jag funderar på att sätta in dusch om man har en gäst-toa i en (modern) bostadsrättslägenhet som nu enbart har toalett och handfat. Det finns plats över för ett på cirka 80*80cm eller så. Givetvis skulle jag anlita yrkesfolk som är kvalificerade för sånt jobb. Jag har ett par frågor kring detta:

Är det något som kräver tillstånd av BRF? (en modern lägenhet (2012) har väl fuktsäkrat osv även i en gäst-toalett antar jag). ?

Ev. vill jag flytta toaletten en aning för att få bättre plats, ej nödvändigt, det kanske gör att det blir svårare att få OK för det?

Ungefär hur skulle man ordna med vattnet till/från duschen?

Tacksam för svar
/G

M mrGrinder skrev:
jag funderar på att sätta in dusch om man har en gäst-toa i en (modern) bostadsrättslägenhet som nu enbart har toalett och handfat. Det finns plats över för ett på cirka 80*80cm eller så. Givetvis skulle jag anlita yrkesfolk som är kvalificerade för sånt jobb. Jag har ett par frågor kring detta:

Är det något som kräver tillstånd av BRF? (en modern lägenhet (2012) har väl fuktsäkrat osv även i en gäst-toalett antar jag). ?

Ev. vill jag flytta toaletten en aning för att få bättre plats, ej nödvändigt, det kanske gör att det blir svårare att få OK för det?

Ungefär hur skulle man ordna med vattnet till/från duschen?

Tacksam för svar
/G
Hej,
Det är inte säkert att det finns tätskiktet på väggarna på toaletten då kravet för en toalett är att det ska vara tätskikt på golv samt 100mm uppvik på vägg.

Hur ser det ut med golvbrunn, har du det så du blir av med vattnet från den tilltänkta duschen?

Hur mycket vill du flytta toalettstolen? Handlar det om ett par cm eller dm? Det finns risk att du behöver bila upp golvet och dra om avloppet om du vill flytta toalettstolen vilket kanske är ett större jobb än du tänkt?

Vatten till duschen får du dra utanpåliggande från handfatet där du har kall/varmvatten men har du ingen golvbrunn i rummet blir det svårt.

Edit: stavfel

Börja med att höra med föreningen, som vet vilken standard som finns och om det är lämpligt att sätta in dusch

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.