Första inlägget ! Jag har precis köpt ett gammalt hus som i princip behöver göras allt med och ska nu börja med badrummet.
Min fråga är hur jag ska tänka angående vattenrören här ?
Det är betongväggar runt om och som ni ser på bilderna sticker de gamla men fungerande vattenrören redan ut från betongväggen. Jag skulle vilja bygga på minimalt för att spara yta och funderar därför på att endast regla upp väggarna med 28 mm "bräda" för att sätta 15 mm plywood på och därefter tät- och ytskikt. Men hur går det med vattenrören då ? Jag tänker mig att för duschen (rören närmast fönstret) så låter jag vattenrören gå rakt ut genom väggen strax ovanför golvet för att sedan koppla på silvriga rör och dra uppåt utanpå väggen fram till duschblandaren. Och i princip samma sak med rören till handfatet, låta dem gå rakt ut genom väggen för att sedan koppla in i blandaren med nåt snyggare än prisolrören. Vad tror ni ? Tänker jag rätt och kan det funka ?
Det är betongväggar runt om och som ni ser på bilderna sticker de gamla men fungerande vattenrören redan ut från betongväggen. Jag skulle vilja bygga på minimalt för att spara yta och funderar därför på att endast regla upp väggarna med 28 mm "bräda" för att sätta 15 mm plywood på och därefter tät- och ytskikt. Men hur går det med vattenrören då ? Jag tänker mig att för duschen (rören närmast fönstret) så låter jag vattenrören gå rakt ut genom väggen strax ovanför golvet för att sedan koppla på silvriga rör och dra uppåt utanpå väggen fram till duschblandaren. Och i princip samma sak med rören till handfatet, låta dem gå rakt ut genom väggen för att sedan koppla in i blandaren med nåt snyggare än prisolrören. Vad tror ni ? Tänker jag rätt och kan det funka ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Om jag kommer ihåg rätt får det inte finnas några rörgenomföringar i duschen utan vattenrören måste antingen kommer ut precis bakom blandaren eller utanför duschen och gå med utanpåliggande rör till duschen. Däremot går det bra att göra som du tänkt med handfatets rör. Läs på om Säkert vatten.
Nej, det kommer inte att gå.S stepthehep skrev:Första inlägget ! Jag har precis köpt ett gammalt hus som i princip behöver göras allt med och ska nu börja med badrummet.
Möjligtvis att det går att få tvättställ och Wc stol.
Om då låter prisolrören vara kvar där de är, för att sedan sätta övergång till förkromade rör.
(Som jag antar du menade med "silvriga rör")
I duschen blir det svårare .
Antingen ska utanpåliggande rör komma ovanifrån.
Eller dolda rör, rätt in i blandaren.
Vilket inte inte är möjligt i detta fall.
Går det inte att fräsa spår för slang?
Hur ser det ut där rören kommer ifrån?
Går det att dra slang istället?
Minsta möjliga djup på regel för slang är 45 mm.
Samt att du behöver en gipsskiva utanpå 15mm plyfa.
Så 15 mm är helt rätt. Då den anses som massiv konstruktion.
Tack för tipsen, men jag är redan klar
Blev 28 mm reglar, 15 mm plywood samt gipsskiva med tätskikt och kakel utanpå. Förkromade rör drogs längst med golvet till handfat samt duschblandaren som anslöts med rören underifrån.
Klicka här för att svara