3 602 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Flexibel budgetrenovering som kan "uppgraderas" i framtiden?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 218 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 218 inlägg
Ett rosa skikt i ett badrum förekom i någon tråd under hösten och då var det flera som kände igen det som ett rollat tätskikt från några år efter 2000 (då det badrummet hade byggts).
Får nog backa lite när det gäller golvbrunnen eftersom GVK skriver att när det gäller plastmatta så fick man även 2006 behålla den gamla brunnen under vissa förutsättningar: https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar
Får nog backa lite när det gäller golvbrunnen eftersom GVK skriver att när det gäller plastmatta så fick man även 2006 behålla den gamla brunnen under vissa förutsättningar: https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar
Men då har man skjutit över ansvaret på bostadsrättsinnehavaren.BirgitS skrev:
Generellt är föreningen ansvarig för avloppet och det inkluderar golvbrunnen, bostadsrättsinnehavaren är skyldig att sköta vattenlåsen, hålla dem rena m.m.
HSB har det där rätt tydligt, när man renoverar så står förening för avloppet och det inkluderar golvbrunnen vilket är bra du görs allt på samma sätt i alla bostäder.
Redigerat:
Det verkar som den tidigare ägaren redan målat själv eftersom de även hade målat den utanpåliggande kabeln i samma färg (därför hade den fastnat och var svår att få bort utan att få med små tapetbitar), så det finns risk att tapeterna skadas ännu mer eller släpper i samband med målningen. Misstänker att badrummet renoverades fackmässigt med vita väggar för c:a 20 år sedan men sen har kabeln och färgen tillkommit senare och skulle inte anses fackmässigt installerade.5 50thomas skrev:
Men om man nu skulle byta tapeter enligt nuvarande branschregler och sen om några år bestämmer sig för att sälja och vill renovera i samband med det, då har jag förstått att en GVK-legitimerad golvläggare lär insistera att även tapeterna behöver bytas eftersom han inte kan försäkra sig om att de nya tapeterna/väggmattorna är godkända (även om det bara var 2 år sedan de nya tapeterna/väggmattorna installerades). Så teroretiskt går det att renovera väggarna separat och sen "bara" byta golv och golvbrunn senare men lär inte bli godkänt? Rätta mig om jag har fel.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden