7 870 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Montera ikea godmorgon och lillången?
Hejsan,
Bestämde mig i helgen att byta ut handfatet och badrumsskåpet i badrummet. Blev en tur till Ikea och kom hem med en godmorgon kommod 60cm och lillången skåp.
Det var dock inga skruvar för väggfäste med i kartongerna (eftersom de inte kan ha en skruv för alla typer av väggar... ) så nu måste jag fixa det själv. Det väggmonterade handfatet som satt uppe förut hade 6st 5*60mm försänkta skruvar men jag kan inte använda dem till de nya möblerna då det krävs platta huvuden enligt instruktionerna.
Att hitta skruvar av den storleken och med platta huvuden är inte det lättaste... Krävs det verkligen så stora skruv eller hur ska jag tänka när jag ska hänga upp ~25-30kg i ett kaklat badrum på lättbetong?
Mvh
Bestämde mig i helgen att byta ut handfatet och badrumsskåpet i badrummet. Blev en tur till Ikea och kom hem med en godmorgon kommod 60cm och lillången skåp.
Det var dock inga skruvar för väggfäste med i kartongerna (eftersom de inte kan ha en skruv för alla typer av väggar... ) så nu måste jag fixa det själv. Det väggmonterade handfatet som satt uppe förut hade 6st 5*60mm försänkta skruvar men jag kan inte använda dem till de nya möblerna då det krävs platta huvuden enligt instruktionerna.
Att hitta skruvar av den storleken och med platta huvuden är inte det lättaste... Krävs det verkligen så stora skruv eller hur ska jag tänka när jag ska hänga upp ~25-30kg i ett kaklat badrum på lättbetong?
Mvh
Du kan nog använda samma skruv bara skallarna är tillräckligt stora. I ett badrum brukar man ju dock använda VVS skruv. Finns i liknande dimension. Annars finns kullrig 5x60 på valfritt byggvaruhus. Är det lättbetong bör du kanske använda skruv avsedd för det. Alternativt plugg avsett för lättbetong och skruven ovan.
Produkter som diskuteras: "VVS skruv"
VVS-skruv
En VVS-skruv är en skruv som används inom VVS (värme, ventilation och sanitet) för att fästa rör och andra VVS-komponenter. Dessa skruvar är vanligtvis tillverkade av rostfritt stål eller annat korrosionsbeständigt material för att tåla
Läs mer
Har varit på bauhaus och kollat, de har tyvärr inga kullriga i den storleken som är rostfria. Lite det som är problemet, har tre kriterier och kan hitta skriv som fyller upp två men inte alla tre...
1.storlek (om det är viktigt att de är så stora?)
2.kullriga
3.rostfria
Några bra ställen i Västra Stockholm (typ vällingby) att besöka, som man kan nå hyfsat enkelt kommunalt?
1.storlek (om det är viktigt att de är så stora?)
2.kullriga
3.rostfria
Några bra ställen i Västra Stockholm (typ vällingby) att besöka, som man kan nå hyfsat enkelt kommunalt?
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Varför vill du ha rostfri skruv? Även om det kan bli fuktigt i ett badrum går det bra med vanlig förzinkad skruv. Skulle till och med vilja avråda från rostfri skruv då det finns en risk för galvaniskkorrosion mellan en rostfri skruv och upphängning beslaget som är i förzinkat stål.
Hmm, jag trodde det var det man skulle ha i badrum... Rostfritt eller vvs-skruv. När jag har försökt googla det hela så är det dem skruvarna som det pratas om. Har aldrig byggt i badrum så försöker läsa mig till så mycket som möjligt.
Mvh
Mvh
Rostfritt behöver du inte bry dig om, elförzinkat duger bra i ett badrum.
Ditt problem är snarare lättbetong ...
Ifall kaklet sitter riktigt bra så kan ju skruv i plugg som främst tar stöd mot fix och kakelplattor räcka.
Men annars blir det att hitta något bra infästningselement för lättbetong.
Ditt problem är snarare lättbetong ...
Ifall kaklet sitter riktigt bra så kan ju skruv i plugg som främst tar stöd mot fix och kakelplattor räcka.
Men annars blir det att hitta något bra infästningselement för lättbetong.
Alright, men vad är grejen med vvs-skruvar då? Är det om man ska montera nåt typ i duschen?
De skruvar som satt uppe förut satt med plugg och det handfatet satt stabilt, så tänkte köra på samma sätt. Men hur tänker man med längd/diameter på skruven?
Mvh
De skruvar som satt uppe förut satt med plugg och det handfatet satt stabilt, så tänkte köra på samma sätt. Men hur tänker man med längd/diameter på skruven?
Mvh
Hmm, lättbetong är ett jobbigt material.
Jag har mest erfarenhet av lättare infästningar, jag sätter inte upp handfat utan kablar och strömbrytare typ ...

Jag menade alltså spegelskåp och sånt som inte blöts ner med regelbundenhet.
Elförzinkat är riskfyllt i duschhörnet etc ...
Jag tycker jag skrev slarvigt där ...
Jag har mest erfarenhet av lättare infästningar, jag sätter inte upp handfat utan kablar och strömbrytare typ ...
Och jag ser att jag skrev "Rostfritt behöver du inte bry dig om, elförzinkat duger bra i ett badrum.", vilket inte var så bra skrivet.R Razielim skrev:
Jag menade alltså spegelskåp och sånt som inte blöts ner med regelbundenhet.
Elförzinkat är riskfyllt i duschhörnet etc ...
Jag tycker jag skrev slarvigt där ...
Jag hade kört lättbetongplugg och kullrig träskruv, alt. Lättbetongskruv rakt in, så lång som väggen är tjock minus 2 cm. Lättbetongpluggar är i regel stora och ofta trekantiga.
https://www.bauhaus.se/lattbetongplugg-12x60-4
https://www.bauhaus.se/lattbetongskruv-8-0x120mm-8st-fp
https://www.bauhaus.se/lattbetongplugg-12x60-4
https://www.bauhaus.se/lattbetongskruv-8-0x120mm-8st-fp
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Om du sätter skåpen/handfat med silicon så behöver bara skruvarna hålla skåpet tills silikonet härdat. Dom hjälper självklart till mot framtida skjuvning också.
Med det sagt, applicera silicon mellan vägg och skåp/handfat och dra sen fast lättbetongskruv eller VVSskruv löst, överdra inte så du drar sönder materialet i väggen. Plugg behövs normalt sett inte.
Med det sagt, applicera silicon mellan vägg och skåp/handfat och dra sen fast lättbetongskruv eller VVSskruv löst, överdra inte så du drar sönder materialet i väggen. Plugg behövs normalt sett inte.
Redigerat:
Klicka här för att svara