ColonelKurtz ColonelKurtz skrev:
Är på jakt efter en vägghängd toalett vars inbyggnadsdel bygger ut så lite som möjligt. Hur mycket får man räkna med att den bygger ut från befintlig betongvägg? Finns det smalare varianter av bra kvalitet att hitta? Tacksam för all input.
20 cm ungefär ska du nog räkna med. Mig veterligen finns det inga som bygger mindre än ca 15cm. Du får ju ha i åtanke att de ska kopplas till ett 110 avloppsrör, så redan där har du 11cm som den måste ha. Sen brukar det behöva vara lite luft runtomkring. Ytterligare så har jag för mig att ett avloppsrör som kommer upp från golvet inte får vara närmare vägg än 6cm enligt rådande regler, så 17cm för cisternen och sedan lite skivor/kakel på det och du är uppe i 20cm.:)

• Gilla
ColonelKurtz och 1 till
  • Laddar…
Såg nu dock att det finns en inbyggnadscistern som heter Sigma Tek. Den sätts in i väggen och har eget tätskikt. Så istället för att göra färdigt väggen, tätskikta och så och sedan montera cisternen så monteras denna först mellan reglarna, sen bygger man upp väggarna som vanligt och tätskiktet ansluts mot cisternens integrerade tätskikt.

På så vis så bygger den inte någonting utåt eftersom den bygger inåt istället. Verkade dock som att man behövde ha en lite tjockare vägg, men kontentan blev ändå att den bygger avsevärt mycket mindre i rummet än en vanlig :ok:

https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...ystem-och-fixturer/fixturer-geberit/8002532v/

• Gilla
ColonelKurtz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.