Hej,
Vid renovering av badrum i sommarstuga fick vi information av hantverkaren att våtrumsmattan skulle placeras horisontellt för att reducera antalet skarvar. När jag kolla på utfört arbete i går upptäckte jag 4 (!) jättefula skarvar - en farligt nära hörnet där duschen är placerad. När jag kontaktade hantverkaren så sa han att dom hade utfört jobbet enligt konstens alla regler. Värt att nämna är att duschrummet har en golvyta på ca 2,5 m2 och en väggyta på ca 10-12 m2. För mig är det uppenbart att han har velat undvika spill och därför skarvat så många gånger. En av skarvarna går dessutom inte ihop utan glipar! Kan man som hantverkare göra tvärtom mot vad man kom överrens om? Vad har jag för rättigheter eller möjligheter i detta fallet? Blir otroligt glad för era råd och rekommendationer!
Tusen tack,
Charlotte

Har du några bilder så är det lättare att komma med synpunkter.

Idag arbetar man väl uteslutande med H-metoden (jag tror att det är det rätta namnet men rätta mig gärna) där man har en enda rulle med väggmatta som man rullar ut horisontellt och därför endast få en enda skarv. Normalt sätter man den skarven vid dörren. Då den inte går att rulla ut en så stor rulle dikt an mot taket sätter man efteråt en bård upptill med ett ganska rejält överlapp för att det inte ska kunna tränga in fukt i skarven.

På din beskrivning låter det som att de inte alls har använt H-metoden utan att de har satt upp våder ungefär så som man gör med en vanlig tapet. Stämmer det? I sådana fall låter det mycket suspekt. Betala ingenting nu utan håll inne alla pengar tills de har gjort ett korrekt arbete enligt regelverken.

En sista fråga. Är hantverkarna behöriga enligt GVK?

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Hej Janus82 och tack för ditt svar! Jag ska försöka ladda upp lite bilder för din referens. Hantverkaren ska vara behörig enligt GVK. Jag kommer att hålla in på betalningen men vill veta om jag kan kräva att man gör om jobbet - och gör det korrekt denna gången?

Här kommer lite bilder. Bildkvaliteten är inte den bästa, men hoppas det syns i alla fall.

Dubbel eluttag på vit vägg med synlig spricka intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit vägg och tak möts med synlig spricka vid trälist längs en dörrkarm.
Skapa konto

En suddig bild av en vit vägg med en synlig skarv och en eluttag på ena sidan.
Skapa konto

Vitmålat träväggsutslag vid tak med spricka ovanför dörrkarm.
Skapa konto

Har hantverkaren sagt att mattan ska rullas ut horisontellt så ska det göras så också.

Jag hade reklamerat.

Blir det verkligen en bra montering med horisontellt?, det kommer krävas fler bitar och matten måste svetsas horisontellt Med skarv i 90 graders hörn.
Bilden du visar är väl vertikal montering?

Redigerat:
Andy78 skrev:
Blir det verkligen en bra montering med horisontellt?, det kommer krävas fler bitar och matten måste svetsas horisontellt Med skarv i 90 graders hörn.
Bilden du visar är väl vertikal montering?
När man sätter en matta horisontellt så får man inga skarvar alls. Man har en enda rulle som räcker runt hela rummet.
Eller tänker du kanske på bården? Eftersom man inte kan täcka väggarna ända upp till taket när man sätter mattan horisontellt så sätter man dit en bård efteråt. Den bården har dock ett överlapp på den andra väggmattan på typ 10-20 cm. Så med det stora överlappen sammantaget med att bården sitter på drygt 2 meters höjd gör att det inte är någon risk för läckage i den skarven.

Det är helt oacceptabelt.

Hantverkaren har inte bara gjort tvärt om som ni kom överens om, han har gjort tvärt emot all praxis. Det ska vara exakt EN skarv i hela rummet, en av dem som är vid dörren.

Tyvärr så måste du ta strid och underkänna hela arbetet. Det är bara för dem att ta ner den felaktigt uppsatta mattan och sätta upp en ny.

Betala inte ett öre förrän det är klart. I värsta fall får du ta in en annan firma som gör om. Men det kommer att bli dyrare, eftersom de först måste riva väck den befintliga mattan.

Be om behörighetshandling/leg på den hantverkare som sätter mattan, har för mig att firman och själva utförande hantverkaren måste vara behörig. Gäller iaf för tätskikt.

Janus82 skrev:
När man sätter en matta horisontellt så får man inga skarvar alls. Man har en enda rulle som räcker runt hela rummet.
Eller tänker du kanske på bården? Eftersom man inte kan täcka väggarna ända upp till taket när man sätter mattan horisontellt så sätter man dit en bård efteråt. Den bården har dock ett överlapp på den andra väggmattan på typ 10-20 cm. Så med det stora överlappen sammantaget med att bården sitter på drygt 2 meters höjd gör att det inte är någon risk för läckage i den skarven.
Ja det har du rätt i man använder ju förståss en hel bit som täcker golv till tak och sedan lägger runt, var lite fokuserad på bilderna, man verkar ha använt en smalare matte och därav satt den vertikalt.

Tack alla!!

Hantverkaren bekräftade att mattan skulle placeras horistontellt för att endast få EN skarv. Han sa även att det troligen skulle innebära en del materialspill för deras del, men att det var så det skulle göras. Jag har bokat möte med huvudentreprenören, som är den som bokat in berörd firma att utföra arbetet då dom saknade behörighet, och kommer att visa hur dåligt arbetet är utfört.

Jag ger mig aldrig i denna fråga och kommer inte att betala för arbetet innan mattan är borttagen och ersatt med ny!

Charlotte Emanuelsson skrev:
Tack alla!!

Hantverkaren bekräftade att mattan skulle placeras horistontellt för att endast få EN skarv. Han sa även att det troligen skulle innebära en del materialspill för deras del, men att det var så det skulle göras. Jag har bokat möte med huvudentreprenören, som är den som bokat in berörd firma att utföra arbetet då dom saknade behörighet, och kommer att visa hur dåligt arbetet är utfört.

Jag ger mig aldrig i denna fråga och kommer inte att betala för arbetet innan mattan är borttagen och ersatt med ny!
Min badrumsleverantör (Kakelhuset Karlskrona) har gjort likadant. Jag har påpekat detta men de tyckte det var OK. De var t o m så dåliga att de har lagt en vertikal skarv (som dessutom glipar) i duschutrymmet.
Jag orkade inte ha den otrevlige mattläggaren ha kvar i huset så jag får anlita någpn annan firma att göra om. Skittråkigt!

Det där materialspillet dom får vid tex dörren får du som kund betala eftersom man köper mattan hel bredd per löpmeter.
Så även om dom behöver skära bort en bit längs hela längden pga låg takhöjd så blir det ändå kunden som får betala spillet.

Skapligt kalle-anka montage av mattan. Inte OK!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.