Börjar så smått bli klar med badrumsrenoveringen och nästa projekt att ta tag i blir gästtoaletten på nedervåningen, har några funderingar jag skulle vilja lyfta här...

Idag sitter det våtrumsmatta och planen är att måla golv och väggar upptill, och sedan halvkakla och sätta någon passande bröstlist. Funderar på att sätta vanlig bröstlist/panellist i trä istället för kakellist. Eller är det en dum idé? Känns som man borde kunna få till det snyggt till en bråkdel av priset för kakellist.

Övriga funderingar jag har är:

1, finns det något smart knep för att få bort gamla borrhål utan att det syns igenom färgen? Vilket spackel bör jag lägga igen med?

2, hur gör man ner mot golvet en sånhär gång, kaklar man hela vägen ner mot golvet och avslutar med en fog eller brukar man sätta någon form av golvsockel?

3, i och med renoveringen så ska jag förutom rörbyten även byta dörrkarm och dörrfoder (det som sitter där idag är plast, troligtvis 70-tal). Då är funderingen hur jag ska göra med mattan som idag är uppvikt mot tröskeln. Ska jag försöka bryta lös den lite försiktigt och fästa den likadant mot nya tröskeln? Eller kan man skära bort den uppvikta kanten och låta den nya tröskeln gå in lite längre i rummet?

• Vägg med våtrumsmatta och synliga borrhål som ska renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av badrum med tvättställ, spegel och toalett, inredd med våtrumsmatta.
    Skapa konto
  • Golv med våtrumsmatta i anslutning till en dörrtröskel och svarta klinkerplattor.
    Skapa konto
Trälist funkar utmärkt på en gästtoalett.
Vad gäller hålen är det svårt att få det helt osynligt, men om man först med hjälp av en pryl eller liknande spetsigt verktyg trycker in mattans katter i hålet så att de inte buktar ut, sedan sprutar i rätt sorts fogmassa och slätar till med fingret (använd gärna plasthandskar) så blir det rätt bra.

Nedtill avslutar man helt enkelt kaklet ett par centimeter från golvet utan att sätta list eller fog. Mattan ska gå upp mot tröskeln som den gör idag. Antingen om du passar in den nya tröskeln exakt eller låter gamla tröskeln sitta kvar och bara byter resten av karmen.

Bifogar bilder från dotterns badrumsrenovering. Har inte varit jättenoga med att få hålen osynliga, bara täta, då vi planerar en riktig renovering om ett par år, förra renoveringen är gjord 1990 i samband med stambyte. Den här gången var det viktigast att få badrummet acceptabelt innan studierna.

Före:
VykZfQqkcWsIoovEMsj7t1AHnSPlHRZevYL8DGJGNP0Zf2bLFpXDy8jsbOmbMynpCcpEAacYGzUxBu0Atu7073YBGtjRIPvPuM_j3Pllq9zKJt6qfyDqs7gCHPuqXYiNA92prqs3EI3aqm535ZnR4ZqoFdZH4j13_wYTGT-8C8uWFSY63a66CIRjLkGiITK2xZJsUJBVxpZA6xOyHi2frHMxq766Ca2fPnZzEwyado6LbjR0cJwseU3NNZnBPW5Rn9lNr1KDpeGkPEe-jn-3ef0u9a0p5avAT5DdfG3OFaLRmHNnrhdAF5LlJXh-3B492E1s8khwKgujPSv5tZAOQY8adii1IqpVDMQusviBJ8WvYJvf9dScYpkhqE0yDVan7EyXMqSsZx09uwXo82Twx0Z9J5aW0R0-TOp0bTLFLTr1HHkHH5uQBChupY_mMiFgOakZFsl2bx37qnhk89sQteJQ9VJlmI7B3hZuEK8RJfaG13GiD0cmW940_AB-NSUauRxHHNKL0oH3hsR147AgrCCTm7MZyxZRIX7dwg66ZoLVO9m-O1wfUTiZHds73TUkWTNsir4L4OdNEcL87Vl_VH7ocVTv7u8XuT0w4a9j5P3jHdQPVJd3V32iWP8R3caWgek5isLhIX-6x1ru8TmIXGh16pU-lQDB70hftu683ItAjQ8nTlOCndXs=w663-h883-no

Efter:
EjAH46x3wow9HbaxVmO9KoS847u1iaG1rF4s8TFnrDOOxgB1vmahkald6rv-qkQN1_OmE-brJ9Bu1tiQGcNQ66Tt4m2g3e2Axaa_oiMAFzjGyF_GOyTRoAKQTmwCn1DbnSk_5RLXQh6YNIVArIEmNzTMImMW_fSHq9FkLExRsVzv17ZE8w5uqQ_FrEpnsxwGnGcy8GOzDe2pfHGEK3AAgc8OuVK4q0MBRI_rSWtVwuMUJfgjgQA7gojDp6uQclRB7sOnXDAHkeOc4xZIeqFrxdfH7pvzgHsRuj7jnDD2YhWKqzgEqh4V2WZZmEStEV4MihkXqzL3IIdsGgMYDlleouve3svP6WGTvnY3QQ7k-8U8jlDMu6U4sRMZrUwTr0jgzKRZ3CpQnrVVceMQkp4Jv_UPgEfBZQVeJp08sCf_nlx1gdlHAUhdF-A4yRBKxl9SkVRblOV-gol0URrZVmGOLxfAIWPXlTHinxmNvp_4TWq2V-aCi9Ukxjr8te8Ny_8Pj7e6DGN_LNfHALbmFq4NhRLFYj0zJ40YCVqnA-3o_KpE16ktk9IhhiQ_EJuUuifXDEYmisMp4SRG2KcrwjxX_aFhL4ZwjfWIdeHZ5LAVCrEF9X079erosTCfey71W05htLoxS5B-hdNkpbNsQOgWxhNyYu6wX_HXbSf3aFde_xKf3XpaHSTUKZJ_=w663-h883-no

-TkxuOLwDoyWAsTi-VJ4O6wG_yZ9WDZ4OMD8vXABE72aurC9CDye8OWP1dG8IC85opAjZYiGuNlED0CBfN-WdLBp6jVDwwOoePnTByUDoslowwwOQDctIcsutL5A_B5jIHs0tO1nDi7MSZ7UrN0GiE-loEFWbIw1hFwTTHh4XEdgiprOf1LlyO-hQisnYaDGdKxllLRZBByan3hr4WrIvdV6yZFESJN7FZOdWTZH0kNf6yJcp-d5nTKZeWhQyQb89fHIjp-RSp1xSpogXIK5MduBks0eyYnFvTGLcIXzYuhf1u-ZLY3UX4C4e2vFa3mDycjLyCxfh0I7d6u3wmXg5yWXN1Z99Iyi9e5I_fLeurADMwuV87XnNaJmM67xmtbCuZEqpD5X7v_nDe4RHQPdpRI48sUA2gGYZEYPfFBG0aocKoF6QFh-Cw2gRkuhmWaG7qgGrErwr_xhsuB5vdE4qT2Gn9aJzDjDkBDdt4jnWURRaGy1y5YWJUb1eR1ufD7nF8ca4V1072KjSGHpvFMxO85O3Mft_AmCzhi7CLl0MrDy7zrobd7BZdC7cO-ugajqLUwJAeUCG-pzLJh3yD6M2_C5ukKJag1MI2i12OgnYG-w35CzaQ5D3I3bT4vG_Sccu2SnPjupihO8Jm_AM8urDvOLpSJ1oHfU0gKpsmwlCcUVxCFqHO5Yt6-V=w663-h883-no

TvocsvxycBhDQiVGYNTx09s5wk4dwiG479M15a7Dz3XVnf6hvOn9DaXem0M2ePVHpoOWsPq5r3ABHFZZe5TQ2c3WjuoRR6yGFKTeP7jiwDKHv2QUtXm3rDFPVq256b-TDuKrqqOykoGCRlqPMLKtSlfHdREgIEgBfzUEaDN4GM-d2X4X87JZIkErS9xouWvbf7CCJ4hvgt2F9IB1n6m5nz-E6u1Fb5kSSqAlRzujBn6QfZhjd5ii7dCQcIYz-BaY68_ifzbQjfqwT-RRQvOL6yZ-5pGBDAuGsQ0Ti52WJ4hUm6oROVdBJwA3-aIXvGk2Z0qgB1K_ALJ3U9bVbvZUqb-T9BEFaYV7ONOeiTvjxV_plN5-PKt4R1sAJ8CDb0w6t5-2C0wKRwOl85Cz7xR3V3cvJoCdooz8bKJFkm9ooTwReBrLV8omlpfrdezIg-mwgGa0RJAmdHBfUuOIIhN1OZKAIo5dTDCpjtmP27vekCpCLUIt5ayvqybKeThrobezCwvPxteBXzL8rXXiYT0Xv4axDBe8rj3SDgsOPNFMMVUpySP0UpBFi3tSu5td20ZHByLATJAMp20xI-2dpEkd9hBu8mYDeFnPqjHXAo54F3bXcvKeVAyejhDuf8sCm-yHUcfVns1x3o5tvq2nyNoVqeNrqqoeIbErqJfe40pJgTDSXXOour4fCaGM=w663-h883-no

Våtrumsmatta på vägg är ju egentligen överkurs när det vara är en toalett och inget duschrum. Ni skulle kunna överväga att riva bort mattan på väggarna, spackla och/eller sätta duk/väv och sen måla

BirgitS
E Elversson skrev:
Då är funderingen hur jag ska göra med mattan som idag är uppvikt mot tröskeln. Ska jag försöka bryta lös den lite försiktigt och fästa den likadant mot nya tröskeln?
Jag rekommenderar att du byter ut mattan så att du får något som garanterat håller tätt så det inte blir problem med försäkringen den dag det börjar läcka i någon rörskarv eller rengöringsvatten läcker genom mattan. Plastmattor håller inte i evigheter utan försäkringsbolagen brukar anse att deras tekniska livslängd är 20 år.

Dörrfodren ska inte gå ända ner i golvet så att de inte blir utsatta för rengöringsvatten och riskerar bli fuktskadade.

@Anna_H
Rekommenderar din dotter att flytta upp duschstången lite, för när draperiet ligger så mycket mot golvet är det stor risk för mögel på draperiets nedersta cm, det torkar upp dåligt och samlas hud/tvål där (egen erfarenhet).

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för svaren. Kanske ska överväga att byta mattan på golvet med då. Då slipper man oroa sig för att färgen ska släppa iallafall.

Det är ju som synes en minimal toalett, 2m² kanske? Vad tror ni det skulle landa på om man byter matta på golvet? Lejer en mattläggare till det, så gör man väggarna själv.

BirgitS
Prisnivån varierar över landet, men ta inte den billigaste utan ta en med bra referenser för det finns bilder i forumet där mattläggare har gjort hörn som ser fruktansvärda ut.

Fått in ett par offerter nu. Ca 3000kr kommer mattläggningen landa på, så det känns värt.

Hur högt brukar man kakla när man gör halvkaklat? Finns det någon standard/”oskriven regel” eller är det en smaksak?

BirgitS
Det är nog en smaksak och sen är det ju praktiskt om det blir ett helt antal kakelplattor. Kaklet bör väl gå minst 40 cm ovanför handfatet så att det fungerar bra som stänkskydd. Ofta ser det ju bra ut om man kan hitta någon mer eller mindre naturlig anledning till att kaklet avslutas, t.ex. kakla upp till spegeln.

Nu sitter nytt gips på väggarna och ny matta lagd på golvet. Ska lägga på primer och måla dom närmsta dagarna sen ska kaklet upp... jag har fått tips att spackla ut kanten på mattan för att slippa få så skarp kant under kaklet. Vilken typ av spackel rekommenderar ni där?

BirgitS
Spackel ska vara avsett för våtrum och val av ytskikt. Vid kakel och klinker ska i regel ett cementbaserat spackel användas. Organiskt bunden spackelmassa ska inte användas.
https://www.gvk.se/branschregler/vagg/
Gäller egentligen när det är tätskikt på väggen men är väl ett bra val även i andra fall.

E Elversson skrev:
Nu sitter nytt gips på väggarna och ny matta lagd på golvet. Ska lägga på primer och måla dom närmsta dagarna sen ska kaklet upp... jag har fått tips att spackla ut kanten på mattan för att slippa få så skarp kant under kaklet. Vilken typ av spackel rekommenderar ni där?
Men så mycket nivåskillnad är det väl inte? Förstår att man spacklar bort kanten om man ska sätta matta även på vägg eller om man ska sätta väv och måla över kanten. I ditt fall ska du bara överlappa lite med kakel va? I så fall går det nog fint att lösa med kakelfixet

S Stuff skrev:
Men så mycket nivåskillnad är det väl inte? Förstår att man spacklar bort kanten om man ska sätta matta även på vägg eller om man ska sätta väv och måla över kanten. I ditt fall ska du bara överlappa lite med kakel va? I så fall går det nog fint att lösa med kakelfixet
Nej det är ju bara mattkanten och lite förhöjning pga spacklet som mattläggarn la på innan han la mattan, så det är ju som sagt ingen större nivåskillnad. Men det var mattläggarn själv som sa att dom ofta brukar vilja spackla ut kanten innan dom satte kakel, så jag antog att det var en vedertagen metod.

Såhär blev det. Tack för alla tips och råd! Jag blev skapligt nöjd. Helheten blev bra men jag är inte helt hundra nöjd med kaklingen... tar med mig erfarenheterna så blir det nog riktigt bra nästa gång jag kaklar.

• Renoverat badrum med vita kakelväggar, handfat och spegel med inbyggd belysning.
    Skapa konto
  • Renoverat badrum med vita kakelväggar, handfat, toalett och grått golv, reflektion av en ljusring speglas i spegel.
    Skapa konto
  • Gilla
Peter4321 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.