ett badkar nån gång är det ett plus men det känns inte realistiskt. Rummet måste även inhysa tvättmaskin, torktumlare och rejäla möjligheter att hänga tvätt, vi är 7 i familjen. Om man kunde få "tvättstugedelen" lite avgränsad vore det ett plus.

Är det nån som är en jäkel på att planera som har några bra ideer för hur man ska disponera utrymmet?
    Jag har ritat upp massor med olika alternativ men behöver nog lite nya ögon. Det är ett plus om man inte behöver sprida vatten / avloppskrävande installationer runt varenda vägg.
    Det kommer bli svart/vit rutig golvmatta, ljus vägg och högst upp en grafisk bård i svart och vitt som golv/väggbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    badrum.JPG

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Om badkaret bara ska finnas i teorin skulle jag överväga att dela rummet i två. Badrum 1400*3500 utan fönster, tvättstuga 2000*3500 (och 100 mm vägg).

Badrummet får då dusch längst in, följt av toa och handfat på ena långsidan.

Tvättstugan får bänk med ho längst in, och maskinerna efter varandra längs långsidan, kanske upphöjda om ni gillar det (sämre arbetshöjd på bänken dock...).

Givet att nuvarande stammar är på väggen mitt emot dörren (gissning), behöver det dras fram avlopp till toa och handfat. Till tvättmaskin kan man väl eventuellt fuldra ovan golvet till gemensam brunn med hon.

Det hela bygger förstås på att ni kan/vill dela rummet och att dörrlösning går att ordna (eventuellt skulle tvättstugan kunna vara genomgångsrum), men givet omständigheterna skulle jag satsa på att dela upp det istället för att ha ett 12 kvm stort kombirum.

3. A
    Medlem Nivå 2
    Just nu finns det vatten in i rummet via vänster övre hörn. Avlopp där det är en markering på övre väggen. Avloppsstammen går sen ut mot fönstret till höger i bilden. Huset har torpargrund.
    Just nu finns det en dörr till ca 70 cm upp från nedre vänstra hörnet - den mynnar i det nygamla köket. Jag vill inte ha badrum utan fönster - hellre tvättstuga utan :)
    Har funderat på att använda höga, 37 cm djupa skåp som "mellanvägg" för att dela av lite Eventuellt ställa duschen med kortsida mot vägg m.fl. olika kreativa/knasiga lösningar ;)

4. J
    Medlem · Nivå 18
    Jag hade satt duschen längst upp till vänster (varför måtten 90x140?) och fortsatt ner längs med vänsterväggen med kommod och toalett närmst dörren. På andra sidan hade jag gjort en långbänk där man haft tvätt/tork. Någon ho hade jag inte satt in då man lika gärna kan blötlägga i handfatet de få gånger man nu behöver göra detta. Hade även satt upp överskåp på varje sida om fönstret för att maximera allt var förvaring heter. Med luckor så slipper man dessutom se det när det inte används, man vill ju gärna hålla badrum så "rena" som möjligt :)
    123.jpg

5. A
    Medlem Nivå 2
    Det var en helt ny lösning för mig - värd att fundera över. Duschmåtten kommer sig av att vi har en ångbastu/duschkabin med dom måtten som ska in i badrummet :)

6. A
    Medlem Nivå 2
    Jag har lekt med lösningar liknande denna - där man delar av med grunda skåp för att få tvättdelen lite för sig själv. Det blir inte så mycket plana ytor för tvätthantering förvisso - 80 cm brett.
    Handukshängarhyllorna till vänster ska demonstrera uppfällbara tvätthängare som kan fällas ned från väggen vid behov.
    Blir det för trångt mellan toa och handfat? Kommer jag hata hörnet längst ner till höger?
    Under fönstret sitter ett element så där kan jag inte ställa något.
    Som handfat kommer jag använda en köksho i vit eller svart komposit och sen en svart kökskran i gammaldags stil är tanken.
    badrum_tvätt.JPG

7. J
    Medlem · Nivå 18
    Jag tror den planlösningen kommer få rimmet att kännas mycket mindre än vad det egentligen är. Mycket golvyta i mitten som försvinner och det blir lite labyrint aktigt.

Vad är skälen till att radiatorn inte försvinner? Som jag tolkar det så ska ni renovera hela utrymmet, så varför inte lägga in golvvärme?

• Laddar…
  8. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Jag tror fortfarande på en mellanvägg. Som Jarlsgård skriver slösar du bort yta i mitten. Bifogad skiss (jag vet, rena Picasson) är för att visa en idé där du har duschen på samma ställe som i din skiss fast vriden 90 grader, handfat bredvid den på ny vägg och toa och badkar på fönsterväggen.

Tvättstugan kan du ha i princip som i din skiss, fast omkastat 180 grader eller allt längs B-väggen och torkstället på den nya väggen.

Missade elementet: Är det vattenburet? Om inte (och kanske oavsett) skulle jag ersätta det med ett oljefyllt bredvid dörren istället. Eller golvvärme som nämnts, men det kostar förstås på ett annat sätt.
    IMG_1276.JPG

Redigerat 25 jun 2017 19:53
  9. A
    Medlem Nivå 2
    Vi har ett tomt rum att börja med men det är en budgetrenovering - vi har inte möjlighet att lägga golvvärme istället för existerande radiator som är vattenburen. Det viktigaste är att få allt som kräver vatten/avlopp på bra ställen både praktiskt och för att slippa dra rör runt hela rummet.

Jag har fnulat på en planlösning inspirerad av Jarlsgårds lösning.
    Här står tvättmaskinen i övre vänstra hörnet. Sen tillkommer naturligtvis mer skåp och förvaring men det har jag inte placerat ut på bilden.
    Den här lösningen är mycket bättre när det gäller rördragning så toa och handfat kommer nästan säkert att hamna där dom är på den här bilden :)
    badrum_vänsterhörn.JPG

10. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Vad tror du om att byta plats på dusch och tvättmaskiner? Då får du en mer naturlig koppling mellan tvättmaskiner och den del där du har möjlighet att ha tvättkorgar och torkställningar (vilket jag antar att du tänkt till höger).

• Laddar…
  11. A
    Medlem Nivå 2
    Bra poäng men jag tror jag gillar den här lösningen faktiskt. Tvättkorgar använder jag inte, 60 skåpet bredvid tvättmaskinen kommer rymma tvätten. Så hade jag i mitt förra badrum/tvättstuga - jättesmidigt. Tre korgar i skåpet bara, en för mörk, en för mellan och en för vittvätt. Sorterat och klart (Y)
    Och vill man kan man hänga ett snyggt draperi så tvättmaskinen inte syns :)

12. B
    Medlem · Nivå 23
    Man brukar vilja ha tvättmaskinen, torktumlaren och tvättlinor (motsv.) direkt bredvid varandra så man inte behöver bära omkring blöt tvätt. Jättepraktiskt när man kan slänga tvätt direkt från tvättmaskinen till tumlaren.

Tänk på att en tvättmaskin tar upp lite mer än bara 60x60 cm för det går åt lite utrymme för anslutningarna och lite rörelsemån också.

Det är väl inte själva tvättmaskinen som man vill dölja utan i så fall den hängande tvätten.

13. A
    Medlem Nivå 1
    Hur blev det till slut? Vi står inför ungefär samma fråga...

14. A
    Medlem Nivå 2
    Tvättmaskin/torktumlare högst upp i vänster hörn, bredvid dem står två köksskåp med lådor, ett 60 och ett 40 som används för tvättsortering.
    Högst upp till höger duschkabin.
    Bredvid handfatet står en expedithylla 4x4 som avdelare mot tvättdelen, den rymmer även en massa förvaring.
    I nedre högra hörnet står en garderob och det långa är en hemnes-byrå.
    Vi trivs väldigt bra med den här lösningen ::giggle:
    upload_2020-1-6_22-58-52.png