Tvättstället på bilden är nedtaget på golvet och både blandare och bottenventil ska bytas och helst till en blandare som saknar lyftstång (vill ha pop-up ventil eller liknande).
Tanken är att man själv skulle ta bort den gamla blandaren och bottenventilen så att rörmokaren kan montera tvättstället och den nya blandaren.
Tvättstället befinner sig inte hos mig just nu så har inte möjlighet att pröva mig fram. Ser inte svårt ut men enligt andra trådar på forumet så kan det finnas muttrar på undersidan som sitter som gjutna. Vilka muttrar kan de syfta på (kan det finnas ytterliggare muttrar som inte syns på bilden)? Tänkte montera en pop-up ventil, men vill ta bort den gamla bottenventilen och den gamla blandaren först. Har bara möjlighet att utgå ifrån bilden just nu då jag inte kan vara på plats.
Om man byter ut bottenventilen mot en som inte behöver en lyftstång, behöver man sätta någon särskild plugg i hålet där stången gick in (ser ut som en mutter av plast), eller behöver man byta ut hela den vita plastgrejen (vad den nu kallas)?
Tanken är att man själv skulle ta bort den gamla blandaren och bottenventilen så att rörmokaren kan montera tvättstället och den nya blandaren.
Tvättstället befinner sig inte hos mig just nu så har inte möjlighet att pröva mig fram. Ser inte svårt ut men enligt andra trådar på forumet så kan det finnas muttrar på undersidan som sitter som gjutna. Vilka muttrar kan de syfta på (kan det finnas ytterliggare muttrar som inte syns på bilden)? Tänkte montera en pop-up ventil, men vill ta bort den gamla bottenventilen och den gamla blandaren först. Har bara möjlighet att utgå ifrån bilden just nu då jag inte kan vara på plats.
Om man byter ut bottenventilen mot en som inte behöver en lyftstång, behöver man sätta någon särskild plugg i hålet där stången gick in (ser ut som en mutter av plast), eller behöver man byta ut hela den vita plastgrejen (vad den nu kallas)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vinkelhake
Självbyggare
· Jönköping
· 10 inlägg
Vinkelhake
Självbyggare
- Jönköping
- 10 inlägg
Koppla loss ledstången från bottenventilen först. Sen vrid/skruva loss bottenventilen håll emot med något i andra ändan går oftast med handkraft om inte använd en tång. Montera den nya bottenventilen med nya packningar som medföljer.
Har fått höra att de har försökt men allt sitter som berget.Vinkelhake skrev:
Någon som vet något om vad siffrorna som står på undersidan av ett tvättställ kan betyda? Verkar inte vara datum enligt år-mån-dag iaf (tror det står 16 i mitten. Eller möjligen 06?)? Kan detta vara en ledtråd till hur gammalt detta kan vara?
Din lyftventil har en hålskruv i centrum som lossas med insexnycklel från ovansidan där man stoppar i proppen.
Kolla här
https://www.fmmattsson.com/sv/vara-...ntiler-och-tillbehor/lyftventil1/?t=4&id=9404
Kolla här
https://www.fmmattsson.com/sv/vara-...ntiler-och-tillbehor/lyftventil1/?t=4&id=9404
Det gick ta bort den. Hur vet man, om man beställer en bottenventil via internet, att den nya kommer passa? FM Mattsson sa att det är standard, men jag har sett lite olika mått på olika modeller, från 61mm till 75mm (diametern på den översta "ringen" men ibland är skisserna lite tvetydiga). Vilka mått är viktigast? Funderar på pop-up ventil av annat märke (t.ex. Grohe) men vill helst inte beställa en som sen visar sig inte passa... Ska måtten vara exakt samma som den gamla, både diametern och längden (höjden)?Magrand skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara