Har köpt hus och ska byta ut toaletten men fattar inte vad det är för nån toalett jag ska beställa eftersom det inte finns nått avlopp nertill? :rofl:

• Golvstående toalettstol utan synligt avloppsrör och synliga vattenanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad toalett utan synligt avlopp i ett renoveringsbehovande badrum.
    Skapa konto
  • Toalett fastmonterad på vägg utan synligt avloppsrör, med vattenledningsrör i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Toalettens sida med synliga rörledningar och inget avlopp nertill, paket toalettpapper på golvet.
    Skapa konto
Stämmer att den är vägghängd. Enklast är om du monterar bort den för att mäta hålbild för avlopp och väggfäste och sen är det bara att leta upp en som passar. Måttet är ganska standardiserade och det finns bra med justermån så det brukar gå ganska enkelt att hitta en ersättningsstol.

A anojak skrev:
Stämmer att den är vägghängd. Enklast är om du monterar bort den för att mäta hålbild för avlopp och väggfäste och sen är det bara att leta upp en som passar. Måttet är ganska standardiserade och det finns bra med justermån så det brukar gå ganska enkelt att hitta en ersättningsstol.
Ja det var inte lätt att mäta hålen för bultarna men fick till 28 cm :thinking:

Tror c/c måttet 280mm är för stort, bör ligga på 230 - 180mm.
Titta på ritningsmåtten på den stol jag länkade till, tror den bör passa.

Mari91 Mari91 skrev:
[länk]

Funkar denna tro?
Kan ju inte garantera det såklart, men chansen är stor ja.
Är ju oftast samma std på gamla som nya stolar, så skulle bli mkt förvånad om det inte skulle passa.
Men som sagts ovan, koppla bort den gamla och mät innan du beställer.

jag tror att det finns (minst) två standarder för cc avståndet för bultarna. Iallafall på de två fixturer vi har monterat i huset så fanns det två alternativa hål för bultarna.

Men det finns fler mått som är kritiska här. För det första så är din stol monterad väldigt lågt, har aldrig sett en WC stol monterad så lågt. Därför bör du kontrollera måttet mellan underkant och bultar. Har du otur så får du en stol som tar i golvet.

Sedan gäller det att få rätt placering av avloppet i förhållande till bultarna. Jag vet inte om det finns mer än en standard för det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.