Badrum
byggarätt: [citat] Rådet att använda toalettpapper är bra en tunn stråle läcka från påfyllning rör kan spåras på samma sätt Jag fick en gång mickropor läcka på en metalldel mycket märklig
danielte: Ok. Vad är anledningen till att man inte vill göra på andra sättet?
Jahe: jag håller på att renovera vårat badrum byggt 1958 jag har rivit ner till reglarna ska komplettera med mera träreglar 74x45 och cc 45 .. lägger till tilläggsisolering sen börjar jag om med konstruktions skiva minst 15 mm sen Litex våtrumsskivor enligt anvisningar på Webers hemsida ... ..Golvet lägger jag/vi elektrisk golv värme och klinkers mm tätskikt använder jag Kilto produkter
Jen Stjärnström: [citat] Tack så mycket!! Badrummet är ungefär 10 år gammalt så det har några år på nacken men ska vara gjort rätt i alla fall.
SvanteC: Har lite svårt att se dina bilder på telefonen. Men jag tänker såhär, byt ut så pass mycket som är lämpligt. Tänk även efter så att du byter såpass mycket att du inte behöver göra om badrum etc senare, dvs byt rören en bit, men kanske inte nödvändigt med hela vägen...? Gjutjärnsrör kan vara hur fina som helst, men de kan vara helrostiga. Se om inte du kan få någon att filma
JA”Snabbe”: [citat] Man sätter en bård högst upp som överlappar. Så gör man för att få så få skarvar som möjligt, oftast bara en, över en dörr.
Daniel1974: Hej, Jag planerar att renovera badrum inkl bastu i källaren och vill givetvis ha förslag på häftigt men stilrent kakel och klinker för detta projekt. Tips och förslag samt tips på våtrumsbehöriga duktiga hantverkare i Uppsala/Enköpings trakten tas gärna emot. Tack! (y):D Mvh Daniel
klimt: Börja med att höra med föreningen, som vet vilken standard som finns och om det är lämpligt att sätta in dusch
Tornhill 2: Det där är ju en duschkabin, så... Stäng av vattnet. Skruva bort duschväggen och blandaren/duschstången. PLUGGA ALLA HÅL I VÄGGARNA MED VÅTRUMSSILIKON. NOGA. Sätt slangar från vattenutloppen i väggen till inkommande vatten på duschkabinen. Bygg ihop duschkabinen. Sätt i sladden till ångagregatet. Här har du kanske det största problemet. Denna typen av ångduschar kräver ofta
ymmij12: Om man gör allt på badrummet själv. Köper alla sakerna från butik (kan få det mycket billigare och köpa begagnad på blocket) skulle jag säga att det går mellan 20-150 000kr beroende på vilket krav man har
Husägaren87: Har du redan köpt spottarna? Jag själv har kört på Sg armaturen och deras IsoSafe, får monteras även i isolering och bör då vara godkända även i ditt fall. Länk till deras sida: https://www.sg-as.com/sv/produkter/uniled-isosafe Jag har deras Dim-to-warm i köket, verkligen att rekommendera då det blir mysigt "varmt" ljus på 2000K när man dimrar ner och mer "kallt" ljus vid 100%, då
huggan: Ser inte ut som att det är något men det är svårt med bilder. Dock är det så gammalt går det ändå inte kräva något bakåt. Eller är det försäkringsbolaget som undrar?
hempularen: jag tror att det finns (minst) två standarder för cc avståndet för bultarna. Iallafall på de två fixturer vi har monterat i huset så fanns det två alternativa hål för bultarna. Men det finns fler mått som är kritiska här. För det första så är din stol monterad väldigt lågt, har aldrig sett en WC stol monterad så lågt. Därför bör du kontrollera måttet mellan underkant och
albicilla: Tack för svar och bilderna! Kul att se hur det blev till slut, och kul att ni är nöjda!
a.non: [citat] Det verkar som den tidigare ägaren redan målat själv eftersom de även hade målat den utanpåliggande kabeln i samma färg (därför hade den fastnat och var svår att få bort utan att få med små tapetbitar), så det finns risk att tapeterna skadas ännu mer eller släpper i samband med målningen. Misstänker att badrummet renoverades fackmässigt med vita väggar för c:a 20 år
Michaellandin: Totalrenoverar badrummet. Helkaklat. 15x15 plattor. Funderar på en väggnära brunn i duschen istället för en rund i mitten. Fördelar - nackdelar? /Michael
mackan_kal: Vi gjorde precis samma sak, la en målarfog längst in för att runda av sen målade: [bild] [bild] [bild]
slurppe99: [citat] Ofta går det bra med vanliga rengöringsmedel för badrum och klorin. Mögelfri som jag har provat gav inte så bra resultat. Men prova dig fram.
Alexander Åkesson: Funderar på hur jag bäst kan lägga det nya golvspånet här. I duschutrymmet är bjälkarna nersågade 13mm. Skruvlimma nya bjälkar bredvid så jag får allt i samma höjd? Isåfall hur löser jag det med skarvningen mot gamla spånet? Alternativt skruvlimma nya bjälkar 22mm upphöjt och lägga nytt spån över de gamla? Kan man göra så? Flytspackel + matta ska det bli. Tröskeln blir ett
BirgitS: Jag föreslår att du fråga de tillverkare/butiker som har både badrumsförvaring och liggande köksskåp i sitt sortiment. Då borde de ha de material som krävs för att få till ett liggande väggskåp för badrum. Men högt upp på väggen borde fuktbelastningen vara låg om badrummet är välventilerat.
oscarwww: Gjöt och flytspacklade du golvet före du satte upp träreglerna? borrade och pluggade reglarna mot betongväggen?
Demmpa: Enklare att ge förslag om man har planlösningen på bild. Var ifrån kommer KV & VV till badrummen? Vilka mer ställen har vatten? Har ni tänkt byta allt tappvatten, eller har ni tänkt blidplugga befintliga rören? Om blindpluggning, tänk på att inte skapa några ”blindtarmar” som är längre än några cm. Vi började med att byta vissa delar av avloppsstammen mellan källaren och
Härryda2015: Skruva loss den blåa delen, dra den rakt upp så får du ut hållaren för doftstavarna.
Anders B.: vad tror du om ebeco isoleringsplatta samt deras cable kit 400?
Erik Edler: Kan tillägga att badrummet är orginal från -84, modulhus som levererades med tom duchdrapperiet monterat. Befintlig vägg är våtrumstapet med spånskiva under, har satt sig lite hörn och skivskarvar så tänkte riva ut dessa och ersätta med 15 mm plywood + gips, ev fermacellskiva i våtzon 1 bakom badkaret. Handfatet flexar oroväckande vid belastning, syns också att spånskivan svällt
Elversson: Såhär blev det. Tack för alla tips och råd! Jag blev skapligt nöjd. Helheten blev bra men jag är inte helt hundra nöjd med kaklingen... tar med mig erfarenheterna så blir det nog riktigt bra nästa gång jag kaklar.
Pgam: [citat] Detta var exakt vår första val av placering. Men då menade firman som ska bygga badrummet att de inte kan lämna några garantier, då det ska vara våtrumszon 1 runt badkaret och då får det inte vara något fönster där. Att följa branchstandard (för försäkringen) och få garantier är väl bra, tänkte vi. Men samtidigt ser jag väldigt många biler på badrum där man satt